Xenonljus / Extraljus / Problemhantering

danieljk
16 februari 2013 · 6 Inlägg

Hej

Jag har köpt 3 st xenon-konvereringsset till mina Bosch Navigator H1 (http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … onkit.html)

När jag började testa ljuset (kopplat men omonterat) så konstaterar jag följande:

1) 1 av 3 ballast får varje lampa att endast blinka för att sedan slockna
2) 2 av 3 ballast tänder lamporna men ett av ljusen "vobblar" ljusbilden något
3) kablarna som går till ballasten blir stekheta

Går det att felsöka och vad kan då vara felet? Jag har roterat lampa / ballast / kablage och min slutsats är delvis denna:

Ett drivdon/ballast är dåligt / trasigt, ev en lampa är dålig (den där ljusbilden vobblar) eller så är får inte någon ballast tillräckligt med el. Kan en dålig jordning skapa ovan resultat eller bör det då blivit svart totalt?

Jag har en mulimeter och jag får 11-12 volt ström i kablarna som gå till ballasten dock har jag inte mätt i kontakten till ballasten.

Jag fick för mig att detta INTE skulle vara svårt men just nu känns det hopplöst att hitta en lösning.

Behöver all hjälp och ideer som går att få.

Stort tack!

// Daniel

Nybergrobin
16 februari 2013 · 2 380 Inlägg

Jag skulle nog börja fundera på att undersöka kablaget extra nogrant om kablarna blir stekheta yikes   kör själv med 100w xenon i mina nbb alpha 225 och dessa kablar blir inte alls varma

Edit!  Har du bilen igång när du slår igång extraljusen? Mina balaster startar ej utan att bilen är igång ibland smile

Senast redigerat av Nybergrobin (16 februari 2013)

mb_pucken
16 februari 2013 · 5 087 Inlägg

med tanke på att kablarna blir varma så har du för klena kablar. det ger i sin tur spänningsfall vilket leder till att ditt xenon beter sig som de gör. i med grövre kablar så lär de funka.
en sak till. tänk på att avsäkra kabeln med en för kabeln lämplig säkring. din säkring ska brinna innan din kabel gör det.

Senast redigerat av mb_pucken (16 februari 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
16 februari 2013 · 5 087 Inlägg

du ska förövrigt ha 2.5mm2 kabel till varie box om din kabel är 2m lång mellan relä och box.  tänk på att om du kör en kabel till reläna så lär den ev ökas i storlek berende på längd.
säkringen plaseras mellan batteri och relä. utifall kabeln lossar vid relät och ska sitta ca 15 cm från batteriet ur försäkrings synpunkt.
en 25a säkring räcker till 2 extraljus och en 15 till 1 smile antar att du kör 2 relän smile

Senast redigerat av mb_pucken (16 februari 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MammDiin
17 februari 2013 · 2 019 Inlägg

Gör som så att du först kopplar in en ballast i taget direkt till batteriet, för att veta att ballasterna fungerar som de ska. Du ska givetvis ha lamporna kopplade till ballasten när du testar dem och aldrig starta dem utan lampor inkopplade.
Är det någon då som beter sig konstigt så ta då kontakt med xenonkungen.

Har du fixat egna kablar eller är det en färdig kabelsats som de skickade med som du använder dig av?

danieljk
17 februari 2013 · 6 Inlägg

Hej

Tack för alla tips och bra respons. Ballasterna testades direkt via batteriet, och med motorn igång. Nej, kabelsatsen inkl relä är en del av ett paket som kommer från leverantören varför jag är mycket förvånad över att tyder på att kablarna är för svaga/små. Jag har inte kopplat till något annat än vad leverantören har inkluderat i sitt paket. Därtill har jag extraljus sedan tidigare varför detta en oerhört enkelt kopplingsförfarande.

Det lutar åt att jag kommer att reklamera köpet. Tyvärr är mina nuvarande lampor iordninggjorda för denna lösning, dvs jag har filat upp H1-sockeln för att få plats med den något större lampan, borrat hål för kablaget varför jag inte kan på ett snyggt och praktiskt sett återgå till ursprungslösningen med vanliga 55w lampor.

Men vad jag kan konstatera av vad ni skriver ovan är att det är för svaga kablar och någon annan rimlig förklaring finns inte?

MammDiin
17 februari 2013 · 2 019 Inlägg

danieljk skrev:
Hej

Tack för alla tips och bra respons. Ballasterna testades direkt via batteriet, och med motorn igång. Nej, kabelsatsen inkl relä är en del av ett paket som kommer från leverantören varför jag är mycket förvånad över att tyder på att kablarna är för svaga/små. Jag har inte kopplat till något annat än vad leverantören har inkluderat i sitt paket. Därtill har jag extraljus sedan tidigare varför detta en oerhört enkelt kopplingsförfarande.

Det lutar åt att jag kommer att reklamera köpet. Tyvärr är mina nuvarande lampor iordninggjorda för denna lösning, dvs jag har filat upp H1-sockeln för att få plats med den något större lampan, borrat hål för kablaget varför jag inte kan på ett snyggt och praktiskt sett återgå till ursprungslösningen med vanliga 55w lampor.

Men vad jag kan konstatera av vad ni skriver ovan är att det är för svaga kablar och någon annan rimlig förklaring finns inte?

Du kan väl även bara reklamera kabelsatsen som följde med och hoppas du får bättre.
Eller så fixar du själv med egna relä och kablar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang