Add a Fuse

SpeedRebirth
20 februari 2013 · 66 Inlägg

Tjenare!

Jag behöver koppla in en extra enhet till säkringsboxen i motorutrymmet. Strömmen ska aktiveras när motorn startas, därför kan jag inte koppla + direkt till batteriet. Hittade "Add a Fuse" som verkar väldigt praktisk, men den verkar vara mycket svår att få tag på i sverige.

Har testat de flesta sökord jag kommit på. Är de någon som vet vad den kan heta på svenska eller var den kan köpas?

Såhär ser den ut:
http://www.projectlink.com.au/media/images/product/large/blade-fuse-tap-25901.jpg

Olika namn jag hittat:
Add a Fuse
Add a Circuit
Fuse Tap
Blade Fuse Tap


Installerad:
http://i254.photobucket.com/albums/hh107/RickCoMatic/AccyTapCU.jpg

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
SpeedRebirth
20 februari 2013 · 66 Inlägg

Hittade den efter flera timmars sökande, de heter Flatsäkringsadapter eller Extra säkringsuttag
Finns från 29kr till 140 kr per st, så det gäller att beställa från rätt ställe.

Jag hittade min här: Conrad.se

Senast redigerat av SpeedRebirth (20 februari 2013)

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
Janneutanb
20 februari 2013 · 7 271 Inlägg

Finns även på ebay för 20-30kr inkl frakt smile

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
20 februari 2013 · 467 Inlägg

vf inte dra direkt till tändningslåset? 0.o å dra en säkring på kabeln du drar dit?

SpeedRebirth
20 februari 2013 · 66 Inlägg

För att enheten ska vara i motorutrymmet. Det är en Guardian Angel "Overboost Protection"

Ska kopplas mot Jord, plus, dumpventilen och insugsgrenröret. Så då är det ingen idé att koppla in den mot tändlåset smile

http://farm9.staticflickr.com/8020/7626898244_fe9260b7c9_z.jpg

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
20 februari 2013 · 467 Inlägg

SpeedRebirth skrev:
För att enheten ska vara i motorutrymmet. Det är en Guardian Angel "Overboost Protection"

Ska kopplas mot Jord, plus, dumpventilen och insugsgrenröret. Så då är det ingen idé att koppla in den mot tändlåset smile

http://farm9.staticflickr.com/8020/7626 … b7c9_z.jpg

then i see! smile

mb_pucken
20 februari 2013 · 5 087 Inlägg

tror inte det där är något man ska driva någon stor förbrukare på då du kommer belasta kableln till säkringen med risk för överbelatsning osv. säkringarna i lådan är dimentionerade att säkra av kabeln efter dens maxkapasitet och biltillverkarna använder nog sällan onödigt stora kablar.   så möjligtvis att den skulle gå att driva ett relä med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SpeedRebirth
20 februari 2013 · 66 Inlägg

mb_pucken skrev:
tror inte det där är något man ska driva någon stor förbrukare på då du kommer belasta kableln till säkringen med risk för överbelatsning osv.

Enheten drar endast ~0.75A så det är inget problem. Säkringsplatsen som jag tänkte koppla in den på är på 15A. På "ENG BAR" säkringen enligt lockets beskrivning. Fler som har gjort detta så det är rätt beprövat smile

mazdaspeed'ers dont fuck around wink

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
SpeedRebirth
20 februari 2013 · 66 Inlägg

Btw, den här enheten bör alla ni med turbo och vanlig BOV/BPV vara intresserade av. Den kan rädda motorn från att explodera av okontrollerat övertryck. Den är väl beprövad i usa där de hela tiden letar efter gränsen på dessa motorer (i detta fall mazdas DISI motor)

När jag har installerat den här så kommer jag lägga upp en How To Install tråd

Jag passade även på att köpa deras (Stratified Auto) Boost Dial som är en helt ny produkt, har du problem med Oscillation på boost kurvan så kan denna fixa detta, med mera med mera... Lägger även upp en tråd om den när jag har installerat

http://www.stratifiedauto.com/

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
Janneutanb
20 februari 2013 · 7 271 Inlägg

SpeedRebirth skrev:
Btw, den här enheten bör alla ni med turbo och vanlig BOV/BPV vara intresserade av. Den kan rädda motorn från att explodera av okontrollerat övertryck. Den är väl beprövad i usa där de hela tiden letar efter gränsen på dessa motorer (i detta fall mazdas DISI motor)

När jag har installerat den här så kommer jag lägga upp en How To Install tråd

Jag passade även på att köpa deras (Stratified Auto) Boost Dial som är en helt ny produkt, har du problem med Oscillation på boost kurvan så kan denna fixa detta, med mera med mera... Lägger även upp en tråd om den när jag har installerat

http://www.stratifiedauto.com/

Finns det något styrsystem i dagens läge som INTE bryter av vid för högt laddtryck?

SpeedRebirth
20 februari 2013 · 66 Inlägg

Mazdan har det också men eftersom boost spikes kan uppstå väldigt snabbt så hinner inte ECU med, den försöker ju stegvis sänka boosttrycket allteftersom. Och låta ECUn aktivera ignition cut är inte så hälsosamt för varken motor eller drivlina, kan ju bli ett jäkla ryck.

Så den här enheten sänker/håller boosten vid det värde som man har ställt in, utan ryckningar. Spelar ingen roll om du fortsätter hålla plattan i mattan, boosten håller sig på en jämn nivå ändå

Exempel:

GA avstängd:
http://www.mazdaspeedforums.org/forum/attachments/f600/54498d1331283561-guardian-angel-installed-reviewed-gatest1.jpg

GA aktiverad (10psi):
http://www.mazdaspeedforums.org/forum/attachments/f600/54499d1331283561-guardian-angel-installed-reviewed-gatest2.jpg

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang