BMW 323ci e46 -00 misständer

Carnbrand
23 februari 2013 · 29 Inlägg

Köpte mig nyligen en BMW 323 ci e46 från 00 och det har redan börjat strula

Det började med att jag köpte bilen för en vecka sedan. Förra ägaren sa att den kunde misstända när man startade den och det va kallt ute och att det förmodligen va tändspolarna. Det man fick göra då var att starta om bilen och sedan varva upp den lite så gick den bra sen. Det som också hände när den misstände var att det "knäppte" från motorn (lät som ventilknackning fast mycket högre) och detta slutade också när man fick starta om motorn och varva upp den. Vid detta skede lös motorlampan endast när den misstände vid start, annars lös den aldrig.

Jag åkte till en kille som kollade felkoderna och dessa felkoder kom upp:
239 MISFIRE, CYL. 2
240 MISFIRE, CYL. 3
242 MISFIRE, CYL. 5

Han släckte felkoderna och jag beställde senare hem nya nya tändstift och nya tändspolar.

Jag gjorde service på bilen då böt jag alla tändstift, alla tändspolar, olja och och oljefilter.

När jag sedan ska köra ut den ur garaget så startar jag bilen och det börjar "knäppa" från motorn på samma sätt som jag tidigare nämnt men efter ca 5 sekunder så slutar det och jag kör ut bilen och ser då att motorlampan lös trots att bilen inte misstände just för tillfället och motorlampan slutar inte lysa utan den lyser nu hela tiden vilket den inte gjorde innan servicen då den endast lös just när motorn misstände.

Jag åker till samma kille igen som kollar felkoderna och den har samma felkoder som tidigare:
239 MISFIRE, CYL. 2
240 MISFIRE, CYL. 3
242 MISFIRE, CYL. 5

Han släcker felkoderna igen och motorlampan slutar lysa. Dagen efter åker jag till BMW som skulle byta servopump på ett garantijobb och under tiden dom har haft bilen så hade motorlampan börjat lysa vilket den inte gjorde när jag åkte dit (även denna gång lös den konstant tills felkoderna släcktes). I morse när jag startade bilen så misstände den och bilen skakade tills den hade blivit varm fast endast på tomgången, när man varvade upp motorn så gick den bra men så fort den gick ner på tomgång så misstände den och skakade. Senare på dagen åker jag till killen som kollar felkoderna och det är samma felkoder även denna gång: MISFIRE på cyl 2,3,5. Han släcker dom igen och motorlampan slocknar.

Nu på kvällen när jag startade bilen och hade kört ca 50 meter så tänds motorlampan så jag stannar bilen låter den stå på tomgång och då misständer den och skakar. Jag startar om bilen och varvar upp den och motorlampan slocknar och sedan dess har den inte tänts igen.

Det bör tillägas att enda gången man märker att bilen misständer är när man kallstartar den när det är kallt ute annars är det inget man märker även fast motorlampan lyser.

Någon som vet vad som kan vara fel? Ska eventuellt kompressionstesta bilen i morgon.

Albin_72
1 december 2016 · 5 Inlägg

Hej! hittade du någon lösning på problemet? har nämligen samma fel på min hmm Mvh Albin

BMW E36 325 "Turbo" (1993)
Carnbrand
12 januari 2017 · 29 Inlägg

Albin_72 skrev:
Hej! hittade du någon lösning på problemet? har nämligen samma fel på min hmm Mvh Albin

Det slutade med byte av alla ventillyftare, nya kamkedjor, skenor, spännare osv. Renoverade också vanos-enheten. Efter det gick bilen som en dröm.

Jag misstänker att felet låg i att dom hydrauliska lyftarna var igensatta så att ventilerna inte ville öppnas som dom skulle när oljan var kall. Kamkedjan osv böt jag när jag ändå va i farten.

Hör av dig om du har några frågor smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang