E46 M3 Drar ur batteriet. Drar 5.5 ampere.

NdL Konstruktör
28 februari 2013 · 1 053 Inlägg

Tjenare.

När jag köpte bilen så märkte jag att strömkabeln hade blivit riktigt varm när jag kom hem.
Tänkte inte så mycket mer på det.

Men började nu mäta lite.
Och mätte då med min multimeter, och den visade 5.5Ampere.
Vilket då skulle tyda på en riktig kortslutning någon stans.

Jag testade att rycka säkring för säkring, och kom fram till att det är tre stycken som står för i princip allt.

Har jag dessa tre ute så drar den bara 170ma.
Vilket borde vara normalt.

De säkringar som drog ström var nummer;
40
41
och 49

Vilket då skulle vara Växelknopps-belysning och DSC(40)
Radio, navigator mm (41)
Centrallås, innerbelysning, larm. (49)

Nu är ju bara frågan om någon annan har/har haft liknande problem?
Det kunde ju spara mig rätt många timmars felsökande.

Drönirettab
28 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Även 170 mA är mycket enligt min åsikt. smile

Är det någon av dessa tre säkringar som står för den klart högsta tjuvströmmen, eller drar samtliga ungefär lika mycket?

NdL Konstruktör
28 februari 2013 · 1 053 Inlägg

Har läst lite om vad den ska dra när allt är avstängt.
Och då verkar allt under 0.2 ampere vara bra.

Och när jag fick resultatet 170ma, så hade jag ju dörrarna öppna.
Så då borde ju innerbelysningen stå för det mesta.

Säkring nummer 40 stog väl bara för runt 0.4ampere.
och de andra två delade ungefär hälften var.

Drönirettab
28 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, om dörrarna var öppna så drog nog innerbelysningen en del.

Men den belysningen går ju på säkring 49 och du skrev att det drog 170 mA när de där tre säkringarna var bortplockade. hmm

Krånglande centrallås bör kunna dra rätt mycket ström och säkring 49 går dit, då kan du testa att plocka loss kabeln vid säkringen som går till låset och se/höra om det märks tydlig skillnad i strömförbrukning och eventuellt missljud/klickljud. smile

Att 200 mA kan anses som "inte onormal" strömförbrukning när allting är avstängt tycker jag är konstigt, men å andra sidan har jag inte haft en sån bil.

NdL Konstruktör
28 februari 2013 · 1 053 Inlägg

Ja, det har du ju rätt i nu.
Får kolla upp vad det är som drar resterande 170ma.

Centrallåset fungerar dock helt perfekt.
Men med tanke på att det drar över 2ampere. Så måste det ju ligga an någon stans.
Så det bästa är kanske att leta upp boxen för centrallåset.
Och sedan försöka mäta sig fram till om man har kontakt med jord, där man inte ska ha det.

Frågan är dock bara var de andra 2amperen tar vägen.
Så sjukt svårt att gissa sig fram.
Men det är ju så sjukt jobbigt att plocka ner halva bilen.

Xuri One Man Clan
28 februari 2013 · 4 287 Inlägg

Jag tror du har läst fel angående vad normal strömförbrukning är ?

på volvos är allt under 20mA OK, dvs 0.02A. mer än så å man har nått fel.

å på tex volvo så måste man ha stängt alla dörrar å larmat bilen å sedan vänta typ 20-30 min innan styrenheterna har somnat å gått ner i strömförbukning, först då kan man göra en riktigt mätning.
Lär vara nått liknande på bmw ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
NdL Konstruktör
28 februari 2013 · 1 053 Inlägg

Ja, även här hade jag fel såklart.

Tänkte helt fel nu.
0.02 är det som de menar är normalt.
Så jag får försöka lista ut vad det är som drar den resterande strömmen.

På Bmw är det 16minuter som gäller.

Xuri One Man Clan
28 februari 2013 · 4 287 Inlägg

NdL skrev:
Ja, även här hade jag fel såklart.

Tänkte helt fel nu.
0.02 är det som de menar är normalt.
Så jag får försöka lista ut vad det är som drar den resterande strömmen.

På Bmw är det 16minuter som gäller.

när du har mätt, har du haft dörrarna öppna men manuellt låst låskistan med tex en skruvmejlsel så dörren är "låst å stängd" fast öppen ?  inte säkert att allting går i sömnläge om inte låskistan är låst.

5.5 ampere e ju fan över 50 watt.
nått som är riktigt galet.

om du lyfter på säkringcentralen, går de flera sladdar då från dom respektive säkringarna som drar ström ?
tänkte om du lossat typ 1 av 2 kablar under säkringarna å kanske fått lite mer specifikt att just den kabeln är de som strömmen går genom.
då är de lättare på elschema å se vilken komponent de är som tjuvar för dig.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
NdL Konstruktör
1 mars 2013 · 1 053 Inlägg

Jag satte en mejsel så att den låste sig.

Ja 5.5 ampere är helt galet mycket.
Hann tyvärr inte göra så stor utredning igår. Kallt som satan ute.

Men jag ska se ifall det finns flera kablar till samma säkring. Och sen testa att ta bort en i taget av dessa.
Sen gäller det ju bara att ha ett bra el schema till bilen.

Xuri One Man Clan
1 mars 2013 · 4 287 Inlägg

NdL skrev:
Jag satte en mejsel så att den låste sig.

Ja 5.5 ampere är helt galet mycket.
Hann tyvärr inte göra så stor utredning igår. Kallt som satan ute.

Men jag ska se ifall det finns flera kablar till samma säkring. Och sen testa att ta bort en i taget av dessa.
Sen gäller det ju bara att ha ett bra el schema till bilen.

OM de är flera kablar å du drar bort en så kan du ju starta bilen sen å se  lite mera exakt vilka funktioner som inte lirar :p  lite halvtattigt kanske man har man inget elschema så är de ett sätt smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
NdL Konstruktör
7 mars 2013 · 1 053 Inlägg

Kan ju passa på att fråga här med.

Har en Cd-växlare i bagagen.
Den har uttag på baksidan för signalkabel.

Vart ska denna signalkabel gå?

NdL Konstruktör
10 mars 2013 · 1 053 Inlägg

Har nu grejat lite med all el.
Och det verkar vara något knas med min MK4a.

Det är den som drar 2.2 ampere själv.
Är som att den letar efter något, men inte hittar.

Dock så stängde den av sig en gång.
Då med alla säkringar i så drog bilen enbart 0.02A.

Så har hittat en del ställen där allt inte stor rätt till.
Så nu är väl enda problemet Mk4an.

torpis Forummoderator
18 mars 2013 · 10 572 Inlägg

NdL skrev:
Och när jag fick resultatet 170ma, så hade jag ju dörrarna öppna.
Så då borde ju innerbelysningen stå för det mesta.

Du mäter inte speciellt noga, eller så är din innerbelysning paj. 1st lampa på 3watt drar 250mA på 12V.  Bra att veta för vidare felsökning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
18 mars 2013 · 1 778 Inlägg

Om du fortfarande skulle behöva elschema så kan du gå in på bmwplanet.com och sedan klicka på diagrams och välja bil. Då kan du hitta varenda kabel i bilen.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
thelaughingmadman
18 mars 2013 · 711 Inlägg

NdL skrev:
Ja, även här hade jag fel såklart.

Tänkte helt fel nu.
0.02 är det som de menar är normalt.
Så jag får försöka lista ut vad det är som drar den resterande strömmen.

På Bmw är det 16minuter som gäller.

Hej,

Håller också på och har lite strul med batteriet. Sista testet blir att kolla viloströmmen.
Som du säger går bilen ner i viloläge efter 16 minuter - MEN - detta kan skilja sig från gång till gång.
BMW själva säger att de gärna vill ha bilen stående över natten och loggas eftersom det ibland kan ta upp till och över en timme innan bilen helt och hållet går ner i viloläge.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang