Koppla elfläkt volvo 740.

WhySoSerious Sa du sten?
28 februari 2013 · 189 Inlägg

Halloj!

Har både googlat och sökt här på forumet men inte riktigt fått de svar jag söker.

Jag var på skroten och hittade en 960 med stora motorn + stora kylarn och de som jag var intresserad av en elfläkt. Så tog hela kylarn med elfläkt och relä osv. (dumpade oljekylaren som satt på.)

Hade tänkt koppla in den men vill ha så den startar automatiskt och inte på nån manuell knapp.
Så behöver ju en termostat som säger till när den ska startas. Jag har en kylare som satt på en bil med AC och som jag förstår så sitter det en termostat redo på den. Det jag undrar är om den kommer funka att använda till detta.

Sen undrar jag hur stor säkring som ska användas, Sökt lite och fått lite olika svar. För fläkten ska tydligen använda 7A då borde väl en 10A duga?

Vi skulle testa om fläkten ens gick så tog plus direkt från fläkten på batteriet genom en 25A säkring och då gick den direkt. testade med en 30A som också brann av direkt. är det bara för jag inte går igenom relät eller?

Tack på förhand, MVH Victor

Drönirettab
28 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Såna där fläktar brukar dra mycket ström, 7 A gäller nog inte för den typen av fläkt i så fall.

Har kikat i ett elschema till 960 och det finns tydligen ett antal 50 A säkringar som går till olika saker, bla relät för elfläkten. Nu var det 960-95 jag kollade på, men gissningvis är det minst lika stora säkringar på andra årsmodeller. smile

Har ni testat att snurra på fläkten för hand så att den rör sig lätt och inte låter illa?

Senast redigerat av Drönirettab (28 februari 2013)

WhySoSerious Sa du sten?
28 februari 2013 · 189 Inlägg

Drönirettab skrev:
Såna där fläktar brukar dra mycket ström, 7 A gäller nog inte för den typen av fläkt i så fall.

Har kikat i ett elschema till exempelvis 960 och det finns tydligen ett antal 50 A säkringar som går till olika saker, bla relät för elfläkten. Nu var det 960-95 jag kollade på, men gissningvis är det minst lika stora säkringar på andra årsmodeller. smile

Har ni testat att snurra på fläkten för hand så att den rör sig lätt och inte låter illa?

Okok, Jadå den går runt utan problem, Glömde nämna att det går ju om man kör utan säkring och låter som den borde. smile

Drönirettab
28 februari 2013 · 21 761 Inlägg

Okej. Då kan det nog vara för klena säkringar som ni har använt. smile

Minst 8 mm2 kablar och 50 A säkring är väl en utgångspunkt skulle jag tro.

WhySoSerious Sa du sten?
1 mars 2013 · 189 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej. Då kan det nog vara för klena säkringar som ni har använt. smile

Minst 8 mm2 kablar och 50 A säkring är väl en utgångspunkt skulle jag tro.

Är i garaget just nu och undrar hur fan man får fläkten att gå sv sig själv. Har en termostat från en bil med AC kopplar jag de 2 kablarna som bestämmer farten på termostaten så händer inget. Om jag istället jordar ena stiftet och väljer en av de andra kablarna så går den antingen fullt eller halvfart. Så Vetefan hur jag kommer vidare.

WhySoSerious Sa du sten?
2 mars 2013 · 189 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167109/167109-27ee5aeb1874dd7dce16dbd8438c87ff.jpg

Om man jordar halvfart kabeln så får jag halvfart och vice versa..

Drönirettab
2 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Rimligtvis ska båda utgångarna (OUT) kopplas till fläkten, sedan borde kablarna från givaren kopplas på ingångarna (IN). Kan tänka mig att utgång 1 är halvfart och utgång 2 är högfart. Någon mer insatt får väl ge mer råd. smile

WhySoSerious Sa du sten?
2 mars 2013 · 189 Inlägg

Drönirettab skrev:
Rimligtvis ska båda utgångarna (OUT) kopplas till fläkten, sedan borde kablarna från givaren kopplas på ingångarna (IN). Kan tänka mig att utgång 1 är halvfart och utgång 2 är högfart. Någon mer insatt får väl ge mer råd. smile

Tog ju allt klart med kabelhärvan och de. Klippte bara kabeln från de 2 i mitten och strömmen in i relät. Allt de andra var klart. Så frågan är väl bara hur jag ska koppla givarn. :S Ska båda in i givarn eller ska någon av de jordas?

Ska fortsätta pilla lite se om man får ordning på skiten wink uppskattar din hjälp! smile

freddy_82 Truckreparatör
2 mars 2013 · 221 Inlägg

Hej

Det är som Drönirettab säger frågan är hur din givare ser ut hur många stift har den ?
Om du vill få bägge hastigheterna att fungera måste du ha en givare som klarar detta.
har din givare 3 stift så är en till jord och de andra två till halv och full fart på relät. Har du bara två stift så har din givare bara en brytfunktion = en hastighet. då skall en kabel gå till jord och en till ditt relä.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
WhySoSerious Sa du sten?
3 mars 2013 · 189 Inlägg

freddy_82 skrev:
Hej

Det är som Drönirettab säger frågan är hur din givare ser ut hur många stift har den ?
Om du vill få bägge hastigheterna att fungera måste du ha en givare som klarar detta.
har din givare 3 stift så är en till jord och de andra två till halv och full fart på relät. Har du bara två stift så har din givare bara en brytfunktion = en hastighet. då skall en kabel gå till jord och en till ditt relä.

Okej, givarn ja har har bara 2 stift. Men fläkten börjar gå även om jag kopplar över givarn när de är kallt. Orkar inte hålla på mer just nu så har kopplat halv fart och fullfart på varsin knapp så kan välja med knapp.. Får köra sp tillsvidare. Tack för all hjälp iaf big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang