Dålig värme i kupén, Golf 3 -93.


#1
473 17

2013-03-01 17:14

Hejsan! smile

För ett tag sedan så bytte jag värmepaketet på min golf, eftersom att det läckte, så glykolen blåste upp på rutan och bildade "imma" som var rätt drygt..

Efter det så kom problemet..

Värmen kommer inte på tomgång, men om jag gasar upp den till ca: 2000 varv och uppåt så får jag kanon värme.

Åtgärdat efter det:
Nybytt vattenpump, termostat, någon kylarslang som läckte in luft (systemet är sedan vaccum suget efter slang bytet).

Om jag går ut och startar bilen så blir bilen varm på 5-10 minuter (helt normalt), då står den på 80-85 grader, men blåser bara kallt. Men om jag gasar till så får jag värme direkt, och den håller i sig i 2-3 sekunder efter jag släppt gasen.
Och när jag är ute och kör kommer det typ "ljummen" luft, de blir bara varmt när jag står still och varvar..

Åtgärdat:
Nybytt vattenpump, termostat, någon kylarslang som läckte in luft (systemet är sedan vaccum suget efter slang bytet).

Någon som haft ett liknande problem?

Tack på förhand / Bojjann


BMW E34 540 (1994)

PerArne Mycke vill ha mer...

#2
595 16

2013-03-01 17:17

Har du verkligen fått ur all luft då?

Har även varit med om en del VAG bilar som har varit känsliga på locket till expansions kärlet att det inte håller rätt system tryck och då blir det en massa temperatur problem.


//Per-Arne
Dodge Aspen SE "Gamle Svarten" (1977)
#3
473 17

2013-03-01 17:19

PerArne skrev:
Har du verkligen fått ur all luft då?

Har även varit med om en del VAG bilar som har varit känsliga på locket till expansions kärlet att det inte håller rätt system tryck och då blir det en massa temperatur problem.

All luft ska vara borta, har hört de med locket jag med, tänkte att jag skulle testa de smile


BMW E34 540 (1994)

PerArne Mycke vill ha mer...

#4
595 16

2013-03-01 17:36

Bojjann skrev:

PerArne skrev:
Har du verkligen fått ur all luft då?

Har även varit med om en del VAG bilar som har varit känsliga på locket till expansions kärlet att det inte håller rätt system tryck och då blir det en massa temperatur problem.

All luft ska vara borta, har hört de med locket jag med, tänkte att jag skulle testa de smile

Hade det problemet på morsans audi 100 1,8 -87, bytte kylare, topplockspackning, vattenpump, 3st termostater innan jag bytte kylarlock och allting började fungera...... rätt less då....


//Per-Arne
Dodge Aspen SE "Gamle Svarten" (1977)
#5
473 17

2013-03-01 17:38

aa, de förstår jag! Var de samma symtom som mitt? :p


BMW E34 540 (1994)

PerArne Mycke vill ha mer...

#6
595 16

2013-03-01 17:44

Nä inte direkt men det är ju inte samma bil heller. Nä på audin va det så att termostaten aldrig öppnade så det cirkulerade runt i kylaren hur man än varmkörde så blev aldrig den nedre kylarslangen varm och inte kylaren heller och termostaten sitter ju ner till på dom där motorerna.


//Per-Arne
Dodge Aspen SE "Gamle Svarten" (1977)
#7
473 17

2013-03-01 18:54

PerArne skrev:
Nä inte direkt men det är ju inte samma bil heller. Nä på audin va det så att termostaten aldrig öppnade så det cirkulerade runt i kylaren hur man än varmkörde så blev aldrig den nedre kylarslangen varm och inte kylaren heller och termostaten sitter ju ner till på dom där motorerna.

Den nedersta kylarslangen blir varm sist, men det är ju helt normalt, den blir dock varm efter ett tag..


BMW E34 540 (1994)

mopar300

#8

2013-03-01 19:02

är du säker på att rätt vajer till rätt spak på reglagen...
väldigt lätt att man tar fel vajer till fel vred....
kan vara så att vajern inte öppnar spjället fullt för värmen..
finns alltid värme i värmesystemet, man styr värmen med hur mkt spjället skall vara öppet för varmluft och kallluft.

#9
473 17

2013-03-01 19:04

mopar300 skrev:
är du säker på att rätt vajer till rätt spak på reglagen...
väldigt lätt att man tar fel vajer till fel vred....
kan vara så att vajern inte öppnar spjället fullt för värmen..
finns alltid värme i värmesystemet, man styr värmen med hur mkt spjället skall vara öppet för varmluft och kallluft.

Jorå, alla vajrar är där dom ska, tog bara bort ena som sitter på "lufttrumman" mot kupéfläkten, så var bara en jag behövde sätta dit smile


BMW E34 540 (1994)

mopar300

#10

2013-03-01 19:11

det e lätt att förväxla var varje vajer skall sitta..
kolla om spjället för värmen är öppet läge....bär vredet för full värme är aktiverat...
du skrivet att det e varmt i en slang till paketet, men blir den andra slangen varm med...

#11
473 17

2013-03-01 19:13

mopar300 skrev:
det e lätt att förväxla var varje vajer skall sitta..
kolla om spjället för värmen är öppet läge....bär vredet för full värme är aktiverat...
du skrivet att det e varmt i en slang till paketet, men blir den andra slangen varm med...

har kollat flera gånger med vajrarna, men dom kanske måste vara spänd på något speciellt vis? Men det kommer ju värme när jag gasar så lär ju inte vara det som är problemt?
Både in och ut till paketet blir varmt..


BMW E34 540 (1994)

mopar300

#12

2013-03-01 19:24

antingen e vattenpumpen dålig,eller så e värmepaketet täppt,el så e ett spjäll inte öppet fullt....

#13
473 17

2013-03-01 19:29

mopar300 skrev:
antingen e vattenpumpen dålig,eller så e värmepaketet täppt,el så e ett spjäll inte öppet fullt....

Spjället är helt öppet, värmepaketet är inte täppt, att vattenpumpen inte gör sitt jobb kan jag inte svära på, men den har gått högst 10 mil smile


BMW E34 540 (1994)

mopar300

#14

2013-03-01 19:33

alla slangar är i en rak position,och inte böjda på ngt vis...
isf så ser jag inget annat fel än i att spjället inte funkar för att ge värme in i cupen....
kolla igenom allt igen......ngt e fel..................

#15
473 17

2013-03-02 01:36

mopar300 skrev:
alla slangar är i en rak position,och inte böjda på ngt vis...
isf så ser jag inget annat fel än i att spjället inte funkar för att ge värme in i cupen....
kolla igenom allt igen......ngt e fel..................

Ja men du menar ju spjället som sitter i andra änden av reglaget? De funkar som det ska.. Ja nånting är fel och snart får jag tuppjuck! =/


BMW E34 540 (1994)

mopar300

#16

2013-03-02 08:53

blir slangen ingående varm å uygående varm så ligger felet ngn stans i värmepaketet.
allts får den inte luft att gå igenom å ge varmluft..eller så e det täppt ngn stanns...
har du bytt paketet,å varför isf......

#17
473 17

2013-03-03 16:37

mopar300 skrev:
blir slangen ingående varm å uygående varm så ligger felet ngn stans i värmepaketet.
allts får den inte luft att gå igenom å ge varmluft..eller så e det täppt ngn stanns...
har du bytt paketet,å varför isf......

Både in och ut blir varm, det är inte fel i värmepaketet. Har spolat igenom hela systemet flera gånger, och de funkar kanon, inga stopp alltså. Bytte de eftersom de andra läckte..


BMW E34 540 (1994)

mopar300

#18

2013-03-03 19:32

då e en vajer på fel ställe......kolla upp detta...

#19
473 17

2013-03-03 19:35

mopar300 skrev:
då e en vajer på fel ställe......kolla upp detta...

Hade bara lös en vajer när jag bytte, och de va bara i ena änden, men har kollat alla ändå och dom sitter där dom ska..


BMW E34 540 (1994)




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon