Någon som svarvar Bromsskivor på plats?

opeldrifter
1 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Behöver någon som antingen kan svarva mina skivor när de sitter på bilen eller någon som kan göra det löst med. Vet ej om jag skulle fråga här. Flytta gärna tråden om den ligger fel.

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
2 mars 2013 · 96 Inlägg

Men snälla. Har du dåliga skivor så köp nya. Du vinner inget i längden på att svarva saker. Det är bonnmek och kostar mer än det smakar. Bromsskivor kan explodera så det är inget du ska leka med.

Men av ren nyfikenhet: -Varför vill du svara dom?

Nyman1337 Hhehehehhest
2 mars 2013 · 375 Inlägg

Måste vara förbannat lätt och svarva av dom på plats..


Såg nu att det fanns "bromsskivesvarv" vilken jävla onödig grej big_smile

Senast redigerat av Nyman1337 (2 mars 2013)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
opeldrifter
2 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Bejholt skrev:
Men snälla. Har du dåliga skivor så köp nya. Du vinner inget i längden på att svarva saker. Det är bonnmek och kostar mer än det smakar. Bromsskivor kan explodera så det är inget du ska leka med.

Men av ren nyfikenhet: -Varför vill du svara dom?

Då de slagit sig nåt grymt därför jag vill.det. om det nu är så mycket bonnmek varför finns  det då företag som gör det som t.ex nobtec i Norrköping.

Och vad jag hört så måste man ibland svarva nya skivor då de slår sig

Senast redigerat av opeldrifter (2 mars 2013)

Lev livet nu innan det är för sent
Nyman1337 Hhehehehhest
2 mars 2013 · 375 Inlägg

opeldrifter skrev:

Bejholt skrev:
Men snälla. Har du dåliga skivor så köp nya. Du vinner inget i längden på att svarva saker. Det är bonnmek och kostar mer än det smakar. Bromsskivor kan explodera så det är inget du ska leka med.

Men av ren nyfikenhet: -Varför vill du svara dom?

Då de slagit sig nåt grymt därför jag vill.det. om det nu är så mycket bonnmek varför finns  det då företag som gör det som t.ex nobtec i Norrköping.

Och vad jag hört så måste man ibland svarva nya skivor då de slår sig

Klart skivor kan slå sig men alla skivor kan man ju inte svarva, allt beror på hur mycket material som finns..
Har du kört med samma skivor i 10år så är det nog enklast och byta

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
båge montör och hobby mekaniker
2 mars 2013 · 2 672 Inlägg

om dom har slagit sig så grymt mycket så skulle jag byta skivor, har dom slagit sig lite granna så är väl svarv en lösning.. min mening.

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Bejholt
2 mars 2013 · 96 Inlägg

opeldrifter skrev:

Bejholt skrev:
Men snälla. Har du dåliga skivor så köp nya. Du vinner inget i längden på att svarva saker. Det är bonnmek och kostar mer än det smakar. Bromsskivor kan explodera så det är inget du ska leka med.

Men av ren nyfikenhet: -Varför vill du svara dom?

Då de slagit sig nåt grymt därför jag vill.det. om det nu är så mycket bonnmek varför finns  det då företag som gör det som t.ex nobtec i Norrköping.

Och vad jag hört så måste man ibland svarva nya skivor då de slår sig

Kan man låta bli att svarva så gör man det. Jag går hellre till skroten och kollar ut vilken skiva som är bäst där och köper den för dryga 50kr. Har man tur så kan förra ägaren bytt skivor innan motorn skar eller han krocka osv. Som sagt så är det mer märkes skivor som du kan svarva om dom slagit sig lite, men mycket så är det nytt som gäller tyvärr. Har dom svarvat bort mycket av skivan så finns det inte mycket gods kvar och vid en panik bromsning så spricker skivan eller sprängs vilket jag varit med om. Och då har du absolut ingen bromsverkan alls.

Vi som svarar svarar inte utan anledning och gissar oss fram. Vi har oftast något att berätta av erfarenhet eller av kunskap som vi besitter. Visst finns det folk som kommer säga åt dig att svarva och att det är biltemas skivor som är mest lämpliga att svarva t.ex .... lyssna inte på dom he he wink

jonas 740
2 mars 2013 · 429 Inlägg

Jadu om vi ska prata om erfarenheter osv så har ju alla uppfattningar angående det...

Ta tex Audis RS6 där två fram skivor kostar ca.8000:- och de har slagit sig pga all värme så köper man inte nya skivor utan de svarvas...
Sen spelar det egentligen ingen roll vad skivar kostar om det nu inte är dyrare att svarva än att köpa nya.
Är skivan fin och inte allt för gammal så är det ingen nackdel att den svarvas.
Den har varit med om vämre och härdats mer än en ny bromsskiva.

TS:
Varför vill du ha bromskivan svarvad på plats?
Lika smidigt att ta bort skivan och  få den svarvad så kan man rengjöra allt noga innan den monteras igen

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
mb_pucken
2 mars 2013 · 5 087 Inlägg

tycker att det är okey att svarva en skiva om man gör det ordentligt och håller koll på tjocklekar osv. tex en tantkörd fabia som drabbats av ytrost på BAK skivorna så vist kan man svarva av dom några tiondelar och få dom fina igen.
En främre halvsliten skiva som är några millimeter från slitagegränsen som tex blivit vind eller liknande tycker jag känns dumt att svarva då det i regel inte är så jävla dyrt med nya skivor. Det är trots allt en säkerhetsdetalj som ät jävligt viktig i förhållande till priset.
och kör man sedan hårt med bilen och bana osv så skulle jag aldrig svarva en skiva eller liknande även om den kostar 70000 då det lär göra förbannat ont å skicka sin 500000kr audi i muren på tex mantorp. köper man en sportbil och inte har råd att kosta på den nya skivor när man bromsat dom vinda på banan så får man antingen inse att man inte har råd med den bilen ellet bita i det sura å sätta på nya bromsar å ge fan i och åka bana. så ser jag på saken iaf och man fuskar inte med säkerheten både för sin egen och andras skull.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
2 mars 2013 · 5 087 Inlägg

sen en svarvad skiva borde ju förlora sin vindhet den ska ha för att knuffa tillbaka bromsklotsarna från skivan så en rak svarvad skiva borde ju skapa onödigt mycke värme om beläggen alltid nöter mot skivan? eller tänker jag fel då. borde ju vara extra noga att gå ner värmen på en bil som tex går mycket bana.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jonas 740
2 mars 2013 · 429 Inlägg

mb_pucken skrev:
tycker att det är okey att svarva en skiva om man gör det ordentligt och håller koll på tjocklekar osv. tex en tantkörd fabia som drabbats av ytrost på BAK skivorna så vist kan man svarva av dom några tiondelar och få dom fina igen.
En främre halvsliten skiva som är några millimeter från slitagegränsen som tex blivit vind eller liknande tycker jag känns dumt att svarva då det i regel inte är så jävla dyrt med nya skivor. Det är trots allt en säkerhetsdetalj som ät jävligt viktig i förhållande till priset.
och kör man sedan hårt med bilen och bana osv så skulle jag aldrig svarva en skiva eller liknande även om den kostar 70000 då det lär göra förbannat ont å skicka sin 500000kr audi i muren på tex mantorp. köper man en sportbil och inte har råd att kosta på den nya skivor när man bromsat dom vinda på banan så får man antingen inse att man inte har råd med den bilen ellet bita i det sura å sätta på nya bromsar å ge fan i och åka bana. så ser jag på saken iaf och man fuskar inte med säkerheten både för sin egen och andras skull.

Så du menar om man svarvar lite på en bromsskiva till en sportbil så förstörs skivan?
På såna skivor står det oftast minsta tjockleken på skivarn klart o tydligt om ligger man mer än det måttet så finns det väl inget att vara orolig över?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
rilleracer
2 mars 2013 · 29 Inlägg

På tex brembos skivor står hur tjock den är som ny och minsta tjocklek, skillnaden där mellan är inte stor, så en skiva som blivit skev och dessutom suttit på bilen några år tycker jag personligen bara är onödigt att lägga tid och pengar på att svarva, den kommer att slå sig igen pga att den blivit för tunn. Finns många bra eftermarknadsskivor för relativt lite pengar, och om man nu har en RS6 med skivor för ca 8000kr så hoppas jag att man är medveten om att man köpt en sportigare bil med dyra reservdelar och förhoppningsvis har råd att hålla bilen med trafiksäkra delar annars är det dags att sälja och köpa något billigare.

jonas 740
2 mars 2013 · 429 Inlägg

Vet någon varför en skiva kan bli skev?
Blir den skev ingen för man svarvar bort någon hundradel?

Kan givetvis bli skev pga hårdkörning men oftas så blir den skev pga någon som kärvar i bromsarna tex ett bromsok som inte släpper tillbaka kolven av någon anledning eller bromsklassarna är i dåligt kvalite eller kärvat fast i bromsbyglen vilket leder till varmgång och är inte fälgens baksida som ligger mot bromsskivan rengjord så det ligger skit imellan så leder inte värmen från bromsskivan ut till fälgen lika lätt (gäller alu fälgar). Kan till och med vara så mycket skit bakom fälgen så skivan trycks skev.
Sen har man inte rengjort navet (det som sitter på hjullagret) ordentligt så det ligger skit där så kan man inte motera en rak skiva på ett skitigt/rostigt nav som är inte redigt plat eller rak.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Nyman1337 Hhehehehhest
2 mars 2013 · 375 Inlägg

jonas 740 skrev:
Vet någon varför en skiva kan bli skev?
Blir den skev ingen för man svarvar bort någon hundradel?

Kan givetvis bli skev pga hårdkörning men oftas så blir den skev pga någon som kärvar i bromsarna tex ett bromsok som inte släpper tillbaka kolven av någon anledning eller bromsklassarna är i dåligt kvalite eller kärvat fast i bromsbyglen vilket leder till varmgång och är inte fälgens baksida som ligger mot bromsskivan rengjord så det ligger skit imellan så leder inte värmen från bromsskivan ut till fälgen lika lätt (gäller alu fälgar). Kan till och med vara så mycket skit bakom fälgen så skivan trycks skev.
Sen har man inte rengjort navet (det som sitter på hjullagret) ordentligt så det ligger skit där så kan man inte motera en rak skiva på ett skitigt/rostigt nav som är inte redigt plat eller rak.

Nej man har man haft bromsarna suttit på bilen sedan Sundsvall brann ned så svarvar man inte skiten. Verkar som att TS kör en gammal Saab vilket borde inte bli dyrt och handla nya skivor/belägg. Så vi pratar inte om en sportbil med bromsar för 8000:- vilket jag måste säga är ganska billigt om man kör bana osv..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
jonas 740
2 mars 2013 · 429 Inlägg

Nyman1337 skrev:

jonas 740 skrev:
Vet någon varför en skiva kan bli skev?
Blir den skev ingen för man svarvar bort någon hundradel?

Kan givetvis bli skev pga hårdkörning men oftas så blir den skev pga någon som kärvar i bromsarna tex ett bromsok som inte släpper tillbaka kolven av någon anledning eller bromsklassarna är i dåligt kvalite eller kärvat fast i bromsbyglen vilket leder till varmgång och är inte fälgens baksida som ligger mot bromsskivan rengjord så det ligger skit imellan så leder inte värmen från bromsskivan ut till fälgen lika lätt (gäller alu fälgar). Kan till och med vara så mycket skit bakom fälgen så skivan trycks skev.
Sen har man inte rengjort navet (det som sitter på hjullagret) ordentligt så det ligger skit där så kan man inte motera en rak skiva på ett skitigt/rostigt nav som är inte redigt plat eller rak.

Nej man har man haft bromsarna suttit på bilen sedan Sundsvall brann ned så svarvar man inte skiten. Verkar som att TS kör en gammal Saab vilket borde inte bli dyrt och handla nya skivor/belägg. Så vi pratar inte om en sportbil med bromsar för 8000:- vilket jag måste säga är ganska billigt om man kör bana osv..

Givetvis så beror det på hur skivan ser ut innan man svarvar. Men verkan du eller jag vet hur skivan ser ut men en skiva som ser bra ut och inte är sönderrostad i kylflänsarna är inga problem att svarva om skivan blir tjockare än minsta godskända måttet som tillverkaren testat och kommit fram till.
Folk här vet inte vad det pratar om och tror så fort man svarvar lite på en bromsskiva så är den förstör...

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
rilleracer
2 mars 2013 · 29 Inlägg

Om vi återgår till TS fråga i detta fallet, han skriver att skivorna har "slagit sig nåt grymt"och då är det ingen idé att lägga pengar på att svarva. Till Jonas, givetvis kan du svarva en skiva om den blir bra och håller sig innanför tillverkarens toleranser, men i dom flesta fall är det en bättre lösning att köpa nya. Skruvar du själv, har en svarv så är det väl bara att testa, men att lämna det till en firma och betala för hela kalaset tror jag blir dyrare eller nästan samma pengar som att byta om vi ser till att det handlar om en helt "vanlig" bil.

opeldrifter
2 mars 2013 · 1 253 Inlägg

Ja jag tror ju de slagit sig iaf då det vibrerar som fasen i ratten vid inbromsning. Och det jag undrade var ju om ni visste vem som svarvade ifall det skulle behövas. Har idag kollat skivorna och det är hög tid att byta de. Dom har nog suttit sedan bilen var ny. Och btw det är ingen saab jag har utan en Ford Galaxy familje buss -97 så  jo mina barns säkerhet står högt på listan. Ville som sagt bara veta om det fanns någon bra firma ifall det skulle ha hjälpt men skivorna är så dåliga och tunna så måste köpa nytt. Synd dock att de kostar nästan 1000 kr stycket

Lev livet nu innan det är för sent
Tomas_H
3 mars 2013 · 486 Inlägg

mb_pucken skrev:
tycker att det är okey att svarva en skiva om man gör det ordentligt och håller koll på tjocklekar osv. tex en tantkörd fabia som drabbats av ytrost på BAK skivorna så vist kan man svarva av dom några tiondelar och få dom fina igen.
En främre halvsliten skiva som är några millimeter från slitagegränsen som tex blivit vind eller liknande tycker jag känns dumt att svarva då det i regel inte är så jävla dyrt med nya skivor. Det är trots allt en säkerhetsdetalj som ät jävligt viktig i förhållande till priset.
och kör man sedan hårt med bilen och bana osv så skulle jag aldrig svarva en skiva eller liknande även om den kostar 70000 då det lär göra förbannat ont å skicka sin 500000kr audi i muren på tex mantorp. köper man en sportbil och inte har råd att kosta på den nya skivor när man bromsat dom vinda på banan så får man antingen inse att man inte har råd med den bilen ellet bita i det sura å sätta på nya bromsar å ge fan i och åka bana. så ser jag på saken iaf och man fuskar inte med säkerheten både för sin egen och andras skull.

Det här är egentligen OT, men min erfarenhet är att slagna skivor som svarvas inte slår sig lika lätt igen.
Jag kör myckdet bana med min 760 och den har inte jättebra bromsskylning. Så när skivorna slog sig så lämnade jag dom på svarvning och dom blev perfekt. Sen har dom inte visat några tendenser till att slå sig igen trots fortsatt hårdkörning på bana.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Bejholt
3 mars 2013 · 96 Inlägg

opeldrifter skrev:
Ja jag tror ju de slagit sig iaf då det vibrerar som fasen i ratten vid inbromsning. Och det jag undrade var ju om ni visste vem som svarvade ifall det skulle behövas. Har idag kollat skivorna och det är hög tid att byta de. Dom har nog suttit sedan bilen var ny. Och btw det är ingen saab jag har utan en Ford Galaxy familje buss -97 så  jo mina barns säkerhet står högt på listan. Ville som sagt bara veta om det fanns någon bra firma ifall det skulle ha hjälpt men skivorna är så dåliga och tunna så måste köpa nytt. Synd dock att de kostar nästan 1000 kr stycket

Klart dom har slagit sig. Sa vi från första stund!!!

Du skrev även till mig som svar ( -varför finns  det då företag som gör det som t.ex nobtec i Norrköping. )
Och nu skriver du ( - Och det jag undrade var ju om ni visste vem som svarvade ifall det skulle behövas. )
Svar på din fråga: nobtec i Norrköping

Kollade du inte skivorna innan du skrev ut på forumet om dom var dåliga? Då hade folk sluppit att uttrycka sig ang skivor som suttit på sen Sundsvall brann ned som Nyman1337 uttryckte sig så fint om ha ha.

Du skrev ( - btw det är ingen saab jag har utan en Ford Galaxy familje buss -97 )
Det skulle du skrivit från första stund så hade vi sluppit många kommentarer ang sport bilar med bromsar för 8k - 20k och bankörning m.m .... Jag trodde du hade en saab 900ng T16 då det står så på din sida. För skriver man inte vilken bil det gäller så är det nog många som går in på ens sida och kollar ved det är för en bil för att överhuvudet taget kunna svara så nära sanningen som möjligt då man inte sett eller hört bilen live.

Nästa inlägg du gör:

skriv Bilmärke samt årsmodell för att få så korrekt svar som möjligt.
vad är det för Fel? Hur upplever du bilens gång eller skick.
Vad kostar en ny Del och om det är värt att renovera / reparera Denna del. Vissa bilar behöver uppdateras med nya delar även om det går att renovera för en billig summa.


detta är bara lite riktlinjer så att alla läsare lättare kan skapa sig en uppfattning om vad som skett. Nu har du fått många bra svar från flertalet duktiga medlemmar på garaget.

BYT SKIVOR!! wink

jonas 740
3 mars 2013 · 429 Inlägg

rilleracer skrev:
Om vi återgår till TS fråga i detta fallet, han skriver att skivorna har "slagit sig nåt grymt"och då är det ingen idé att lägga pengar på att svarva. Till Jonas, givetvis kan du svarva en skiva om den blir bra och håller sig innanför tillverkarens toleranser, men i dom flesta fall är det en bättre lösning att köpa nya. Skruvar du själv, har en svarv så är det väl bara att testa, men att lämna det till en firma och betala för hela kalaset tror jag blir dyrare eller nästan samma pengar som att byta om vi ser till att det handlar om en helt "vanlig" bil.

Jag har jobbat som bilmekaniker i 6år nu och jobbar på ett företag som säljer bara bromsdelar i stort sätt o svarvar bromsskivor/trummor (limmar även om bromsbackar) och i verkstam där jag är gör vi allt utan plåtjobb.
Finns mycket erfarenhet om bromsar o bilar överlag då det finns två stycken med nästan 40års erfarenhet om detta smile

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang