Fel på tutan, byte av ratt Saab 99.

teddie1
3 mars 2013 · 51 Inlägg

Hoj!

Tutan tjuter hela tiden när ratten sitter på, så jag har fått lov att rycka säkringen till den.  Funderar på om det är något fel på ratten. Eller har ni någon aning om vad det kan vara för fel?

Passar rattar från og900 i 99an? Isåfall vilka, eller alla (ingen)?

Med vänlig hälsning Tessan smile

Saab 99 GL (1984)
Saab 900 i16 "Babydarlo" (1988)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
3 mars 2013 · 835 Inlägg

De olika modellerna kan ju ha olika lösningar, relativt vanligt är att tutan jordas i tutknapparna, men det är möjligt att det är annorlunda på din bil.
Vet du hur många kablar som går upp till ratten?
Det kan även vara så att släpringen och fjäderstiftet inte ligger som de ska gentemot varann så att det kortsluter mot jord nånstans.
Du har inte möjlighet att lägga upp bilder på de olika detaljerna?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Dawnofhonda
3 mars 2013 · 587 Inlägg

jag har för mig att 90/99/900/9000 ska passa i 99an. troligen så har fjädern som håller i tut knappen gott sönder så va det på min.

teddie1
3 mars 2013 · 51 Inlägg

Tusen tack för svaren! smile

Fjädern ligger alltid mot släpringen, och det ser ut som den sticker ut alldeles för långt.
Sen så känns tutknapparna på ratten jättekonstiga.

Så det borde alltså hjälpa att byta ratt?

Saab 900 i16 "Babydarlo" (1988)
Saab 99 GL (1984)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
3 mars 2013 · 835 Inlägg

Om den (fjädern) sticker ut väldigt långt så kanske den jordar i bakkant mot ratten?
Har du en multimeter så kan du mäta var felet ligger (det kanske är problem med knapparna istället)?

teddie1 skrev:
Tusen tack för svaren! smile

Fjädern ligger alltid mot släpringen, och det ser ut som den sticker ut alldeles för långt.
Sen så känns tutknapparna på ratten jättekonstiga.

Så det borde alltså hjälpa att byta ratt?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
joH900
3 mars 2013 · 414 Inlägg

99/90/900/9000 ska ha samma splines på rattstången, men det ser lite olika ut hur tutan funkar och blinkersreturen. Jättetidiga 99 kanske har annan rattstång, det vågar ja inte svara på, men 80talare ska va "rätt"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang