Varselljus (DRL) och positionsljus [paragraf läsning och förtydligande]

Walkhome
4 mars 2013 · 37 Inlägg

Jag har grottat ner mig mig i paragrafer och ringt alla vänner men behöver nu er hjälp så vi en gång för alla kan förstå vad som gäller.

Den publication som bilprovningen och också transportstyrelsen hänvisade mig till är:
Som även kan läsas i denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=91890

Vägverkets författningssamling
Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.

Vägverkets föreskrift 2003:22
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022%20.pdf

Den nya omtryckta versionen: (VVFS 2007:307)
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf

Dem två intressanta styckerna är kap. 21 sid 158-160 i den omtryckta verisonen.


Här finns det en sak jag reagerar på gällande positionsljus fram:


51 §   Bil av 1976 eller senare års modell skall ha minst två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

56 §   Främre positionslykta

1.       får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,

2.       får inte kombineras med framåtriktad strålkastare,

3.       får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.

Alla bilar efter årsmodell 76 måste ha positionsljus.
Och så som jag tolkar det så får positionsljuset sitta i samma reflektor som strålkastaren, men inte vara igång samtidigt som strålkastaren, detta strider dock mot många bilar jag haft i min ägo.


Alltså skall ett eftermonterat positionsljus inte lysa tillsammans med halvlyse?



Sen när vi går vidare och läser om varsellyckta (drl) så står det:


57 §   Bil får ha två varsellyktor som avger vitt eller gult ljus framåt.

62 §   Varsellykta

1.       får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,

2.       får kombineras med annan lykta eller strålkastare,

3.       får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare och annan lykta än körriktningsvisare.

Varsellykta (drl) är frivilligt.
Samt att detta tolkar jag det som att det är okej att köra med drl och halvlyse? Men det har man ju lärt sig genom lá internet att så får man inte ha det.

Min stora fråga som kan besvara allt det här är vilka av dessa alternativ som är EJ godkända att ha fram på fordonet klassad personbil eller lätt-lastbil; när vi rett ut detta så tycker jag tråden skall klistras.

1. Halvljus + DRL + Positionsljus
2. Halvljus + DRL
3. Halvljus + Positionsljus
4. DRL + Positionsljus
5. Endast DRL
6. Endast Positionsljus
7. Endast Halvljus

Efter detta kan vi grotta in os i dimljus och nerdimmrade drl´er och släkta baklampor men vi börjar här.
Tack på för hand /WalkH

Dodge Ram 1500 "Daytona" (2005)
Ankmeister
5 mars 2013 · 414 Inlägg

Jag vet att Besiktningen va lite sisådär när jag körde igenom min förra bil med DRL. Eftersom dom va e märkta och lös endast i läge 0 och baklamporna va släckta så gick den igenom. Drl slocknade så fort p-ljuset startade.

Volvo V70R AWD "Förfinad" (1998)
Caffe
5 mars 2013 · 1 436 Inlägg

Walkhome skrev:
Sen när vi går vidare och läser om varsellyckta (drl) så står det:


57 §   Bil får ha två varsellyktor som avger vitt eller gult ljus framåt.

62 §   Varsellykta

1.       får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,

2.       får kombineras med annan lykta eller strålkastare,

3.       får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare och annan lykta än körriktningsvisare.

Varsellykta (drl) är frivilligt.
Samt att detta tolkar jag det som att det är okej att köra med drl och halvlyse? Men det har man ju lärt sig genom lá internet att så får man inte ha det.

Kod:
40 §   Halvljusstrålkastare
2.       får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,

Det är min tolkning med grund i den ovanstående paragrafen att varsellyktan får kombineras med andra ljus men att halvljuset ej får göra det vilket utesluter möjligheten att kombinera DRL och halvljus på grund av halvljuset, ej på grund av DRL.

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang