Konvertera xenon till halogen

6Point1
5 mars 2013 · 192 Inlägg

Någon som har erfarenhet av detta och vad som krävs? Försökt leta men hittar inget konkret på hur det går till.

hangman
5 mars 2013 · 2 174 Inlägg

C_Ek skrev:
Någon som har erfarenhet av detta och vad som krävs? Försökt leta men hittar inget konkret på hur det går till.

Det finns inte mycket info för har man orginal xenon vill man inte ha halogen.

För några år sen kanske när lamporna kosta över 1000 kr styck, men idag får man en lampa för 150 spänn, och lyser bra mycket bättre än halogen, snyggt är det också.

6Point1
5 mars 2013 · 192 Inlägg

hangman skrev:

C_Ek skrev:
Någon som har erfarenhet av detta och vad som krävs? Försökt leta men hittar inget konkret på hur det går till.

Det finns inte mycket info för har man orginal xenon vill man inte ha halogen.

För några år sen kanske när lamporna kosta över 1000 kr styck, men idag får man en lampa för 150 spänn, och lyser bra mycket bättre än halogen, snyggt är det också.

Nu tror jag inte du läste rätt, ska konvertera FRÅN xenon TILL halogen. Detta på grund av regbesiktningen inte tillåter xenon.

MarcusGronberg Lowlife
5 mars 2013 · 809 Inlägg

C_Ek skrev:

hangman skrev:

C_Ek skrev:
Någon som har erfarenhet av detta och vad som krävs? Försökt leta men hittar inget konkret på hur det går till.

Det finns inte mycket info för har man orginal xenon vill man inte ha halogen.

För några år sen kanske när lamporna kosta över 1000 kr styck, men idag får man en lampa för 150 spänn, och lyser bra mycket bättre än halogen, snyggt är det också.

Nu tror jag inte du läste rätt, ska konvertera FRÅN xenon TILL halogen. Detta på grund av regbesiktningen inte tillåter xenon.

koppla bort eftermarknads xenonkitet då.. ? svårare än så är det ju inte.

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
6Point1
5 mars 2013 · 192 Inlägg

MarcusGronberg skrev:

C_Ek skrev:

hangman skrev:

Det finns inte mycket info för har man orginal xenon vill man inte ha halogen.

För några år sen kanske när lamporna kosta över 1000 kr styck, men idag får man en lampa för 150 spänn, och lyser bra mycket bättre än halogen, snyggt är det också.

Nu tror jag inte du läste rätt, ska konvertera FRÅN xenon TILL halogen. Detta på grund av regbesiktningen inte tillåter xenon.

koppla bort eftermarknads xenonkitet då.. ? svårare än så är det ju inte.

Det är inte eftermarknads, utan standard från fabrik.

EmilGranstrom
5 mars 2013 · 88 Inlägg

vad för bil rör det sig om?

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
Funkiee Saab älskare!
5 mars 2013 · 4 597 Inlägg

det underlättar om du säger vad för bil/lykta du använder

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
MarcusGronberg Lowlife
5 mars 2013 · 809 Inlägg

C_Ek skrev:

MarcusGronberg skrev:

C_Ek skrev:

Nu tror jag inte du läste rätt, ska konvertera FRÅN xenon TILL halogen. Detta på grund av regbesiktningen inte tillåter xenon.

koppla bort eftermarknads xenonkitet då.. ? svårare än så är det ju inte.

Det är inte eftermarknads, utan standard från fabrik.

då ska det gå igenom reggbesiktingen också..:S

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
6Point1
5 mars 2013 · 192 Inlägg

Det gäller en 2009 Dodge Challenger och den kommer inte gå igenom regbesiktningen med xenon, även om spolning monteras för den saknar nämligen nivåreglering. Så jag måste alltså göra en konvertering åt andra hållet för regbesiktningen, så tänkte om någon vet hur det fungerar rent konkret? För jag antar att det inte bara är att peta i en halogenlampa och köra igenom? smile

MarcusGronberg Lowlife
5 mars 2013 · 809 Inlägg

C_Ek skrev:
Det gäller en 2009 Dodge Challenger och den kommer inte gå igenom regbesiktningen med xenon, även om spolning monteras för den saknar nämligen nivåreglering. Så jag måste alltså göra en konvertering åt andra hållet för regbesiktningen, så tänkte om någon vet hur det fungerar rent konkret? För jag antar att det inte bara är att peta i en halogenlampa och köra igenom? smile

hmm.. så du menar att dodge challenger från fabrik monterar xenon UTAN nivåreglering.. ? låter som ett riktigt hitte på företag.. wink

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
EmilGranstrom
6 mars 2013 · 88 Inlägg

Kontakta bilprovningen och hör vad som gäller smile

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
6Point1
6 mars 2013 · 192 Inlägg

De flesta amerikanska bilar med xenon levereras utan det. Jag vet vad som gäller som gäller så behöver inte ringa, jag behöver bara veta hur man kan konvertera om. smile

EmilGranstrom
6 mars 2013 · 88 Inlägg

Okej smile Enklast är väl att sätta in vanliga halogen och dra kablar in i kupén till en knapp smile

Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
b0nd3n
6 mars 2013 · 1 944 Inlägg

förmodar att en vanlig halogen lampa ej passar i samma sockel som gasurladdningslampan. du får nog försöka bygga ihop någon form av adapterplatta att sätta mellan lampan och strålkastaren, sen är det nog bara att koppla + och minus från original kablarna till strålkastaren smile

/Ante

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
EmilGranstrom
6 mars 2013 · 88 Inlägg

kontakterna på en original xenonlampa är inte så lätta att koppla från. iaf inte på saaben min. http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x … lampa.html

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
EmilGranstrom
6 mars 2013 · 88 Inlägg

vad sitter det för lampsockel i dodgen?

Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
Janneutanb
6 mars 2013 · 7 271 Inlägg

Jag trodde att dessa hade dispans för xenonlyktorna.
Det finns väl ett flertal amerikanare som är godkända med xenon utan nivåreglering.

Annars ta någon random lykta från skroten och skruva fast under regbesiktningen bara.

B-Body GM B-Body Nörd
6 mars 2013 · 370 Inlägg

Ehh.. Alla våra fordon på jobbet med orginal monterat xenon har INGEN nivåreglering. Så det ska gå att reg.besikta. Har varit med om besiktningsmän som inte kan reglerna. Tex så ville en bes gubbe ge 2or på mazdan pga inga sidoblinkers och röd blinkers bak trotts att det va flyttgods.

Senast redigerat av B-Body (6 mars 2013)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
6Point1
6 mars 2013 · 192 Inlägg

Det finns jänkare som går igenom utan nivåreglering såsom Corvette och Viper exempelvis, dock krävs fortfarande spolningen. Men den här bilen kan du lasta betydligt mer och därför faller den inte under samma kategori.
Vad är det rent tekniskt som fallerar? Att lampan inte fysiskt passar? Eller nåt med strömstyrkan fram till den? Har mina funderingar på att köpa två halogenstrålkastare från V6:an och peta i för reggen och sen byta tillbaka. Men skulle det alltså vara så enkelt att köpa halogenstrålkastare och halogenlampor och bara peta i? Lamptypen/sockeln i xenonen är "D1S" och på halogenversionen heter den "H13SU" och verkar vara en dual beam-typ.

Senast redigerat av C_Ek (6 mars 2013)

Tobzter
6 mars 2013 · 3 145 Inlägg

lättast e nog att hitta "nya" halogen lyktor å byta hela lyktan på regbes..å sen byta tillbaka om du vill

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang