Cheva C30 duel crew cab

Totalrenovering
  • 64 Följare
  • 40 358 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 augusti 2016
tekniknissen1
30 augusti 2013 · 866 Inlägg

Aldrig får man vara glad neutral Finn et fel på skälvjusteringen mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-2536a379b7f09d43fb7324d4e61bd673.jpg

tekniknissen1
31 augusti 2013 · 866 Inlägg

Man ska kanske skriva vad som är problemet roll Armen är 2 centineter för kort den nå inte fram till justerhjulet. Troligen så är det till 9" trumma så jag får se på måndag om jag får tag i rätt delar sad Det tog en stund innan jag märkte att det inte stämde då det är identiska med original delarna men lite för små precis som dom krympt i tvätten big_smile

tekniknissen1
4 september 2013 · 866 Inlägg

Nya delar hoppas att det passar nu

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-13b5e2fca4095ed243aeb61914863743.jpg

henke_99 Offroad Racing
4 september 2013 · 3 122 Inlägg

NCR skrev:
Tjena, fränt projekt du håller på med, håller själv på med att bygga om en skåpbrandbils cheva c30 till pickup dually , funderar på vilken spårvidd/bredd din bakaxel har mellan broms sköldarna, verkar finnas flera olika bakaxel-bredder på dom avlastade axlarna smile

Cheva har fyra olika bredder på sina egna full-float bakaxlar. (alltså deras egen 14bff, inte dana 70) Pickisarna med dually hade antingen en som är 63,5" bred (brukar sitta på dom som levererats utan flak) eller en som är 72" bred. (bredden räknas mellan hjulens anliggningsytor) Dom andra två axlarna är 67,5" eller 70" och sitter på bilar med enkelhjul, respektive van. (det finns andra bredder med, men då är det nyare bilar det handlar om)

Axlarna som är 63,5 och 67,5" har identiska axelrör och drivaxlar, det är bara bromssköldarnas fäste som är svetsade olika långt in på axelröret och navet har olika offset.

c10, k10, c20 och k20 har samma placering av fjäderfästena på axeln, k30:ns sitter tätare ihop.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
tekniknissen1
9 september 2013 · 866 Inlägg

Det har inte blivit meck på ett tag på C30,an då man har skruvat på annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-fcdca407b2b037be943d6810ca433672.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-c1cffeec320a1e2426aa7d9173a14fa5.jpg

7,84 sek/201meter med all plåt kvar i GMC Sonama. n smile

Lukaserikssonn
9 september 2013 · 45 Inlägg

prem lagd! big_smile

tekniknissen1
10 oktober 2013 · 866 Inlägg

Det är lite stiltje på meckar fronten man får jobba för brödfödan hmm Men fick tag i tankfästen som behövdes !!!! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-9c6f154fd3a7643ef359df846ee78f43.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-10425cdb680c3b889ad9580e3ec43c28.jpg

tekniknissen1
7 november 2013 · 866 Inlägg

Då har jag inte direkt nytt men har börjat att ska lyfta karossen. Där emot om det är någon som vet hur det ligger till med att öka totalvikten på tung lastbil ?   
 
 
Skattevikt, kg:  4530 
Tjänstevikt, kg:  2950 
Totalvikt, kg:  4530                               
Ursprunglig totalvikt, kg:  4530 
Max släpvagnsvikt, kg:  2000 
Max lastvikt, kg:  1580 
Tillåten lastvikt, kg: 1580 
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1770  ----- 
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2760 ------     1770 + 2760=4530 är rätt nu
Kopplingsanordning : KULA 
Kopplingsavstånd, mm:  5580 
Lastutrymmets längd, mm:  2400 
Främre överhäng, mm:   
Bakre överhäng, mm:  1080 
Utrustning:   
Drivande axlar fram:   
Drivande axlar bak:   
Antal hjul:  6 
Antal axlar: 2 
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 1810  ----- 
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 3400   -----   1810+3400=5210 Hade suttit som en fläskläpp big_smile
                                                                           Då blir det 5210-2950=2260 i last kapasitet

Jag vet att det går att sänka Tjänstevikten som jag troligen ska göra men öka totalvikten ? Är det så att den är godkänd för detta axeltryck eller ska man ha intyg från tillverkaren även om det står i regbeviset ?

henke_99 Offroad Racing
7 november 2013 · 3 122 Inlägg

Har inget riktigt bra svar angående totalvikten, men varför ska du sänka tjänstevikten? Finns ju ingen som helst vits med det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
tekniknissen1
7 november 2013 · 866 Inlägg

Jovisst man får lasta mer !! ´tjänstevikt - totalvikten då har du lastvikten. Tradiga är att jag får ha 5 gubbar i bilen så 5 normalvuxna Skåningar så får jag räkna bort ett halvt ton på lastkapasiteten :-)

henke_99 Offroad Racing
7 november 2013 · 3 122 Inlägg

Nu har du allt fått det hela om bakfoten. I teorin är det som du säger, men i praktiken så är det ju bara totalvikten som har betydelse. Sen hur stor del av vikten som består av bil respektive last har ingen betydelse. Det är ju ingen som lastar av det du har på flaket o väger separat för o se om du överskrider lastvikten...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
tekniknissen1
7 november 2013 · 866 Inlägg

Ja Väger bilen mindre så lastar den mer ?!  Nej det har du rätt i !! Hade otur när jag tänkte där :-D Fyfan vad korkad man kan vara i bland!! ;-D

tekniknissen1
14 november 2013 · 866 Inlägg

Sitter och snöar på en ny låda som tål lite vrid i C30.n Forskar lite på en 4l80e som kom i dom lite nyare 2500.3500 modellerna med  6.5 diesel motorerna. Verkar ha lite problem med  att sista lamell korgen delar på sig eller man drar av tänderna. Men har aldrig kört en med saftigt med last och diesel, Funkar det att ? Eller sa man satsa på en manuell låda typ NV4500 eller en ZF 6-650 ? Är det någon som har åsikter och erfarenhet så vill jag höra !!

henke_99 Offroad Racing
14 november 2013 · 3 122 Inlägg

Jag har en 6,5td med 4l80e i subban, den har iaf gått dryga 30000 mil utan strul. Främsta problemet med att sätta den lådan i en äldre bil är ju att man behöver en fristående databox till lådan för o få den att funka, original så har både motor och låda gemensam dator. Sen är det även rekommenderat enligt instruktionsboken att inte dra tung last på 4:an (od:n) utan ska man dra tungt ska man ligga på 3:an.

Ett annat alternativ för dig när du inte har drivning på framhjulen och därmed saknar fördelningslåda är ju en th400 med eftermonterad overdrive. Du har ju så att säga inga problem med att kardanen blir för kort...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
tekniknissen1
14 november 2013 · 866 Inlägg

Jag är inne på att fixa en eftermarknad låda till lådan :-) Är sugen på att få den att köra med lockup i momentomvandlaren. Har hittat en med 3 lameller i lockup,en som ska klara 600 lb ft. Men är inte det som är problemet att den får jobba med momentomvandlaren om den får gå på 4,ans steg så dom rekommenderar att man kör på  3,ans steg. ? Men det är klart en gammal OD typ Volvo 240 old skool kan vara ett alternativ.

henke_99 Offroad Racing
15 november 2013 · 3 122 Inlägg

Problemet är inte att den ligger på lockupen på 4:an. Den styrs elektroniskt av hastigheten, på min bil t.ex hoppar den i vid ca 70 km/h oavsett om jag ligger på 3:an eller 4:an. Grejen med att ligga på 3:an vid hög belastning är att där är utväxlingen i lådan 1:1, det innebär ju att inget växlas upp eller ner utan utgående axeln snurrar med samma varvtal som turbinen när lockupen är låst.

Att du vill ha lockup förstår jag, det förbättrar ju bränsleekonomin en aning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
tekniknissen1
15 november 2013 · 866 Inlägg

Ja va fan det största bekymret är att jag vill marscha 100 km/tim och om man har brått 120 kn/tim. Med TH400 så vid 100 km/tim varva den 3500 v/min med släp och tågvikt på7,5 ton  Den momentomvandlaren som sitter i nu stallar 1200 så länge där inte där är laddtryck. Får jag igång snurran så ligger den 300 v/min mer !!  Skit roligt när man ska upp för Hallandsåsen eller något liknande man är nere i 70 km/timmen typ och det luktar ATF olja och tempen står på 150 C Så min maskin är nog lite för brutal för TH400 i alla fall momentomvandlaren .  min maskin har max vrid vid 2000 Varv och typ 700Nm.
Är lite inne på att byta utväxling i slutväxelen . Nu sitter där 4,10:1 men då plågar jag lådan mer. 
Jag sneglar även på en Manuel låda men hitta en som tål vridet är inte lätt :-) Volvo FL6 har en 6 växlad ZF låda som garanterat klarar 705 Nm som även sitter bakom Nya Duramax maskinerna.

henke_99 Offroad Racing
15 november 2013 · 3 122 Inlägg

Vad har du för motor egentligen?

Edit: Men att det inte fungerar bra för dig med 4.10 förstår jag, har samma utväxling i subban o den ligger på nästan 2000 varv i 90 på högsta växeln med lockupen i.

Senast redigerat av henke_99 (15 november 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
tekniknissen1
15 november 2013 · 866 Inlägg

6,2 lit med marin spridare och pump titanbrickor till förkamrarna lätt portade toppar BW400r turbo med vatten/etanol sprut. Laddar 1,8 bar och har 680 graders avgas temp. Enligt gjutnumret ska det vara det bättre blocket typ ARMY block? 3,!/2" utan sådant dumt som ljuddämpare :-) Väntar på ett haveri men har uteblivit ! Har ett nytt block från en 6,5.a som ska byggas med starkare saker .

henke_99 Offroad Racing
15 november 2013 · 3 122 Inlägg

Det kan inte vara mycket standardgrejer i den bottendelen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang