Störningstråden om Xenon (Förebyggande)

MurranBoy Streetracer
20 mars 2013 · 66 Inlägg

Nu va det dags, fyll på med era tips om hur man kan förebygga störningarna som kommer bakåt ur balasterna och in i elsystemen på bilarna!
Har flertalet gånger hört att dessa eftermarknadsprodukter kan störa ut databoxar m.m

Har hört folk som har monterat dioder dom har hjälp mot störningarna som kan bli i t.ex radion.

Tänkte med tillräckligt med info av er, göra en FAQ om hur man går till väga, dock har jag inte längre tillgång till t.ex osilliskåp och garage..!

Några vänliga själar som vill bistå med info?

MvH Johan

hangman
20 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Finns canbus motstånd köpa överallt bara sätta imellan bil och ballast....då den drar mindre ström tror bilen att lampan är trasig.

Det är olagligt och farligt och xenonkonvertera bilar själv.

Extraljus OK men inte annat hoppas ni åker dit stenhårt!

MurranBoy Streetracer
20 mars 2013 · 66 Inlägg

Hur menar du att det är farligt att montera xenon?

Tror knappast att det hjälper med canbus-motstånd, den är väl bara ett motstånd som man kopplar från plusmatningen från lampan som sedan driver ett relä för ballasterna?
Meningen är att xenonet ska drivas från eget kablage via relä för att inte belasta bilens originala elsystem.

Det är olagligare att köra 5km/h för fort än att montera xenon.

hangman
20 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Du bevisade precis din intelligensnivå.

Om bilen inte ska belastas av original elsystem, dra extraljus kablar med relä !

Det är livsfarligt att montera xenon i strålkastare som inte är byggda för det!

Det värsta som kan hända när du är ute och kör, är såklart att bli påkörd, men att bli bländad av olagliga lysen är extremt farligt och flera gånger har jag behövt bromsa in lastbilen ordentligt, till slut förlorar du en del av synfältet och får tunnelseende.

Det är därför polis och Bilprovningen är hårda på detta nu.

Har du inte råd med en bil som har xenon original låt bli klåpa och förstöra för alla andra trafikanter. Dags och växa upp och förstå konsekvenserna också !

KinazzZ
20 mars 2013 · 235 Inlägg

Motståndena lurar ju ljuscanbusen i bilen att lamporna är hela, eftersom xenon och dioder har mindre effekt än standard lampor så behövs det. Annars funkar det inte/börjar blinka i lamporna om motstånd saknas. Sen finns det vissa modeller av bilar med canbus där det kan strula trots motstånd.

Känsliga elsystem och diverse komponenter är standard i dagens modernare bilar eftersom all info går genom diverse bus system så kan nåt annat påverkas ganska lätt. Dock brukar t ex xenonkungen vara duktiga på att åtgärda felen i kiten.

Har dålig erfarenhet av billiga skit kit. Kostar hellre på med några hundringar till för vettiga eftermarknadsgrejer. Och det funkar fortfarande felfritt.

Senast redigerat av KinazzZ (22 mars 2013)

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
MurranBoy Streetracer
20 mars 2013 · 66 Inlägg

Nu ska vi klargöra här: Att montera xenon i en Volvo som inte ens har projektorlinser bländar, att montera dessa i en bil som har projektorlinser gör att du inte varken blir bländad eller märker om det är eftermonterat el original. (Om du inte ser när man startar bilen då lysena går ner fullt och sedan går uppåt i nivån)
Däremot, är det helt lagligt att ha det i extraljus som bländar 10ggr mer än ett par halvljus..!
Å andra sidan, vart har jag skrivit att det ska vara i halvljusen?

Denna tråd är inte att gnälla om bländade ljus, utan för att motverka störningar i radion m.m (Oavsett vart ljuskällan är monterad)

Fortfarande är det bara ombesiktning om dom ser att det är eftermonterat, OM dom nu gör det...!

hangman
21 mars 2013 · 2 174 Inlägg

MurranBoy skrev:
Nu ska vi klargöra här: Att montera xenon i en Volvo som inte ens har projektorlinser bländar, att montera dessa i en bil som har projektorlinser gör att du inte varken blir bländad eller märker om det är eftermonterat el original. (Om du inte ser när man startar bilen då lysena går ner fullt och sedan går uppåt i nivån)
Däremot, är det helt lagligt att ha det i extraljus som bländar 10ggr mer än ett par halvljus..!
Å andra sidan, vart har jag skrivit att det ska vara i halvljusen?

Denna tråd är inte att gnälla om bländade ljus, utan för att motverka störningar i radion m.m (Oavsett vart ljuskällan är monterad)

Fortfarande är det bara ombesiktning om dom ser att det är eftermonterat, OM dom nu gör det...!

Nja där har du lite fel, volvo har reflektor strålkastare till deras xenonljus också, dom är byggda på ett helt annat sätt i en xenonbil än vanlig halogen.

Du har inte rätt och ha xenon för du har nivåreglering och spolning som många säger.

Och till ursprungliga problemet med störningar så försvinner det om man köper en 12 v diod i radioaffären, elfa, claes olsson tror jag har också....jag köpte på lokala radio affären, 5 kr styck.....strömmen går igenom men absolut ingenting tillbaka.

MammDiin
22 mars 2013 · 2 019 Inlägg

MurranBoy skrev:
Nu ska vi klargöra här: Att montera xenon i en Volvo som inte ens har projektorlinser bländar, att montera dessa i en bil som har projektorlinser gör att du inte varken blir bländad eller märker om det är eftermonterat el original. (Om du inte ser när man startar bilen då lysena går ner fullt och sedan går uppåt i nivån)
Däremot, är det helt lagligt att ha det i extraljus som bländar 10ggr mer än ett par halvljus..!
Å andra sidan, vart har jag skrivit att det ska vara i halvljusen?

Denna tråd är inte att gnälla om bländade ljus, utan för att motverka störningar i radion m.m (Oavsett vart ljuskällan är monterad)

Fortfarande är det bara ombesiktning om dom ser att det är eftermonterat, OM dom nu gör det...!

Ljusbilden från en halogenprojektor är smalare än från en xenonprojektor.
Vilket gör att xenon i en halogenprojektor bländar mera (i en backe, eller med ljuset för högt ställt) för samma mängd ljus lyser upp en mindre yta.

Ett sätt att minska störningar är att köpa ballaster som sitter original i bilar.

Kristian_L
22 mars 2013 · 1 893 Inlägg

MurranBoy skrev:
Nu ska vi klargöra här: Att montera xenon i en Volvo som inte ens har projektorlinser bländar, att montera dessa i en bil som har projektorlinser gör att du inte varken blir bländad eller märker om det är eftermonterat el original. (Om du inte ser när man startar bilen då lysena går ner fullt och sedan går uppåt i nivån)
Däremot, är det helt lagligt att ha det i extraljus som bländar 10ggr mer än ett par halvljus..!
Å andra sidan, vart har jag skrivit att det ska vara i halvljusen?

Denna tråd är inte att gnälla om bländade ljus, utan för att motverka störningar i radion m.m (Oavsett vart ljuskällan är monterad)

Fortfarande är det bara ombesiktning om dom ser att det är eftermonterat, OM dom nu gör det...!

För det första, är det precis lika olagligt att konvertera X-ljus. (Lampan tappar sin E-märkning och du får ej längre ha den på bilen!) Men mej veterligen är det ingen som bryr sej, för X-ljusen har man med hellyset, som man ju inte möter andra med. Till skillnad mot dimljus och halvljus. (Ingen kritik menad, jag har själv tre Xenon konverterade X-ljus på min.)

Och angående att upptäcka konverteringen. Det är inte så svårt. Det står med E-märkningen i glaset på lyckan ifråga, om den är avsedd för Xenon eller Halogen. Jätte lätt att se!

Som tidigare skrivits, Ballaster av bättre kvalité, löser problemet med störningar. Jag har original Xenon i halvljusen. Hör inga störningar i radion.
När jag slår på helljuset, hör jag störningar på svagare radiostationer under uppstarten. (Dvs när tänd modulen drar på 23000 volt) men inte när bara ballasten arbetar (85 volt).
Dioder har jag inte provat.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
no_fake
22 mars 2013 · 865 Inlägg

Kristian_V skrev:

MurranBoy skrev:
Nu ska vi klargöra här: Att montera xenon i en Volvo som inte ens har projektorlinser bländar, att montera dessa i en bil som har projektorlinser gör att du inte varken blir bländad eller märker om det är eftermonterat el original. (Om du inte ser när man startar bilen då lysena går ner fullt och sedan går uppåt i nivån)
Däremot, är det helt lagligt att ha det i extraljus som bländar 10ggr mer än ett par halvljus..!
Å andra sidan, vart har jag skrivit att det ska vara i halvljusen?

Denna tråd är inte att gnälla om bländade ljus, utan för att motverka störningar i radion m.m (Oavsett vart ljuskällan är monterad)

Fortfarande är det bara ombesiktning om dom ser att det är eftermonterat, OM dom nu gör det...!

För det första, är det precis lika olagligt att konvertera X-ljus. (Lampan tappar sin E-märkning och du får ej längre ha den på bilen!) Men mej veterligen är det ingen som bryr sej, för X-ljusen har man med hellyset, som man ju inte möter andra med. Till skillnad mot dimljus och halvljus. (Ingen kritik menad, jag har själv tre Xenon konverterade X-ljus på min.)

Och angående att upptäcka konverteringen. Det är inte så svårt. Det står med E-märkningen i glaset på lyckan ifråga, om den är avsedd för Xenon eller Halogen. Jätte lätt att se!

Som tidigare skrivits, Ballaster av bättre kvalité, löser problemet med störningar. Jag har original Xenon i halvljusen. Hör inga störningar i radion.
När jag slår på helljuset, hör jag störningar på svagare radiostationer under uppstarten. (Dvs när tänd modulen drar på 23000 volt) men inte när bara ballasten arbetar (85 volt).
Dioder har jag inte provat.

Och så kan du börja med att länka till vilken lag som säger att extraljusen ska vara e märkta

mb_pucken
22 mars 2013 · 5 087 Inlägg

All belysning osv som monteras på en bil måste vara e-märkt. Ett e-märkt extraljus tex får bara lysa ett vist x antal meter. Punktlysande extraljus saknar ofta denna märkning pga av dom lyser för långt. Du kan blända någon på 1km avstånd med en hög xenonkonverterande extraljus utan att ens sett bilen smile åker dock själv med 4 nbb med 55w xenon i och lyser i bra väder nära den sträckan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Kristian_L
22 mars 2013 · 1 893 Inlägg

no_fake skrev:
Och så kan du börja med att länka till vilken lag som säger att extraljusen ska vara e märkta

Om du skall använda dem på allmän väg, så skall de vara E-märkta.
Har du dem i skogen, eller på din egen mark, gäller dina regler.
Som jag sa, så är det ingen som bryr sej, vad man har i X-ljus.

Jag har fått ombesiktning, för att min hoj saknade E-märkt reflex bak.
Så jag är ganska säker på att det krävs E-märkning. Tänker inte lägga ner tid på att gräva i lagtexter. Om det känns viktigt för dej, kan du väl göra det själv?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
no_fake
23 mars 2013 · 865 Inlägg

Kristian_V skrev:

no_fake skrev:
Och så kan du börja med att länka till vilken lag som säger att extraljusen ska vara e märkta

Om du skall använda dem på allmän väg, så skall de vara E-märkta.
Har du dem i skogen, eller på din egen mark, gäller dina regler.
Som jag sa, så är det ingen som bryr sej, vad man har i X-ljus.

Jag har fått ombesiktning, för att min hoj saknade E-märkt reflex bak.
Så jag är ganska säker på att det krävs E-märkning. Tänker inte lägga ner tid på att gräva i lagtexter. Om det känns viktigt för dej, kan du väl göra det själv?

Lagen säger att bilar som är registrerade efter den 1 januari 2005 bara får använda så kallade E-godkända extraljus, vilket innebär vissa begränsningar vad gäller valmöjlighet. Kontrollera med tillverkaren att extraljusen är godkända för din bil.

Extraljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i extraljus enligt SBP’s lagtolkning. Är extraljusen E-märkta blir dock märkningen ogiltig.

Kristian_L
23 mars 2013 · 1 893 Inlägg

no_fake skrev:

Kristian_V skrev:

no_fake skrev:
Och så kan du börja med att länka till vilken lag som säger att extraljusen ska vara e märkta

Om du skall använda dem på allmän väg, så skall de vara E-märkta.
Har du dem i skogen, eller på din egen mark, gäller dina regler.
Som jag sa, så är det ingen som bryr sej, vad man har i X-ljus.

Jag har fått ombesiktning, för att min hoj saknade E-märkt reflex bak.
Så jag är ganska säker på att det krävs E-märkning. Tänker inte lägga ner tid på att gräva i lagtexter. Om det känns viktigt för dej, kan du väl göra det själv?

Lagen säger att bilar som är registrerade efter den 1 januari 2005 bara får använda så kallade E-godkända extraljus, vilket innebär vissa begränsningar vad gäller valmöjlighet. Kontrollera med tillverkaren att extraljusen är godkända för din bil.

Extraljus: Eftermonterade xenonlampor är godkända i extraljus enligt SBP’s lagtolkning. Är extraljusen E-märkta blir dock märkningen ogiltig.

Men om E-märkningen är ogiltig?
Då får ju inte lamporna sitta på bilar nyare än 31/12 2004.?
Har jag en 2006a och monterar E-märkta X-ljus, vilket jag får göra.
Sedan vill jag ha mera ljus, så jag Xenon konverterar X-ljusen, vilket du säger att jag får göra?

Nu sitter jag med en 2006a med ej E godkända X-ljus (Då E-märkningen blev ogiltig iom att jag stoppat i Xenon i dem.) Helt plötsligt är X-ljusen inte E-godkända, och de får inte sitta på bilen...

Snurrigt!?!?tongue

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
MurranBoy Streetracer
1 april 2013 · 66 Inlägg

Någon som vet passande motstånd och vart man inhandlar dessa?

Har monterat xenon och har lite störningar på radion, men vill få bort dessa helt! Jämförde med en Passat med originalmonterat xenon precis efter monteringen på verkstaden och rent höjdmässigt så skilde det inte mycket mellan mina halogenstrålkastare och original xenon..! Men som någon tidigare skrev, så har jag inte lika bred ljusbild! Tveksam till att det kommer att blända och skulle jag lasta bilen tungt, så kan jag med ett enkelt medel ställa ner ljuset. Då jag inte gillar att kolla på fåglar när jag kör bil...
Att det är olagligt skrämmer mig inte, vad kan hända? wink

Mervolic Yawn...
1 april 2013 · 3 151 Inlägg

MurranBoy skrev:
Att det är olagligt skrämmer mig inte, vad kan hända? wink

Böter och ombesiktning. De verkar kunna dela ut regbesiktningar lite hej vilt nu också, så det är väl det värsta som kan hända.

MurranBoy Streetracer
1 april 2013 · 66 Inlägg

Ja då är det ingen fara mao wink

Mervolic Yawn...
2 april 2013 · 3 151 Inlägg

MurranBoy skrev:
Ja då är det ingen fara mao wink

Sedan kan du också blända någon så pass illa att det resulterar i en frontalkrock i 100 knyck, men det är ju en annan sak...

svempus
3 april 2013 · 409 Inlägg

hur lyckas ni få störningar på radion? har för tillfället 5 extraljus och bilens helljus med xenon i och jag har ingen störning alls på radion när jag har xenonet igång. har inte haft några störningar alls i mina bilar. verkar ju som vissa bilar är känsligare för det gentemot andra bilar gällande det...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Kristian_L
4 april 2013 · 1 893 Inlägg

svempus skrev:
hur lyckas ni få störningar på radion? har för tillfället 5 extraljus och bilens helljus med xenon i och jag har ingen störning alls på radion när jag har xenonet igång. har inte haft några störningar alls i mina bilar. verkar ju som vissa bilar är känsligare för det gentemot andra bilar gällande det...

Beror på radio mottagaren i bilen. En antennförstärkare, om man har en sådan, förstärker även störningar, som man utan förstärkaren, inte hade hört... Finns mängder med orsaker.
Jag har inga störningar med original Xenon (Halvljuset). Ej heller med X-ljusen hemma vid, då jag lyssnar på lokala stationer, med starka sändare.
Men när jag åker Gbg-T-hättan till min favorit verkstad, Autotech, så upplever jag störningar med helljuset på, när jag är mellan städerna. Svagare signal... Billigare ballaster... osv...

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang