Cargard T70C - Centrallåsmotor och fjärrstyrning

Chucknorris
31 mars 2013 · 14 Inlägg

Tja! Håller på att försöka koppla in ett Cargard T70C till min Volvo 740. Jag har stött på lite patrull nu, jag va o hämta en centrallåsmotorn från förardörren igår från skroten och den har 3 kablar ut från sig:

En svart (jord antar jag)
En svart och gul
En svart och grön

Är det någon som vet hur dessa ska kopplas? Jag tänkte köra så att den motorn styr centrallåset dvs att jag kopplar in den motorn till larmet. Det finns 4 knappar på fjärren och 4 utgångar (2 plus och 2 jord), är det att den svart/gula och svart/gröna är pluskablar som vardera styr antingen lås/öppna?

Det jag verkligen inte kan förstå är hur dom har tänkt med utgångarna från larmet? vilken utgång går till vilken knapp tex? Den översta knappen på fjärren ska om jag har förstått det rätt styra larmet av/på och på nåt sätt ska då låset också låsas/öppnas men hur fasen ska de gå till med tanke på hur centrallåsets kablar går in i larmet? 4 knappar till 4 utgångar verkar ju logiskt men inte om man samtidigt tänker att den översta knappen ska styra larmet av/på.

Sen ska jag även koppla in en kabel från larmet till tändningen, jag tänker mig då att jag kopplar den till någon säkring, jag är dock inte säker på vilken säkring som är mest lämplig för detta, det står något om en säkring ska vara märkt 15 men jag är osäker på de där, den ska ha ström både vid tändning och när startmotorn går runt iallafall.

Här är det material jag har utgått ifrån: http://cargard.defa.com/pdf/m_CG_T70C.pdf

Någon insatt som kanske kan hjälpa mig lite på traven? sad

Swedenrockers Living life on two wheels.....
31 mars 2013 · 835 Inlägg

Du har nog inte hämtat en c-låsmotor, du har nog hämtat en givare som styr elektroniken till de andra dörrarna.
Du behöver en 2-trådars motor.
Den stora knappen på fjärren styr aktivering/avaktivering av larmet och om man i PC-interfacet väljer grundprogrammet så är alla fyra styrutgångar valda som c-låsutgångar med 1 sekunds tid.
Grön/röd och blå/röd som positiva och grön samt blå som negativa.
Dessa klarar av 1,5A på de positiva och 1A på de negativa så för att styra en c-låsmotor så behövs endera
c-låsadaptern eller två växlande reläer.
Sen väljer du om reläerna ska vara plus- eller minusstyrda.
Med PC-interfacet så kan du dedikera knapparna lite som du vill och välja om de ska vara momentana eller växlande och om det ska vara timer på dessa.

Tändningskabeln (Nr2) kopplar du t.ex till plinten på undersidan av säkringscentralen som är märkt 15+.
Anledningen till att den ska kopplas till en källa som inte bryter spänningen när man kör startmotorn är först och främst i de fall där man har startspärrar/immobiliser i larmet som aktiveras när spänningen bryts till larmets "tändningskabel".
Orkar du inte lossa säkringscentralen så koppla in dig vid tändningslåset, se till bara att du kopplar in dig på 15+ och inte på X-spänningen.

Chucknorris skrev:
Tja! Håller på att försöka koppla in ett Cargard T70C till min Volvo 740. Jag har stött på lite patrull nu, jag va o hämta en centrallåsmotorn från förardörren igår från skroten och den har 3 kablar ut från sig:

En svart (jord antar jag)
En svart och gul
En svart och grön

Är det någon som vet hur dessa ska kopplas? Jag tänkte köra så att den motorn styr centrallåset dvs att jag kopplar in den motorn till larmet. Det finns 4 knappar på fjärren och 4 utgångar (2 plus och 2 jord), är det att den svart/gula och svart/gröna är pluskablar som vardera styr antingen lås/öppna?

Det jag verkligen inte kan förstå är hur dom har tänkt med utgångarna från larmet? vilken utgång går till vilken knapp tex? Den översta knappen på fjärren ska om jag har förstått det rätt styra larmet av/på och på nåt sätt ska då låset också låsas/öppnas men hur fasen ska de gå till med tanke på hur centrallåsets kablar går in i larmet? 4 knappar till 4 utgångar verkar ju logiskt men inte om man samtidigt tänker att den översta knappen ska styra larmet av/på.

Sen ska jag även koppla in en kabel från larmet till tändningen, jag tänker mig då att jag kopplar den till någon säkring, jag är dock inte säker på vilken säkring som är mest lämplig för detta, det står något om en säkring ska vara märkt 15 men jag är osäker på de där, den ska ha ström både vid tändning och när startmotorn går runt iallafall.

Här är det material jag har utgått ifrån: http://cargard.defa.com/pdf/m_CG_T70C.pdf

Någon insatt som kanske kan hjälpa mig lite på traven? sad

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Chucknorris
31 mars 2013 · 14 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du har nog inte hämtat en c-låsmotor, du har nog hämtat en givare som styr elektroniken till de andra dörrarna.
Du behöver en 2-trådars motor.
Den stora knappen på fjärren styr aktivering/avaktivering av larmet och om man i PC-interfacet väljer grundprogrammet så är alla fyra styrutgångar valda som c-låsutgångar med 1 sekunds tid.
Grön/röd och blå/röd som positiva och grön samt blå som negativa.
Dessa klarar av 1,5A på de positiva och 1A på de negativa så för att styra en c-låsmotor så behövs endera
c-låsadaptern eller två växlande reläer.
Sen väljer du om reläerna ska vara plus- eller minusstyrda.
Med PC-interfacet så kan du dedikera knapparna lite som du vill och välja om de ska vara momentana eller växlande och om det ska vara timer på dessa.

Tändningskabeln (Nr2) kopplar du t.ex till plinten på undersidan av säkringscentralen som är märkt 15+.
Anledningen till att den ska kopplas till en källa som inte bryter spänningen när man kör startmotorn är först och främst i de fall där man har startspärrar/immobiliser i larmet som aktiveras när spänningen bryts till larmets "tändningskabel".
Orkar du inte lossa säkringscentralen så koppla in dig vid tändningslåset, se till bara att du kopplar in dig på 15+ och inte på X-spänningen.

Chucknorris skrev:
Tja! Håller på att försöka koppla in ett Cargard T70C till min Volvo 740. Jag har stött på lite patrull nu, jag va o hämta en centrallåsmotorn från förardörren igår från skroten och den har 3 kablar ut från sig:

En svart (jord antar jag)
En svart och gul
En svart och grön

Är det någon som vet hur dessa ska kopplas? Jag tänkte köra så att den motorn styr centrallåset dvs att jag kopplar in den motorn till larmet. Det finns 4 knappar på fjärren och 4 utgångar (2 plus och 2 jord), är det att den svart/gula och svart/gröna är pluskablar som vardera styr antingen lås/öppna?

Det jag verkligen inte kan förstå är hur dom har tänkt med utgångarna från larmet? vilken utgång går till vilken knapp tex? Den översta knappen på fjärren ska om jag har förstått det rätt styra larmet av/på och på nåt sätt ska då låset också låsas/öppnas men hur fasen ska de gå till med tanke på hur centrallåsets kablar går in i larmet? 4 knappar till 4 utgångar verkar ju logiskt men inte om man samtidigt tänker att den översta knappen ska styra larmet av/på.

Sen ska jag även koppla in en kabel från larmet till tändningen, jag tänker mig då att jag kopplar den till någon säkring, jag är dock inte säker på vilken säkring som är mest lämplig för detta, det står något om en säkring ska vara märkt 15 men jag är osäker på de där, den ska ha ström både vid tändning och när startmotorn går runt iallafall.

Här är det material jag har utgått ifrån: http://cargard.defa.com/pdf/m_CG_T70C.pdf

Någon insatt som kanske kan hjälpa mig lite på traven? sad

Tack för ett grymt snabbt och bra svar! Jag hämtade faktiskt en, tom 2 centrallåsmotorer, en från förardörren och en från passagerardörren bara för att vara säker, den ena har 2 kablar och den andra från förardörren 3, jag tror att det satt fjärrlås på den här Volvon! Det jag inte hänger med på riktigt är det där med utgångarna, menar du att om man har grundprogrammet inställt att den vid varje klick på stora knappen skickar ström till samtliga utgångar? Måste jag koppla in 2 ytterliggare reläer (växlande) för jag har väll ingen c-låsadapter i nuläget heller?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
31 mars 2013 · 835 Inlägg

Ta den med två kablar, det ÄR en c-låsmotor.

Chucknorris skrev:
Tack för ett grymt snabbt och bra svar! Jag hämtade faktiskt en, tom 2 centrallåsmotorer, en från förardörren och en från passagerardörren bara för att vara säker, den ena har 2 kablar och den andra från förardörren 3, jag tror att det satt fjärrlås på den här Volvon!

Vid aktivering av larmet så skickar den ut en positiv 1-sekunds puls på grön/röd kabel, den skickar ut en negativ 1-sekunds puls på grön kabel.
Vid avaktivering av larmet så skickar den ut en positiv 1-sekunds puls på blå/röd kabel, den skickar ut en negativ
1-sekunds puls på blå kabel.
Detta gäller för grundprogrammet.


Tanken med T70:ns styrutgångar i de fall de ska styra c-lås är att de ska kopplas in på styrsidan där strömstyrkan inte är så hög.
Styr man motorer direkt så behövs c-låsadaptern eller ett par reläer.

Chucknorris skrev:
Det jag inte hänger med på riktigt är det där med utgångarna, menar du att om man har grundprogrammet inställt att den vid varje klick på stora knappen skickar ström till samtliga utgångar? Måste jag koppla in 2 ytterliggare reläer (växlande) för jag har väll ingen c-låsadapter i nuläget heller?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Chucknorris
31 mars 2013 · 14 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ta den med två kablar, det ÄR en c-låsmotor.

Chucknorris skrev:
Tack för ett grymt snabbt och bra svar! Jag hämtade faktiskt en, tom 2 centrallåsmotorer, en från förardörren och en från passagerardörren bara för att vara säker, den ena har 2 kablar och den andra från förardörren 3, jag tror att det satt fjärrlås på den här Volvon!

Vid aktivering av larmet så skickar den ut en positiv 1-sekunds puls på grön/röd kabel, den skickar ut en negativ 1-sekunds puls på grön kabel.
Vid avaktivering av larmet så skickar den ut en positiv 1-sekunds puls på blå/röd kabel, den skickar ut en negativ
1-sekunds puls på blå kabel.
Detta gäller för grundprogrammet.


Tanken med T70:ns styrutgångar i de fall de ska styra c-lås är att de ska kopplas in på styrsidan där strömstyrkan inte är så hög.
Styr man motorer direkt så behövs c-låsadaptern eller ett par reläer.

Chucknorris skrev:
Det jag inte hänger med på riktigt är det där med utgångarna, menar du att om man har grundprogrammet inställt att den vid varje klick på stora knappen skickar ström till samtliga utgångar? Måste jag koppla in 2 ytterliggare reläer (växlande) för jag har väll ingen c-låsadapter i nuläget heller?

Aha nu blev det betydligt klarare! Då kanske det är lättare att sno ström från motorn i bakdörren och sen skarva sig in på kablarna till givaren? Jag tror att givaren i förardörren sluter jord mot 2 kablar beroende på om den ska låsa eller öppna, så har jag tolkat elschemat iaf.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
31 mars 2013 · 835 Inlägg

Jag som satte larm igår i 760:n  tycker det är enklare att låta larmet styra en eftermonterad motor i förardörren som sedan får styra originalelektroniken som tidigare.
Ja, jag har Volvo-boken liggandes kvar i bilen så jag ser det inte nu men den styr antagligen reläerna via minus.

Chucknorris skrev:
Aha nu blev det betydligt klarare! Då kanske det är lättare att sno ström från motorn i bakdörren och sen skarva sig in på kablarna till givaren? Jag tror att givaren i förardörren sluter jord mot 2 kablar beroende på om den ska låsa eller öppna, så har jag tolkat elschemat iaf.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Chucknorris
31 mars 2013 · 14 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Jag som satte larm igår i 760:n  tycker det är enklare att låta larmet styra en eftermonterad motor i förardörren som sedan får styra originalelektroniken som tidigare.
Ja, jag har Volvo-boken liggandes kvar i bilen så jag ser det inte nu men den styr antagligen reläerna via minus.

Chucknorris skrev:
Aha nu blev det betydligt klarare! Då kanske det är lättare att sno ström från motorn i bakdörren och sen skarva sig in på kablarna till givaren? Jag tror att givaren i förardörren sluter jord mot 2 kablar beroende på om den ska låsa eller öppna, så har jag tolkat elschemat iaf.

Allright, men jag slipper skaffa reläer om jag gör på de andra sättet smile , e de säkert att 1,5 A inte räcker till att driva centrallåsmotorn?

Tog föressten en bild för att visa motorerna och kablarna tillhörande dessa, konstigt att det sitter 3 till den i förardörren...

http://forumbilder.se/CDNL3/bild.JPG?width=150

Swedenrockers Living life on two wheels.....
1 april 2013 · 835 Inlägg

Nja, det är inte helt säkert, det beror på hur originalet är inkopplat. Det behövs eventuellt växlande reläer för att koppla bort originalgivaren i det ögonblick som larmet ska styra c-låset.
Det beror på konstruktionen, och där är jag inte insatt eftersom jag gör på det andra sättet. Men troligtvis går det!

Chucknorris skrev:
Allright, men jag slipper skaffa reläer om jag gör på de andra sättet smile

Mmm, en motor (som består av en lindning och därmed är en induktiv last) är i det närmaste en kortslutning i startögonblicket. Lägger man sen till belastningen i form av arbetet av att flytta mekaniken så höjer man strömförbrukningen mer ändå, så det är med säkerhet så att c-låsmotorn drar mer än 1A (jag räknar på 1A eftersom du även måste ha en minussida på motorn för att den ska arbeta och den tar du kanske från styrutgången då också?).

Chucknorris skrev:
, e de säkert att 1,5 A inte räcker till att driva centrallåsmotorn?

Den i förardörren är INTE en motor, det är en givare som styr resten, därav de tre kablarna. Det finns däremot motorer med inbyggda givare men de har (oftast) fem kablar, två för motordelen som arbetar polvändande, och tre kablar för styrningen av de andra dörrarna precis som givaren du har på bilden.

Chucknorris skrev:
Tog föressten en bild för att visa motorerna och kablarna tillhörande dessa, konstigt att det sitter 3 till den i förardörren...

http://forumbilder.se/CDNL3/bild.JPG?width=150

Senast redigerat av Swedenrockers (1 april 2013)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Chucknorris
1 april 2013 · 14 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Nja, det är inte helt säkert, det beror på hur originalet är inkopplat. Det behövs eventuellt växlande reläer för att koppla bort originalgivaren i det ögonblick som larmet ska styra c-låset.
Det beror på konstruktionen, och där är jag inte insatt eftersom jag gör på det andra sättet. Men troligtvis går det!

Chucknorris skrev:
Allright, men jag slipper skaffa reläer om jag gör på de andra sättet smile

Mmm, en motor (som består av en lindning och därmed är en induktiv last) är i det närmaste en kortslutning i startögonblicket. Lägger man sen till belastningen i form av arbetet av att flytta mekaniken så höjer man strömförbrukningen mer ändå, så det är med säkerhet så att c-låsmotorn drar mer än 1A (jag räknar på 1A eftersom du även måste ha en minussida på motorn för att den ska arbeta och den tar du kanske från styrutgången då också?).

Chucknorris skrev:
, e de säkert att 1,5 A inte räcker till att driva centrallåsmotorn?

Den i förardörren är INTE en motor, det är en givare som styr resten, därav de tre kablarna. Det finns däremot motorer med inbyggda givare men de har (oftast) fem kablar, två för motordelen som arbetar polvändande, och tre kablar för styrningen av de andra dörrarna precis som givaren du har på bilden.

Chucknorris skrev:
Tog föressten en bild för att visa motorerna och kablarna tillhörande dessa, konstigt att det sitter 3 till den i förardörren...

http://forumbilder.se/CDNL3/bild.JPG?width=150

Hmm vad lurigt! Dom ser exakt likadana ut förutom kablarna ju!

Men om det är så som du säger så måste jag i vilket fall som helst ta bort den här givaren helt från förardörren, den sitter ju där jag måste sätta dit motorn. Om jag drar bort den, snor ström från bakdörrens motor och helt enkelt kopplar jordutgångarna från larmet till jordkablarna som satt till givaren så borde ju det funka, även då utan reläer (eftersom att givaren nu är borta helt).

Det måste vara så att givaren i dörren sluter mot jord, jag kan inte läsa elschemat på något annat sätt:

http://forumbilder.se/CDUFJ/1bild.JPG?width=150

Swedenrockers Living life on two wheels.....
1 april 2013 · 835 Inlägg

Ja, det gör dom men iom det så passar de ju även med stag och skruvhål, då kan man ju ha samma låsmekanismer på både förar- och passagerardörrar.

Eller så monterar du den extra motorn längre ner i dörren och kör ett extra stag upp till staget för 'knoppen'.

Men gör du som du tänkt så bör det ju fungera bra att koppla in dig på givarens kablar och ersätta den utan att behöva två reläer. Testa!

Själv kopplade jag in fläktstyrning idag så att även den startar när jag fjärrstartat bilen och generatorn börjar ladda. Perfekt för värme på vintern och kyla på sommaren.

Chucknorris skrev:
Hmm vad lurigt! Dom ser exakt likadana ut förutom kablarna ju!

Men om det är så som du säger så måste jag i vilket fall som helst ta bort den här givaren helt från förardörren, den sitter ju där jag måste sätta dit motorn. Om jag drar bort den, snor ström från bakdörrens motor och helt enkelt kopplar jordutgångarna från larmet till jordkablarna som satt till givaren så borde ju det funka, även då utan reläer (eftersom att givaren nu är borta helt).

Det måste vara så att givaren i dörren sluter mot jord, jag kan inte läsa elschemat på något annat sätt:

http://forumbilder.se/CDUFJ/1bild.JPG?width=150

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang