MB W210 diesel -96. Startspärr, fjärrstart m.m.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2013 · 17 455 Inlägg

Innan jag börjar riva i bilens elsystem så skulle jag vilja ha svar på lite frågetecken...

Om man inte låser bilen med fjärrnyckeln så ska heller inte bilens startspärr gripa in. Detta har jag läst mig till. Låser man med nyckeln skulle det alltså gå att montera en fjärrstart. Detta kan jag men startspärrar trixar jag inte med!

Fjärr och styrbox med 4:a utgångar har jag liggande. Tänkte koppla in lite kul funktioner men vill inte att någon databox som styr bilen får ett frispel. Många felmeddelanden visas i en form av "SID" så lite datakraft finns väl i  fanskapet. Frågan är hur mycket?

Någon som kan dessa bilar i el? Äger ingen Haynes w210.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
31 mars 2013 · 1 938 Inlägg

Låter sjukt skumt att startspärren skulle vara inaktiv bara för att man låst med nyckeln, att ha slut på batteri i fjärrdosan skulle alltså skapa en säkerhetslucka i bilens stöldskyddssystem?
Det låter helt rubbat om du frågar mig.

Ej-son
31 mars 2013 · 171 Inlägg

Har för mig att det står något i Handboken om det typ att när det börjar blinka rött i backspegel/förardörrhandtaget ska du byta batteri i fjärren annars kommer man inte in i bilen när det väl tar slut,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2013 · 17 455 Inlägg

Glesmark skrev:
Låter sjukt skumt att startspärren skulle vara inaktiv bara för att man låst med nyckeln, att ha slut på batteri i fjärrdosan skulle alltså skapa en säkerhetslucka i bilens stöldskyddssystem?
Det låter helt rubbat om du frågar mig.

Allt enligt den -svenska- instruktionsboken. Nu tvingade du mig att gå ut de åtta meter där bilen står och hämta denna.... Fy!

Så här står det på sidan 40:

"Startspärren kopplas in, när bilen låsts med fjärrmanövering. Motorn kan inte startas. Motorn kan endast startas om bilen låsts upp igen med fjärrmanövrering. Om bilen låses med nyckel är inte startspärren inkopplad." Osv...

Samtliga 3 nycklar finns och dessa batterier är nybytta. (Även "kreditkortet" finnes alltså) Som jag tolkar det kan bilen startas via fjärr med en enkel inkoppling om jag låser med nyckeln i låset...

EDIT: det är dock riktigt att bägge lampor i backspegel/dörrlås ska blinka både rött och grönt vi låg spänning i nycklar. Det gör det alltså inte. Men det är ju inte det som är problemet heller...

Senast redigerat av Dieselsmurfen (31 mars 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Glesmark
31 mars 2013 · 1 938 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Glesmark skrev:
Låter sjukt skumt att startspärren skulle vara inaktiv bara för att man låst med nyckeln, att ha slut på batteri i fjärrdosan skulle alltså skapa en säkerhetslucka i bilens stöldskyddssystem?
Det låter helt rubbat om du frågar mig.

Allt enligt den -svenska- instruktionsboken. Nu tvingade du mig att gå ut de åtta meter där bilen står och hämta denna.... Fy!

Så här står det på sidan 40:

"Startspärren kopplas in, när bilen låsts med fjärrmanövering. Motorn kan inte startas. Motorn kan endast startas om bilen låsts upp igen med fjärrmanövrering. Om bilen låses med nyckel är inte startspärren inkopplad." Osv...

Samtliga 3 nycklar finns och dessa batterier är nybytta. (Även "kreditkortet" finnes alltså) Som jag tolkar det kan bilen startas via fjärr med en enkel inkoppling om jag låser med nyckeln i låset...

EDIT: det är dock riktigt att bägge lampor i backspegel/dörrlås ska blinka både rött och grönt vi låg spänning i nycklar. Det gör det alltså inte. Men det är ju inte det som är problemet heller...

Haha det var det sjukaste, drar en liten historia...

Du har köpt bilen och fick bara en fjärrkontroll, eftersom du har fjärr låser du naturligtvis med denna, du åker till en fest, slarvar bort nyckelknippan, åker hem och hämtar reservnyckeln som inte funkar eftersom du inte låst upp med fjärrlåset.....vad gör man?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
1 april 2013 · 835 Inlägg

Kanske även fungerar som det ska om du sätter i en egen c-låsstyrning med två av de fyra kanalerna du har i din fjärrstyrning, så att du inte låser via OEM-fjärren alltså.

Dieselsmurfen skrev:
Samtliga 3 nycklar finns och dessa batterier är nybytta. (Även "kreditkortet" finnes alltså) Som jag tolkar det kan bilen startas via fjärr med en enkel inkoppling om jag låser med nyckeln i låset...

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2013 · 17 455 Inlägg

Kollat nu. Låste inte bilen igår kväll (bor på landet) och tog extranyckelämnet som man gör nya nycklar med och startade bilen. Gick fint. Ingen elektronik i den. Låste bilfan med huvudnyckel (tryckte på den knapp som finnes) och klättrade in igenom den nertryckta rutan efter ca 10 minuter och försökte mig på samma stunt.

Den gick inte igång. Startmotor går men den går inte. Startspärr.

Provade att låsa bilen manuellt med nyckel i låset. Väntar 10 minuter. Använder "fulnyckeln" Den startar glatt på första kolvslaget. 

Så det blir en fjärrstart på denna. När vettifan men jag har allt jag behöver så när som på ett växlande relä. Detta ska inhandlas på Biltema när tillfälle ges. Video kommer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang