SAAB 900: Service, reparation och uppfräschning.

Upprfräschning och service på bruksbilen.
  • 77 Följare
  • 161 728 Visningar
  • Projektet avslutat 16 mars 2018
bompyride
16 maj 2013 · 227 Inlägg

Ser fint ut såhär långt smile
har egna planer på att skaffa mig en äldre saab..
är det några speciella fel man bör leta efter? smile
följer detta för inspiration smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
JohnWayne
19 maj 2013 · 5 071 Inlägg

bompyride skrev:
Ser fint ut såhär långt smile
har egna planer på att skaffa mig en äldre saab..
är det några speciella fel man bör leta efter? smile
följer detta för inspiration smile

Tackar tackar smile
Det är trevliga bilar som har skitdåligt andrahandsvärde (betyder köpläge cool ) med robust konstruktion och egensinninga lösningar big_smile

Satsa på ett så bra exemplar som möjligt. Det du betalar mer får du fort igen med insparade reparationskostnader.

Kaross: Dörrarnas nedre kanter rostar, kolla under gummilisten. Stötdämparinfästningarna bak liksom bakre länkarmarnas infästningar rostar, Detta är inte hela världen.

MEN främre a-armarnas infästning brukar rosta = jättemassor med jobb mad mad mad
Drivaxlarna går genom en tunnel i karossen, där det samlas grus, slask å vatten och bildar världens rostrotta.

Motor: Driftsäkra motorer, de tidigaste turbobilarna utan vattenkylning kan ha problem med turbon.

Växellåda, drivlina: Om tvåans växel hoppar ur vid gaspådrag är lådan slut. Kolla drivaxlarna på följande sätt, vrid fullt rattutslag och kör i en ring. Lyssna efter missljud. Hjullager är nästan alltid slitna. Byta koppling är ingen stor operation eftersom koppling sitter främst i motorrummet smile

Bromsar: Bilar med handbromsen fram är ett problembarn. Invecklad konstruktion som ska underhållas titt som tätt för att fungera. Bakbromsarna är däremot piece of cake smile

Vill man skippa handbromsen fram väljer man en -89 eller nyare. Kom då ihåg att de har annorlunda bultmönster (samma som 9000) Många gamla 900 fälgar kommer inte att passa sad

Inredning: Hittar du en som inte innertaket fallit ner på så har du tur lol

JohnWayne
19 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Den vita Saben hade extraljus

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-363f6a57022aea702d6fdb51ea5e3864.jpg

som norpas

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-220b0bfe26024f50b4988d0d854fa7e6.jpg

inklusive relät

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-44c0afdffcfdec8488a4b74f0fc6e1fb.jpg

bompyride
19 maj 2013 · 227 Inlägg

JohnWayne skrev:

bompyride skrev:
Ser fint ut såhär långt smile
har egna planer på att skaffa mig en äldre saab..
är det några speciella fel man bör leta efter? smile
följer detta för inspiration smile

Tackar tackar smile
Det är trevliga bilar som har skitdåligt andrahandsvärde (betyder köpläge cool ) med robust konstruktion och egensinninga lösningar big_smile

Satsa på ett så bra exemplar som möjligt. Det du betalar mer får du fort igen med insparade reparationskostnader.

Kaross: Dörrarnas nedre kanter rostar, kolla under gummilisten. Stötdämparinfästningarna bak liksom bakre länkarmarnas infästningar rostar, Detta är inte hela världen.

MEN främre a-armarnas infästning brukar rosta = jättemassor med jobb mad mad mad
Drivaxlarna går genom en tunnel i karossen, där det samlas grus, slask å vatten och bildar världens rostrotta.

Motor: Driftsäkra motorer, de tidigaste turbobilarna utan vattenkylning kan ha problem med turbon.

Växellåda, drivlina: Om tvåans växel hoppar ur vid gaspådrag är lådan slut. Kolla drivaxlarna på följande sätt, vrid fullt rattutslag och kör i en ring. Lyssna efter missljud. Hjullager är nästan alltid slitna. Byta koppling är ingen stor operation eftersom koppling sitter främst i motorrummet smile

Bromsar: Bilar med handbromsen fram är ett problembarn. Invecklad konstruktion som ska underhållas titt som tätt för att fungera. Bakbromsarna är däremot piece of cake smile

Vill man skippa handbromsen fram väljer man en -89 eller nyare. Kom då ihåg att de har annorlunda bultmönster (samma som 9000) Många gamla 900 fälgar kommer inte att passa sad

Inredning: Hittar du en som inte innertaket fallit ner på så har du tur lol

Tack för ett riktigt utförligt svar! smile
Fortsätter hålla utkik här i tråden och förhoppningsvis kan jag slänga upp en egen SAABtråd snart smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
JohnWayne
21 maj 2013 · 5 071 Inlägg

bompyride skrev:

JohnWayne skrev:

bompyride skrev:
Ser fint ut såhär långt smile
har egna planer på att skaffa mig en äldre saab..
är det några speciella fel man bör leta efter? smile
följer detta för inspiration smile

Tackar tackar smile
Det är trevliga bilar som har skitdåligt andrahandsvärde (betyder köpläge cool ) med robust konstruktion och egensinninga lösningar big_smile

Satsa på ett så bra exemplar som möjligt. Det du betalar mer får du fort igen med insparade reparationskostnader.

Kaross: Dörrarnas nedre kanter rostar, kolla under gummilisten. Stötdämparinfästningarna bak liksom bakre länkarmarnas infästningar rostar, Detta är inte hela världen.

MEN främre a-armarnas infästning brukar rosta = jättemassor med jobb mad mad mad
Drivaxlarna går genom en tunnel i karossen, där det samlas grus, slask å vatten och bildar världens rostrotta.

Motor: Driftsäkra motorer, de tidigaste turbobilarna utan vattenkylning kan ha problem med turbon.

Växellåda, drivlina: Om tvåans växel hoppar ur vid gaspådrag är lådan slut. Kolla drivaxlarna på följande sätt, vrid fullt rattutslag och kör i en ring. Lyssna efter missljud. Hjullager är nästan alltid slitna. Byta koppling är ingen stor operation eftersom koppling sitter främst i motorrummet smile

Bromsar: Bilar med handbromsen fram är ett problembarn. Invecklad konstruktion som ska underhållas titt som tätt för att fungera. Bakbromsarna är däremot piece of cake smile

Vill man skippa handbromsen fram väljer man en -89 eller nyare. Kom då ihåg att de har annorlunda bultmönster (samma som 9000) Många gamla 900 fälgar kommer inte att passa sad

Inredning: Hittar du en som inte innertaket fallit ner på så har du tur lol

Tack för ett riktigt utförligt svar! smile
Fortsätter hålla utkik här i tråden och förhoppningsvis kan jag slänga upp en egen SAABtråd snart smile

Hör av dig när du skaffar en smile

JohnWayne
21 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Fästjärnet som extraljusen suttit fast i flyttas också över

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d4ef36124235e0dfc0b4c0d11b9ab17b.jpg


Liksom kabelhärvan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e300a34ef7bdde420aa1ac7f8ef8700d.jpg

JohnWayne
22 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Jag vill ju inte ha någon fjantig biltema strömbrytare åt extraljusen utan använda Saabs egen. Men i min finns ingen knapp, bara ett knappskydd sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-b68d0b500a750f9cf4f4bb8714661826.jpg

men i den vita så finns det knapp big_smile

så den tar vi, och vi kollar hur de olika ledningarna ska dras

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2020f5bbbec94aa62d992772a7ba0d22.jpg

nu är extraljusen monterade och kopplade och kromgrillen sitter väldigt snyggt big_smile big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-54a49c29b714618d2c3a7914a70487e0.jpg

JohnWayne
24 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Nåting som gav sig till känna när det blev bar asfalt var att bilen hade väldigt mycket ljud från framvagnen. Detta hade inte märkts så länge ett tjock och mjukt snötäcke hade täckt vägen, men när sen hjulen fick rulla mot den skarpa asfalten insåg jag att något måste göras.

Det lät som ett hjullager och efter en liten inspektion kunde jag slå fast att högra framhjulslagret var slut.

Ett annat störande problem var att bilen sög i sig bromsvätska. Några spår på marken syntes inte, men man måste fylla på bromsvätska med jämna mellanrum.

Här är bromsvätskebehållaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e43f462f539f9d826d0b3fd3f37514c4.jpg

Eftersom mitt varmgarage är upptaget av mitt jänkeprojekt blir det att skruva i kalllagret denna gång = inte kul sad

Jag stationerar bilen som jag vill ha den före jag sätter igång.

Det är i april månad och kvällsolen får tjäna som arbetsljus smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-48c591cbc64f8da6bf89930fbe550675.jpg


Att ha buntband som särkring åt navkapslarna är standard här i Finland smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d208048fc396c203aa35fcea3527be00.jpg

JohnWayne
26 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Efter lite efterforskningar och förfrågningar tror jag det är bättre att lossa kullederna från A-armarna än att öppna själva kullederna. Hängde ni med smile

Jag sprutar rostlösare på bultarna som håller övre kulleden,
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6c3358a3fdb2bf7d3ababbe051c2a34f.jpg



och de bultar som håller undre kulleden
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7430d352bcce4dfcc6d44ae4504eed84.jpg


på sätt riskerar jag inte att förstöra kullederna och tvingas köpa nya, utan lossar hela kullden från A-armen och inte från navet.

JohnWayne
26 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Jag kikar in på bromsoken och där har vi läckaget. Tur att det var på samma sida som lagret var slut på big_smile
Annars hade man tvingats riva båda sidorna.


det siprar ut bromsvätska från sekundärkolven sad antagligen är det packningen som är slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-768e0310f918a94c13d5fbe0d55d2160.jpg

jag plockar bort klossarna med lite milt våld
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-e7453168cf638a2c1ed1d1d980ac6cf6.jpg

och lyckas förstöra en kloss sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-72d10e764dd554a95d668fa7ccd686a3.jpg

det var synd, för det var ganska nyligen bytta roll

JohnWayne
31 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Jag använder mutterdragare när jag ska lossa saker i hjulupphängningen, på gott och ont, skall tilläggas tongue

P-ändan lossas genom ett slag med hammare mot den, medan man håller en tyngre hammare som mothåll från baksidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8fcfa24728610883e987070f0de9b4e0.jpg

En svetstång får agera bromsslangsklämma

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d3bd255755b3dc4f0b9dc8798f3894df.jpg

MEN NU BÖRJAR PROBLEMEN yikes yikes yikes

en bult åt bromsoket sitter rejält fast, och tack vare mutterdragarens kraft dras bultskallen rund mad

Jag provar med en tumshylsa, som är lite mindre. Jag knackar fast den med hammare, men ändå så snurrar den också. Det är en j x x x vla tur att hela navet ska bort för att byta hjullager.

NU får oket följa med navet och så får jag försöka få loss oket sen.

Jag hissar upp navet med en domkraft tills en passlig träkloss passar mellan övre A-armen och karossen. Så tar jag bort domkraften så får navets tyngd vila på klossen. På så vis avlastas spiralfjädren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1f342d7973d0abe02fed2bcdbbc64988.jpg

JohnWayne
31 maj 2013 · 5 071 Inlägg

Hjullagermuttern lossas med mutterdragaren och bromsskivans små torxskruvar lossas också. Om inte oket suttit fast hade nu skivan gått att demontera också, men nu får den sitta kvar på navet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-da9055ecc54c8dea03a715d152366f7f.jpg


Jag har tidigare sprutat rostlösare på bromsrörskopplingen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-666c8488cc6f0f6948f53da8b3ba18c8.jpg

och den lossar fint smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ba2d64222fd14cc1b668d1527b0163af.jpg

Jag skruvar upp de två bultarna på övre A-armen och det två bultarna på nedre A-armen och drar loss hela navet. Jag behöver bända lite med ett bräckjärn för att det ska släppa


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d93cecfc87f05e8c02a6bc67e365626c.jpg


Navet på loss  big_smile big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-30553aba442eb499a7b45cccebd35049.jpg

med bromsksiva och ok smile

Henkix
1 juni 2013 · 6 737 Inlägg

du kan ju testa att försöka svetsa på en mutter eller bult på det som är kvar på den gamla skruv skallen o sen försöka dra los den med den nya påsvetsade bulten så att säga tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
2 juni 2013 · 369 Inlägg

Kul, följer smile

huehue
JohnWayne
3 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Trekmeister skrev:
Gillar att läsa om gamla og900:or, alltid kul!

Angående bulten så är säkert svetsen som skrevs nyss bästa alternativet. Annars såga ett spår i den och dräm till den med en slagskruvmejsel kanske...

Man tackar smile
Jag håller också på svetsen smile

Senast redigerat av JohnWayne (3 juni 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang