SAAB 900: Service, reparation och uppfräschning.

Upprfräschning och service på bruksbilen.
  • 77 Följare
  • 162 145 Visningar
  • Projektet avslutat 16 mars 2018
JohnWayne
3 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Jag svetsar fast en bult på det runddragna bulthuvudet. Och jag svetsar ganska rejält. För värmen från svetsningen hjälper också till att gängorna lossar från varandra

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-642fc54e51f578850d206979d7e71c87.jpg



Uppssss............ yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c0d2fc38c9da163d603cbd74d790b5b0.jpg

klen skruv roll

Jag skär bort den och svetsar på en betydligt grövre bult. Drar med ett enmeters-skaft och då ger bulten med sig hmm

Lite svettigt blev det, med nu är i alla fall oket loss big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-c34ef2d02abfaf391132ac91405a0789.jpg


och här ligger eländet  mad


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9a7f5c633517557cbf73750054d98e0a.jpg


Demonterar oket


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6bc2b2f2f0f8ccb25268f2f06c816d9c.jpg



och lämnar delarna att ligga i brännolja över natten

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-76aadde5c65fbbf566faeb6d9fedc9cc.jpg

JohnWayne
4 juni 2013 · 5 071 Inlägg

När delarna är rena kan man börja inspektera dem bättre.

Och här ser vi felet varför det läckt ut bromsvätska. Sekundärkolven är rejält rostig sad

O-ringen inne i cylindern har inte kunnat täta mot denna skrovliga yta.

Dessutom funkar inte handbromsmekaniken sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dd4f7997778efbd3cb9eee0930c60dcd.jpg


Bromskivan och också sett sina bästa dar sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8ad6680a8f6e462bfdc17bac474dd706.jpg



Ett nytt hjullager är dock införkaffat big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a7afd4bb82e53d27147e94810ab6f454.jpg


Eftersom jag inte har någon press så låter jag den lokala bilverkstaden pressa ur det gamla lagret ur navet och pressa i det nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-787167646bab806662204bcccc64fe71.jpg

JohnWayne
5 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Nu gäller det att få bort drivaxelgummit.

Tänk vilket jättejobb det är bara för att byta ett litet gummi tongue


Jag lägger en bärdbit (inte bördbit smile ) under drivaxeln, så är det lättare att jobba med den.

OBS!!! Dra för allt i världen inte ut drivaxeln ur växellådan, det kan ge stora bekymmer yikes


Med en l kniv skrapar jag bort gammal tectyl, grus och ytrost, så det går att föra gummit bakåt på drivaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5d502690587e2795b1e02b9105df3acf.jpg

Klipp av klämmorna och för av drivaxelgummit från drivknuten


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-98db2f29b0a59898350677c068c09648.jpg

JohnWayne
6 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Drivknuten är monterad med en låsring på drivaxeln. Det blir till att skita ner sig rejält innan man fått bort allt gammalt fett grävt. Men till sist så kikar den fram smile

Om ni tittar riktigt noga sås syns den en bit ned på splinesen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-11e6bf902896cb8cc0e13b57358c01e4.jpg



Nu är det ganska tomt i hjulhuset tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-58a68dbbcacac2f9a1e0ba04b9009946.jpg

Och här har vi den lösa drivknuten smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a67988066dc9c176bc7912c1e35b4b4f.jpg

Nu börjar det bli dags för hopmontering big_smile

JohnWayne
11 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Bromsoken behöver totalrenoveras med nya kolvar, o-ringar och packningar sad

För två år sen, innan jag började köra med den vita 900.an så köpte jag nya ok åt den. Varför inte ta dem. Den vita ska ju inte vara i trafik längre.

Sakt och gjort smile

Den vita pallas upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-15213b1a78b8d0c1f5cb4e06fd87682e.jpg


här är det Saab på vår gård som gäller big_smile big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-de429c5f7d530f3dc50e6ce78f8ad8f8.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-a57e43028dc89ed804a4f84bc70497a9.jpg




Bilen på bockar


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fde8927f5c80c1c782e999f3b859be1c.jpg


och oket demonterat


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-350fd4f5d8d3ed7cf60944da98500f1b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-beb116fff3a45bedbce6507563a014f8.jpg

Henkix
11 juni 2013 · 6 737 Inlägg

vad är det för fel med den vita? ja tycker den ser fräsch ut smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
JohnWayne
14 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Henkix skrev:
vad är det för fel med den vita? ja tycker den ser fräsch ut smile

Den började bli rätt sliten och skulle behöva en större uppfräschning. Men med facit i hand hade det kanske inte blivit mera jobb, än att få den här i skick roll

JohnWayne
16 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Jag rengör drivknuten i brännolja och kan konstatera att delarna ser hela och fräscha ut. Det behövs ingen vidare demontering av den.


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-682ec2cb31f104b9bc821d7e8b44b3db.jpg

Här syns låsringen i mitten, som håller drivknuten på drivaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8dca08298df6d8f6b7df5d7e5ee33cff.jpg



Det nya drivaxelgummit

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-87646923ea02cf5c94063bf9ac08718a.jpg

Henkix
18 juni 2013 · 6 737 Inlägg

ser fint ut du! wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
below_ slappt&fint
19 juni 2013 · 376 Inlägg

Fan, har ni fortfarande snö i finland?:p Ser förövrigt riktigt bra och seriöst ut smile

Chrysler Windsor "Stjärtfenan" (1957)
JohnWayne
21 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Nu är det bara att montera i omvänd ordning smile

Jag börjar med p-ändan

för att inte p-ändan skall börja snurra när jag drar fast den, så får farsan pressa den mot styrstaget med en järnstång

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-990d12630a7218e06713401ff79a458d.jpg


Jag sätter navet på plats och drar fast bultarna åt övre och nedre kullederna, OCH ser till så drivaxel tittar fram i mitten av navet tongue

På med en splitterny bromskiva (som jag har liggandes sedan jag bytte på en 99:a) och dit med bromsok, handbromswire, bromsrörsanslutningar och lagermutter

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2ac8e067d0b38c8dad6ed1dcaebf1748.jpg

Nya bromsklossar och bomsdetaljer på plats, jag skruvar ut kolvarna före jag monterar bromsklossarna, för att få handbromsen att börja ta


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-575c2a778bb4ba731854004802c901f6.jpg

Henkix
21 juni 2013 · 6 737 Inlägg

fint med nya grejer smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
JohnWayne
23 juni 2013 · 5 071 Inlägg

Även bakbromsarna skall gås igenom.

Börjar med att palla upp bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1b9f925688b808d7cf7a054bbebabc50.jpg



Plockar bort klossarna och ser så att kolvarna rör sig som dom ska, och det gör dom big_smile

Om Saabs frambromsar hör till de krångligaste, så är bakbromsarna något av det lättaste big_smile big_smile big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-60702b978bd56104626463a684e7eb24.jpg

Här har någon just bytt klossar så det ända som finns att göra är att slipa glidytorna på oket och på glidtapparna, och sedan dra kopparfett på dem

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-916e18fbc73cbb5228e9f08b90b2dd7e.jpg


Bruka dra kopparfett på klossarna och inte på oket, det minskar risken att få fettet på bromskivan

JohnWayne
2 juli 2013 · 5 071 Inlägg

Eftersom jag nu har både ny skiva, klossar och ok på höger måste jag fixa till den vänstra också. Då upptäcks nästa problem  yikes

Hjullagret och drivaxelgummit är lika dåliga på denna sida mad mad mad

Bara att bita ihop och riva eländet sad


Upp med bilen på bocken, bort med bromsklossarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-9aeeb5bb278b14752a498302a8ff0680.jpg


Får börja med att skrapa bort damm och smuts från alla bultar som skall öppnas
här ses de båda som håller övre kulleden

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-3dc0fb68604e41e627b2a2e1c9028ea6.jpg

Rostslösare sprutas på alla bultar som ska öppnas

Här har bromsrörsanslutningen fått sig en omgång
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-2c5ca35a108819642bcc66bd1ab9d8c6.jpg

jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
2 juli 2013 · 369 Inlägg

Är gött att se att folk tar tillvara på dessa 900, redigt arbete!

Lycka till med andra sidan smile

huehue
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang