Startspärr säkring samt lightswitch smäller konstant! C70-00

marcussomfan
3 april 2013 · 467 Inlägg

Tjena gott folk! Har kopplat xeonkit ( två kablar, båda är isolerade och sitter rätt)
och LED-lampor (bolt-on)

Har två säkringar som jag har problem med.

1 Immobilizer/Lightswtich
2. Lightswitch

Har testat inte ha pos ljusena i, och även testat ha dimljus avstänga.

Immobilizer och lightswitch säkringarna smäller så fort jag vrider om hacket till pos-ljuse på volvon..


Varför i helvete gör den detta?


Har nu satt i en 30amp säkring istället för 15 och nu smäller dom inte.Inte än visserligen?

Vad är felet??


mvh

Senast redigerat av marcussomfan (5 april 2013)

marcussomfan
4 april 2013 · 467 Inlägg

Någon ide?

dyem BMW-Fantast!
4 april 2013 · 249 Inlägg

överbelastning, köp reläkit och koppla till nya xeon ballasterna!

EDIT: ta ur 30ampere säkringen genast! annars finns det risk för kabelbrand!

Senast redigerat av dyem (4 april 2013)

marcussomfan
5 april 2013 · 467 Inlägg

dyem skrev:
överbelastning, köp reläkit och koppla till nya xeon ballasterna!

EDIT: ta ur 30ampere säkringen genast! annars finns det risk för kabelbrand!

Hej och tack för hjälpen!

Har idag kopplat av pos-ljusena och även xeonljusena, Problemet kvarstår. När bilen startas smäller Light switch direkt.

När jag vrider om till pos-ljuse så smäller Immobilizer också.

Allt är urkopplat så det kan inte ha med eftermarknadsmontering att göra.

Jag fick ett tips av volvo att byta ratten där man slår om ljusena från 0- pos- helljus.

Ingen skillnad.

Vet verkligen inte vad att göra?

Mvh

dyem BMW-Fantast!
5 april 2013 · 249 Inlägg

hm, då blev det svårare, har du kollat så du inte har kortslutning någonstans? låter konstigt att säkringen kan gå sönder när det inte är något som kan dra ström..

marcussomfan
6 april 2013 · 467 Inlägg

Hittar verkligen ingen kortslutning. Det enda jag kan tänka är kanske att den känner av att pos-lampan samt dimljuslampan inte är kopplad?

Eller det har inget med det att göra? Mvh

Swedenrockers Living life on two wheels.....
6 april 2013 · 835 Inlägg

Det beror inte på att lamporna inte är urkopplade. För att få strömrusning så krävs en förbrukning. Det som kan förorsaka det när lamporna är urkopplade är ifall lampsocklarnas stift eller nån annan strömförande del ligger emot nån jordande punkt. Sen så kan det ju såklart bero på skadat kablage eller nåt sånt på nåt helt annat ställe.
Du har inte lyckats peta ihop stiften i lampsocklarna till positionsljusen eller så?
Vilka nummer har säkringarna (säkringsplats) och vilka värden (A) har de?

marcussomfan skrev:
Hittar verkligen ingen kortslutning. Det enda jag kan tänka är kanske att den känner av att pos-lampan samt dimljuslampan inte är kopplad?

Eller det har inget med det att göra? Mvh

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
marcussomfan
8 april 2013 · 467 Inlägg

Hej och tack för du tar dig an detta.

Säkringarna som smäller är 26. lightswitch 15A och 8 lightswitch/immobilizer 15A.


Även vissa andra går som ex pos-säkringen.

Hittar ingen skadat kabel/kortslutning alls. Kollar allt från regbelysning till posljusena.

mvh

Swedenrockers Living life on two wheels.....
8 april 2013 · 835 Inlägg

Prova att dra ur säkring nr 23 och 24 också. Håller säkring nr 8 och 26 då så sätt tillbaka en i taget av nr 23 och 24.
Säkring nr 23 säkrar av vänster sida positionsljus, bakljus och båda nummerplåtsbelysningarna.
Säkring nr 24 säkrar av höger sida positionsljus och bakljus.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
marcussomfan
8 april 2013 · 467 Inlägg

Nu börjar jag förstå detta. Uppskattar verkligen din hjälp.

För säkring 23 och 24 har smällt imellanåt. Men inte alltid.

Jag ska testa detta under kvällen och återkommer.

Mvh

Swedenrockers Living life on two wheels.....
8 april 2013 · 835 Inlägg

Eftersom även dessa brunnit ibland så har du haft en för hög strömförbrukning genom dessa och bl.a ljusvredet sitter mellan säkring 8/26 och 23/24 så då ligger inte felet där utan mellan 23/24 och all belysning.
Testa och återkom så spånar vi vidare.

marcussomfan skrev:
Nu börjar jag förstå detta. Uppskattar verkligen din hjälp.

För säkring 23 och 24 har smällt imellanåt. Men inte alltid.

Jag ska testa detta under kvällen och återkommer.

Mvh

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
marcussomfan
9 april 2013 · 467 Inlägg

Hej har nu fått ett tips att hitta kortslutningar.

Genom att plocka av en säkring i taget och slå med plusen på batteriet får man fram villka där är kortslutning i.

Jag fick fram kortslutning i säkring 23, 12, 15 och 1.

Vafan är detta?

Mvh

Swedenrockers Living life on two wheels.....
9 april 2013 · 835 Inlägg

Är det en elektriker som kommit med det där j-vla tipset?
Det räcker ju med att kolla vilka säkringar som är trasiga utan att dutta på batteriet.
När man hittar en trasig säkring så byter man vanligtvis den och ser om den 'går' igen, gör den det så får man felsöka det som ligger efter den aktuella säkringen. Är det intermittenta fel så kanske säkringen håller ett tag innan det 'går' och det kan göra det betydligt svårare att hitta orsaken.

Om vi fortsätter med säkring nr 23 iaf eftersom det sannolikt hör ihop med felet att nr 8 och 26 brinner.
Efter säkring 23 så går kablaget till vänster framlykta (positionsljus), vänster baklykta, båda nummerplåtsbelysningarna och till glödtrådsvakten för baklysena.
Koppla ur kontakten till baklyset så kan du konstatera om felet ligger där, likaså kan du lossa på nummerplåtsbelysningarna också.
Säkring 23 skyddar även styrströmskretsen till dimljusen, men för att det ska vara problem där så krävs det skador på kablaget mellan säkringen och reläet till dimljusen så det känns väldigt avlägset.

marcussomfan skrev:
Hej har nu fått ett tips att hitta kortslutningar.

Genom att plocka av en säkring i taget och slå med plusen på batteriet får man fram villka där är kortslutning i.

Jag fick fram kortslutning i säkring 23, 12, 15 och 1.

Vafan är detta?

Mvh

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
marcussomfan
10 april 2013 · 467 Inlägg

Ah jag testar detta med bakljus idag. Reggskylt kablage har jag dragit av och eltejpat så dom inte nuddar.

Värt att veta nu är att varken 8 eller 26 smäller när jag tog bort reggskylt MEN 23 OCH 1 GÖR.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
11 april 2013 · 835 Inlägg

Jaha, jag får trycka ner huvudet lite längre i elschemat då. Tänk ändå om Volvo kunde göra elscheman på lika sätt som Vw, de är betydligt lättare att läsa tycker jag.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 april 2013 · 835 Inlägg

Jag måste erkänna att jag glömt av detta, nu har jag iaf skrivit ut en del av schemat vilket gör det tydligare än att bläddra 300+ sidor pdf. Hinner jag så ska jag kika på det ikväll om det inte har löst sig?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
marcussomfan
14 april 2013 · 467 Inlägg

Jag har lämnat bilen till en kille, jag hoppas han kan hitta det jag lyckas inte. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang