Råd kring REGISTRERINGSBESIKTNING av 940 GL till 940 turbo...

Bvitamin
6 april 2013 · 32 Inlägg

Tjenare!

I veckan så var jag inne på bilprovningen på vanlig besiktning, men också REG- besiktning. Vanliga besiktningen gick fin fint, utan anmärkning och beröm på hur fin bilen var undertill. smile

Registreringsbesiktningen gick också ganska smärtfritt, förutom EN sak... Volvo har nämligen satt upp regler för att om man byter ifrån en b230F- motor till en b230FT- motor, så måste även stötdämparna bytas eftersom det blir en effektökning. Eftersom dessa stötdämpare ej är bytta, så måste jag REG-besikta bilen en gång till, med rätt stötdämpare enligt bilprovningen.

Detta visste jag sedan tidigare, men har både hört, och läst att stötdämparna nästan aldrig kontrolleras, samt att enligt andra källor så har jag samma stötdämpare som det sitter på turbobilarna...

Killen som REG-besiktade min bil sa att jag behöver ha ett intyg, eller någon form av papper på stötdämparna(kan ett kvitto räcka?). Varit på Volvo där jag bor, men de skriver inte ut några intyg längre.

Nu är min fråga till er, hur gjorde ni när ni REG-besiktade eran bil med SUG-motor till TURBO-motor?
Hade ni med er någon form av papper på vad det är för stötdämpare som är monterade, eller hade ni något köpe-kvitto eller liknande?

Om jag åker in på bilprovningen i en annan stad i småland, är de lika petiga överallt?

Självklart kan jag tänka mig att byta stötdämpare, men räcker det då med att jag har med mig kvitto på de nya dämparna(kan ju köpa eftermarknads på KL-racing men som skall ersätta de gamla orginalprylarna till turbo-bilarna)?

Tacksam för svar! smile

//mr B

240bns
6 april 2013 · 1 008 Inlägg

Bilprovningen har väl endå inget att kolla upp mot vad du har för dämpare på.. dom har ju inte direkt någon komponentlista med artikelnummer att pricka av... Ditt ord skall räcka att det är "rätt dämpare".
Nu när du torskat så är det bara att slänga på valfria dämpare så det syns att dem är bytta och göra ett nytt försök.

Några intyg ska du inte behöva ha varken på motor,kringutrustning eller dämparna.
Det ena papper du måste ha med är vägningspapperna från vågen + eventuellt papper på motorkod/familj,effekt, men det räcker med ett registreringsnummer på en bil med likadan motor som dom slår in och får upp uppgifterna
på.

Bvitamin
6 april 2013 · 32 Inlägg

Ända anmärkningen jag fick var just på stötdämparna...
Ful som man är vid besiktning så sa jag ju såklart att de var bytta och att de var rätt dämpare som du beskriver. Om jag åker till en annan bilprovning och uppger att stötdämparna är ifrån bilen med regnumret XXX-XXX alltså samma bil som jag plockat motorn ifrån, vad tror du de säger då?

Anledningen till att jag fick anmärkning på stötdämparna tror jag är för att när vi hade vägt bilen, kollat allt, och vi gick in i byggnaden så skulle killen gå bort och kontrollera om det är några fler uppgifter han behövde, han visste förmodligen inte om att byte av dämparna var ett krav när bilen rullade in genom porten.

När han kom tillbaka efter att han fått reda på att andra dämpare var ett krav, så började våran diskussion... Hade jag ifrån början sagt att dämparna var bytta, så kanske jag hade sluppit problemet såhär i efterhand eftersom han kanske inte ville ändra sig när han väll tagit för givet att stötdämparna som sitter på bilen är fel...

EDIT: Fick inga papper ifrån vägning eller liknande, detta måste väll ha sparats eftersom jag endast fick anmärkning på dämpare när besiktningen var avklarad?

Senast redigerat av Bvitamin (6 april 2013)

Bvitamin
6 april 2013 · 32 Inlägg

Ja vet inte, men kanske smile Hade dock helst sluppit att byta dem, för de känns ju dumt om man byter, och sen att de klagar igen sad

har du bilder på dem, så kanske jag kan se om det är lika dana som jag redan har på bilen? Eller de kanske inte syns någon som helst skillnad?

Senast redigerat av Bvitamin (6 april 2013)

KHRacing
7 april 2013 ·

finns inga krav på att regbesiktiga IGEN, du får en 2:a på regbesiktningen &
ombesiktningen måste göras på samma station som du reggade på.
Så var det för mig & ser inte att det är nån skillnad för nån annan

lycka till

Senast redigerat av KHRacing (7 april 2013)

Bvitamin
7 april 2013 · 32 Inlägg

Skit också sad Då får ja fundera ut något annat...

744GLT
7 april 2013 · 809 Inlägg

hmm jävla skumt. aldrig hört att stötdämparna måste bytas, när jag reg besikta min 745.a med turbo motor från en 945 så kolla dom bara att motorn satt på plats typ. avgasvärden och vägde bilen sen va det färdigt, sen hur dom nu kan kolla stötdämparna vetifan, du har inga andra fjäderben du bara kan slänga på så dom ser att det är bytt och säga att det kommer från samma bil?

Bvitamin
7 april 2013 · 32 Inlägg

Nä ja har ju tyvärr inga andra fjäderben eller så alls... hmm

FLindgren
7 april 2013 · 5 089 Inlägg

Är det verkligen sååå jobbigt att byta och få bilen reggad?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
744GLT
7 april 2013 · 809 Inlägg

FLindgren skrev:
Är det verkligen sååå jobbigt att byta och få bilen reggad?

i växsjö är det tydligen haha. tog 15 min i gbg för mig

Bvitamin
7 april 2013 · 32 Inlägg

redigt homo tydligen sad

Bvitamin
20 april 2013 · 32 Inlägg

Snackade med en kille på bilskroten, som säger att de aldrig kommer kunna se något nummer på dämparna fram eftersom de sitter som de sitter...

Resulterar detta i att jag aldrig kommer kunna registreringsbesikta min bil, och att pengarna hit in tills har varit i onödan? yikes

Finns det någon där ute som varit i samma sits, eller på något sätt lyckats ta sig ut ur knipan? Jag har regbesiktning igen den 30:e April...

PMPerformance
20 april 2013 · 2 266 Inlägg

Svårt att se dämparna på en 940 då dom sitter i fjäderbenet, vilket besiktningskille lär haft dålig koll på.
Åk till biltema eller valfri bildelsbutik och inhandla två framdämpare till bilen, så du får kvitto på de.
Sen spruta på lite rostspray och borsta rent skruvarna till fjäderbenet och åk in och visa kvitto och så ser dom att du varit där och skruvat hehe.

Sen lämna tillbaka dom och få pengarna tillbaka. borde kunna funka annars är de att byta station men gör rent runt skruvana så de ser nyskruvat ut.

svetsdiff !!!
Bvitamin
20 april 2013 · 32 Inlägg

Tack för tipset! Får väll kanske bli så! En annan fråga, stämmer det att alla 944:or har samma dämpare även om de har turbo eller inte?

PMPerformance
20 april 2013 · 2 266 Inlägg

Ja helt omöjligt lär de ju inte vara kanske att skillnaden är olje och gas dämpare.
Kollad nyss tre bilar på bds en 945 turbo+ (190hk), 740 turbo(165hk) och en 940 gl (115hk) alla har lika dämparlista original och uppgraderings dämpare.

svetsdiff !!!
Bvitamin
21 april 2013 · 32 Inlägg

Ok, tack så mycket! Får nog annars ta och inhandla några gas-dämpare i så fall. Antar att det skiljer sig bak också?

PMPerformance
21 april 2013 · 2 266 Inlägg

Är nog samma skillnad på varianter som fram. Vet inte varför du fick så krångligt, när Volvo har godkänt 220 hk i 940 serien.

svetsdiff !!!
Bvitamin
21 april 2013 · 32 Inlägg

Jo volvo har godkänt de, dock som krav att dämparna skall vara bytta... sad

240bns
21 april 2013 · 1 008 Inlägg

238 Hk och 310 Nm är max effekt och vridmoment som Volvo har intygat för Volvo 7/900.
Kravet är att stötdämpare byts till:
Fram stötdämpare 1984: 1229991
1985-  1273915 alternativt 1329648
Bakre stötdämpare 1329507

isakey
18 november 2014 · 25 Inlägg

Tjena!!
Är Också påväg o ska göra en reg besiktning i en 744 smile
turbo motor från en 944ltt 95a! smile

Löste du problemet? smile
jäkla tur jag hittade denna tråden! Hur gör man om man kör in med större turbo då? o sånna fina grejor? vill dem ha papper då på effect :en ?

Opel 1,2s "räsern" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang