Ingen ström till fönsterhissar volvo s70 1999

TBergsten
19 april 2013 · 996 Inlägg

Tjena.

Förra helgen skulle jag löda in nya dioder med tillhörande motstånd, sagt å gjort klart å betalt! Allt funkade fint, dock så pluggade jag bara in dosan och alla dioder lös som dom ska. Därefter tryckte jag på överdelen på själva dosan och därefter kom problemet...

Då jag senare vred igång tändning då allt satt tillbaka på sin rätta plats så såg jag att det endast var en diod som lyste, i ca 2 sekunder sedan slocknar den. Observera att detta går att göra om bara man vrider av tändningen och väntar drygt en minut. Har kollat säkringarna trots att det logiskt sett inte borde vara dem (enligt mig).

Har tagit en multimeter och mätar och det kommer INGEN ström fram till någon utav dioderna... Och då kommer problemet, vad kan ha hänt?

Tack på förhand //TBergsten

Mvh

Aronson
19 april 2013 · 914 Inlägg

Du har nog kortis i reglaget,det sitter en termosäkring som löser ut vid för hög belastning/strömförbrukning.När sedan säkringen kallnar så leder den ström igen .Därför lyser dioden efter en stund för att sedan slockna efter  2sekunder.

TBergsten
19 april 2013 · 996 Inlägg

Aronson skrev:
Du har nog kortis i reglaget,det sitter en termosäkring som löser ut vid för hög belastning/strömförbrukning.När sedan säkringen kallnar så leder den ström igen .Därför lyser dioden efter en stund för att sedan slockna efter  2sekunder.

Det sitter en säkring som jag inte vet vad jag ska kalla den för på plats 37 i säkringadosan som blir het som bara f*n! Du menar då alltså att det är kortis någonstans och därför blir den säkringen het? Hur kan det komma sig att en diod ändå lyser i början då? :o kanske är kortis där...?

Senast redigerat av TBergsten (19 april 2013)

Aronson
19 april 2013 · 914 Inlägg

Ja ,det kan jag ej svara på.Ta isär reglagepanel igen och se om du ser nåt galet.
Ang säkringen så stämmer det att den blir het.En stor fyrkantig aluminium säkring som innehåller en bimetall som ändrar form/bryter när den blir uppvärmd och sluter när den kallnar,därav värmen.

TBergsten
19 april 2013 · 996 Inlägg

Aronson skrev:
Ja ,det kan jag ej svara på.Ta isär reglagepanel igen och se om du ser nåt galet.
Ang säkringen så stämmer det att den blir het.En stor fyrkantig aluminium säkring som innehåller en bimetall som ändrar form/bryter när den blir uppvärmd och sluter när den kallnar,därav värmen.

Aha, haha smart säkring! Man lär sig något nytt varje dag.

Man kanske kan göra så att man rycker ut en efter en och på så sätt kan man kanske få reda på vart det är kortis...? smile

Aronson
19 april 2013 · 914 Inlägg

låter som en strålande ide.

TBergsten
20 april 2013 · 996 Inlägg

Aronson skrev:
låter som en strålande ide.

Haha lite pinsamt, hittade felet.. Hade lyckats lött ihop en diods - med + ... lol

Dock en liten konstig sak, det kommer ingen ström bak, men fram gör det det... Hmmm... roll

TBergsten
20 april 2013 · 996 Inlägg

Nuuu... Nu är jag fundersam, det kommer ström bak, dock så är lödningen av för +'n, den lyser ändå! Har mätat ström överallt och det kommer inte ström dit, MEN DEN LYSER ÄNDÅ? Har mätat med multimeter och mätaren funkar... Hur är det möjligt? Det händer bara då jag trycker till den dära grejen som fönsterhissknappen är nertryck i!

Har du någon aning Aronson? Fram är full fräs på nu smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang