Skyline R33 GTST Generator fel

ConCerta
21 april 2013 · 1 Inlägg

Tjenare, har ett problem som jag stör mig på ganska mycket,

min generator skickar på alldeles för mycket/för lite ström.

Allt från 11V upp till 18V och där pendlar den.. Emellan åt ligger den på 14.3V stabilt och fungerar klockrent flera timmar, men sen ballar den ur och kan vara ihållande i flera dagar....
har haft inne generatorn på Bosch 2 ggr, ena gånger bytte dom laddregulatorn och Diodbryggan, och andra gången testade dom den bara för att utesluta om de vart något fel på den. självklart så fungerade den klockrent i deras testbänk båda gångerna... men efter en stund monterad så är felet tillbaka, dock så verkar generatorn inte ta stryck av de då den sista gången kunde inte bosch varken se nån abnormalt slitage eller finna några dippar eller spikar..

jag fick tipset av bosch att dra extra jordkabel från generatorn ut i plåten och en extra bak till batteriet... dock hjälpte det inte..
har kollat över ALLA kablar som går till och från generatorn efter skador och/om de har släppt någon lödning... vilket det inte har gjort...

nu har jag iallafall slut på idéer och behöver ER hjälp smile  ...

så jag ber på mina bara skitiga knän om Er/Din hjälp smile

*Har jag missat att det finns en sådan här tråd när jag sökte? Ursäkta, stäng o släng denna tråden då.
*Saknas det information? Skäll på mig så fixar jag den informationen jag kan bistå med smile

Mvh ConCerta

Drönirettab
21 april 2013 · 21 761 Inlägg

Om en verkstad har bytt både laddregulator+diodbrygga och att generatorn dessutom fungerar problemfritt när de testar i provbänk, då skulle det nog ändå kunna vara glapp någonstans i generatorns kablar när den sitter i bilen. Med tanke på att extra minuskabel inte hjälpte så misstänker jag pluskabeln.

Jag tycker att det låter ganska rimligt att laddspänningen kan variera så där ifall en kabel småglappar ibland, den höga spänningen kan bero på att generatorn inte får någon belastning och därför skenar spänningen okontrollerat för att sedan ibland stabiliseras när det blir kontakt igen.

Är inte 100% säker på detta, men om generatorn har testats på ett seriöst sätt utan fel så måste man nog misstänka bilens kablage som jag ser det. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang