El fråga, växlande relä till oljetryckslampa

MatsaBusen
22 april 2013 · 515 Inlägg

http://forumbilder.se/CE0HA/lampschema.jpg?width=150

Jag ska koppla in en extern oljetryckslampa och problemet är att givaren jordar vid tryck o inte tvärt om.
Så tänkte att det borde fungera med ett växlande relä enligt schemat ovan men jag har inte lyckats
har växlat lampan mellan 87 o 87b utan resultat

Verkar inte som att relät slår till alls när man kopplat genom givaren.
vad är det för fel?

Drönirettab
22 april 2013 · 21 761 Inlägg

Mät vilken spänning det är mellan stift 85 på relät och givarens anslutning. smile

Har relät någon inbyggd skyddsdiod?

MatsaBusen
22 april 2013 · 515 Inlägg

okänt om det finns nån skyddsdiod.
hm. varför från 85 o inte 86?

kan ju tillägga att jag kopplat på en standard blinkerslampa mellan + och givaren med fungerande resultat tidigare.

Drönirettab
22 april 2013 · 21 761 Inlägg

MatsaBusen skrev:
varför från 85 o inte 86?

Eftersom det är spänningen som ska mätas så blir det stift 85. smile

MatsaBusen
22 april 2013 · 515 Inlägg

okidoki får göra så då.
Vad är jag ute efter? att se så det går tillräckligt med spänning genom givaren?

Drönirettab
22 april 2013 · 21 761 Inlägg

Att givaren ger en distinkt jord, så att inte relät får för låg spänning. Visar mätningen bra värde, tex runt 14 V (beroende på generatorns laddspänning), så mäter du mellan stift 85 och 86 och ser vad det visar där. Motorn ska alltså vara igång vid mätningen så att givaren kan ge jord. smile

Var dock försiktig om du måste hålla till nära drivremmarna.

Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2013)

MatsaBusen
22 april 2013 · 515 Inlägg

oki, men då är vi överens om att det schemat är rätt iallafall då?
ska mäta när jag får tillfälle.

Drönirettab
22 april 2013 · 21 761 Inlägg

Om jag inte tänker fel så måste du sätta tändningsplus till stift 30 (eller både 30 och 85) istället för direktspänning, annars kommer lampan att lysa konstant eftersom relät skickar ut plus i viloläget. smile

MatsaBusen
22 april 2013 · 515 Inlägg

Ja då det är jag med på.
Men om de e rätt så måste de ju i stort sett vara för låg spänning för att aktivera relät.
Vad gör man isåfall? finns det växlande 12v relän som styrs av lägre tex 5v?

Drönirettab
22 april 2013 · 21 761 Inlägg

Jag har inte så stor koll på om det finns 12 V relän som funkar vid så låg spänning. Har själv testat några olika slutande relän och runt 7-8 V verkar vara gränsen för att relät ska dra distinkt iaf. smile

MatsaBusen
22 april 2013 · 515 Inlägg

oki tack. kolla påt som sagt, kan ju även va så att man ska testa med nåt från annan tillverkare också.
vet att det hela låter lite konstigt iomed att jag inte bara byter givare till en som jordar när det är trycklöst men det är inte supersmidigt att hitta givare när det är lite speciell storlek på gängan.

Drönirettab
23 april 2013 · 21 761 Inlägg

Grejen är ju att om givaren ska ge jord så ska det inte vara någon "halvmessyr", det ska vara direktkontakt med jord helt enkelt. Därför ska det inte behövas något relä som aktiveras vid extra låga spänningar. Så ser jag på saken iaf. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang