Bytt slutsteg fått störningar, tips??

--JoNaS--
26 april 2013 · 155 Inlägg

Bytte ut mitt DLS CAD 15 steg mot ett MDS T1800.1 steg igår och fick då störningar i basarna.
Har kommit fram till att störningen kommer via strömmen då den fortfarande är kvar fast jag kopplar ur lågnivå kablarna.
Har även flyttat på högtalarkablarna för att kolla så att det inte var genom dem störningen kom men det är lika.

Enda skillnaden jag gjort när jag kopplat in MDS steget mot DLS steget är att sätta en säkringshållare med mini anl säkring på pluskabeln (dls steget hade interna säkringar därför körde jag utan säkring till det, och kabeln är endast 30cm lång)

Störningen är inte vinande utan mer brummande med tickande ljud.
Tilläggas ska att igår kväll så försvann störningen för att vara tillbaka imorse, och det verkar som att ju mer generatorn laddar desto mer stör det.
När störningen försvann laddade generatorn endast 14V och imorse då laddade den fullt 14.9V och då var störningen värre.

Verkar långsökt om en säkringshållare ska kunna skapa störningar därför borde det vara steget som släpper igenom störningarna medans DLS steget inte gjorde det, eller?
Testa en kabel utan säkring???

I skuffen bredvid monosteget sitter ett DLS CA 41 som oxå satt där när jag hade DLS steget och det är inga som helst störningar från det steget.

Senast redigerat av --JoNaS-- (26 april 2013)

JonatanR
26 april 2013 · 400 Inlägg

kan det vara så att du råkar ha gain ställt på tok för högt?

Enda jag kommer att tänka på just nu..

--JoNaS--
26 april 2013 · 155 Inlägg

JonatanR skrev:
kan det vara så att du råkar ha gain ställt på tok för högt?

Enda jag kommer att tänka på just nu..

Nope det är lika även fast den är nedskruvad så långt det går.....

JonatanR
26 april 2013 · 400 Inlägg

svår grej du råkat ut för där.. Mycket väl kan det vara som du säger helt enkelt att DLS steget klarade sig undan, medan MDS (som ju är av lägre kvalitet) inte gör det. Men ändå borde det gå att eliminera problemet tycker man..

Hur många batterier har du? kan det vara laddningskabeln från generatorn som är för klen?

JonatanR
26 april 2013 · 400 Inlägg

En sak till slog mig; du säger att det stör mer när generatorn laddar 14.9v... Hur mycket BORDE din generator ladda med? Tänker som så ifall det kan vara laddningsregulatorn i din generator som sagt upp sig, och därmed laddar så ojämnt att du får störningar..

--JoNaS--
26 april 2013 · 155 Inlägg

Så här ser systemet ut:

Under huven
62ah batteri
33mm2 kabel ifrån generatorn + original kabeln
50mm2 +kabel till skuffen
50mm2 jordkabel till motor + chassi

Skuffen:
100ah batteri
50mm2 jordkabel till batteriet
50mm2 +kabel/jordkabel till monosteget
21mm2 +kabel/jordkabel till 4 kanals steget

Generatorn brukar ladda 14.8-14.9V på morgonen när man tar bilen för att sedan ligga runt 14.3-14.5V
Tycker det låter osannolikt att laddregulatorn skulle gett upp precis när jag byter steg men man vet aldrig wink

Janneutanb
26 april 2013 · 7 271 Inlägg

Sitter steget direkt mot bilens plåt eller sitter fast med skruvar genom plåten?

--JoNaS--
26 april 2013 · 155 Inlägg

Brains skrev:
Sitter steget direkt mot bilens plåt eller sitter fast med skruvar genom plåten?

Nej det sitter på en mdf skiva så det kommer inte åt plåt någonstans.

JonatanR
26 april 2013 · 400 Inlägg

--JoNaS-- skrev:
Generatorn brukar ladda 14.8-14.9V på morgonen när man tar bilen för att sedan ligga runt 14.3-14.5V
Tycker det låter osannolikt att laddregulatorn skulle gett upp precis när jag byter steg men man vet aldrig wink

Tänkte mer på att den kan ha varit dålig länge, men att DLS steget klarade av störningarna.. Men visst låter det lite långsökt hmm

--JoNaS--
26 april 2013 · 155 Inlägg

Har precis fått svar från Hedde på bilstereoforum.se att detta steg kan lämna störningar när spänningen kliver över 14V och att ingen lösning på problemet finns än så länge.
Detta förklarar varför störningen försvann/minskar när spänningen sjunker.

BLASTbeet Trucker/Rocker
8 februari 2015 · 39 Inlägg

Har exakt samma problem, låter från förarplats ungefär som att motorn misständer på tomgång när man pausar musiken. Försvinner när man stänger av motorn.

Har det framkommit nån lösning än?

Mvh John

Friskt humör, sjuk humor.
Chevrolet Camaro Sport Coupé "FrankenFrog" (1971)
Buick Riviera "T.O.T.T." (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang