Problem med SRS-lampa Volvo 945 1995. Samma felkod trots nollning och utbytta delar

Bazzzinga
26 april 2013 · 113 Inlägg

Hejsan!

Det handlar om felkod 2-1-2, Kapacitans för låg, förarsida.

Jag gick först i tankarna om att lura systemet och fulkoppla lampan, men övervägde sedan att jag minsann ska försöka felsöka lite. Jag plockade då ur hela airbagsystemet och började kolla igenom allt. Ganska omgående såg jag att rattmodulen/rullkontakten var dålig och rentav både knäckt och brusten tråd på insidan av den. Därför tänkte jag direkt att jag har hittat felet och åkte och köpte en begagnad idag från samma bilmodell som var både fungerande och i riktigt fint skick. Kontakten fungerade alltså innan på den bilen jag köpte den ifrån före den plockades ned.

Allting kopplades in utan problem och jag vred på rullen tre varv för att få det rätt med rattutslagen och så vidare. Därefter kopplades airbagen själv in och bilens batteri kopplades på. Jag kollade felkoderna och hade 2-1-2 fortfarande, men tänkte att det är ju bara till att radera nu när jag har bytt kontakten som var helt förstörd. Sagt och gjort nollade jag dem efter en guide.

Dock blir jag fundersam på en sak. Det står ju såhär i guiderna: "Håll in lampan fem sekunder efter avlästa felkoder. Lampan ska nu lysa konstant och slockna efter en stund. Tryck in knappen i fem sekunder till och lampan ska nu inte lysa. Sedan när felkoder avläses återigen ska 1-1-1 visas."

Problemet är att bilen visar först 2-1-2, sedan håller jag inne knappen och lampan börjar lysa några sekunder. Trycker jag in knappen igen i fem sekunder så gör den om samma sak och lyser i några sekunder. Trycker jag därefter en gång snabbt så kommer felkoden 2-1-2 upp.

Gör jag fel när jag ska nollställa koden eller är något faktiskt fel på något annat ställe i systemet? Jag tänkte prova att slänga på en annan airbag imorgon, alltså själva klumpen bara och se ifall det hjälper. Det är airbagen på bilen som jag köpte rullkontakten ifrån.

Har ni några funderingar?

Alla reflektioner är värdefulla.

Senast redigerat av Bazzzinga (26 april 2013)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.
Volvo V70 2.4T "Landsvägsslukaren" (2003)
Volvo S70 2.3 T5 "Hustrun" (2000)
Gustav-91
3 november 2013 · 126 Inlägg

Hej, jag har precis samma  problem. gjort precis likadant och bytt rulle mm och srs lampan lyser fortfarande och besiktningen kommer strax skulle va gött med svar

Volvo 940 Turbo "awesomeness" (1997)
Aronson
3 november 2013 · 914 Inlägg

Läs ut felkoden i ditt fall 2-1-2 sen läs ut koden igen för att säkerställa att det inte finns någon mer felkod(för att säkerställa att alla koder är utlästa,och du måste göra detta  för att göra styrenheten nöjd) där efter håll inne i 5 sek och släpp knappen,när dioden tänds igen så håller du knappen inne i 5 sek igen därefter släpper du knappen.Nu ska felkoderna vara raderade .Finns fortfarande koden kvar så finns det ett fel kvar.Det brukar ju vara kontaktrullen som går sönder.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 november 2013 · 13 742 Inlägg

när man nollar felkoderna måste man först gå igenom så första felkoden dyker upp 2gånger.
sen hålls knappen inne 10sec då ska lampan tändas tryck då igen den igen i 10sec då ska felkoden vara nollad.
det förutsätter så klart att felkoden är fixad ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Gustav-91
3 november 2013 · 126 Inlägg

bytte kontaktrulle men har inte hjälpt, sen gjorde jag precis som ni beskrev ovan!  2.1.2 - Airbag förare, avbrott eller kapacitans för låg, där står vad som kan vara felen.

Volvo 940 Turbo "awesomeness" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang