Hjälp med positionsljus och backljus, volvo 244!

pteee
29 april 2013 · 278 Inlägg

Tjenare, köpte en 244 med elfel vilket jag inte fick veta...

Baklysena som tjorvar.

På vänster sida funkade allt.

På höger sida funkade allt förutom positionsljus "dem 2 röda till höger där nere".

Så skulle jag prova ta ström från backljuset "när backen var i", men så råkade jag kortsluta det och det funkar ej på någon sida nu, lamporna är hela, nån som vet felet? gissar på att en kabel gått.

Men positionsljusen? mätt och får ej ström på höger sida men på vänster sida.

Chrysler Newport "byx" (1968)
Mack Forum- och sitemoderator
29 april 2013 · 26 134 Inlägg

Kollat att säkringen är hel till att börja med?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
pteee
29 april 2013 · 278 Inlägg

Mack skrev:
Kollat att säkringen är hel till att börja med?

Den är hel, alla som såg dåliga ut byttes ut!

Chrysler Newport "byx" (1968)
pteee
29 april 2013 · 278 Inlägg

volvo_anton skrev:

Mack skrev:
Kollat att säkringen är hel till att börja med?

Den är hel, alla som såg dåliga ut byttes ut!

Kan tillägga att varningslampan på glödlampa lyser direkt jag slår på positionsljus eller halvljus...

Senast redigerat av volvo_anton (29 april 2013)

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
29 april 2013 · 21 761 Inlägg

volvo_anton skrev:
Så skulle jag prova ta ström från backljuset "när backen var i", men så råkade jag kortsluta det och det funkar ej på någon sida nu

Menar du att ingen lampa alls fungerar i de lyktorna?

volvo_anton skrev:
Men positionsljusen? mätt och får ej ström på höger sida men på vänster sida.

Menar du att enbart positionsljusen inte får ström på höger sida?

Krånglande baklyktor är tyvärr inte helt ovanligt på tex 240, har själv haft en del bekymmer med både bakljusen och bromsljusen på min 240-86. smile

Vilken årsmodell har du?

pteee
29 april 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:

volvo_anton skrev:
Så skulle jag prova ta ström från backljuset "när backen var i", men så råkade jag kortsluta det och det funkar ej på någon sida nu

Menar du att ingen lampa alls fungerar i de lyktorna?
Blinker, Bromsljus funkar, backljus funkade innan jag råkade kortslutade det, lamporna är hela och utbytta!

volvo_anton skrev:
Men positionsljusen? mätt och får ej ström på höger sida men på vänster sida.

Menar du att enbart positionsljusen inte får ström på höger sida?

Krånglande baklyktor är tyvärr inte helt ovanligt på tex 240, har själv haft en del bekymmer med både bakljusen och bromsljusen på min 240-86. smile

Vilken årsmodell har du?

Jepp, är det byta baklampor som gäller? Har en 80 smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
30 april 2013 · 21 761 Inlägg

Du får nog försöka mäta dig fram var spänningen försvinner. Kommer det ingen spänning in till lyktorna så får du kolla om glödtrådsvakten skickar ut spänning. smile

pteee
30 april 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
Du får nog försöka mäta dig fram var spänningen försvinner. Kommer det ingen spänning in till lyktorna så får du kolla om glödtrådsvakten skickar ut spänning. smile

vars är glödtrådsvakten? smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
30 april 2013 · 21 761 Inlägg

Sitter bakom instrumentpanelen, troligen någonstans vid rattstången eller så. Om den även sitter där på din bil vet jag inte, är inte säker på vilken färg den har heller. smile

På min bil är den orange: https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/567119_25l0ak.jpg

Egentligen ska den sitta fast med metallklips vid balken.

Senast redigerat av Drönirettab (30 april 2013)

pteee
30 april 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
Sitter bakom instrumentpanelen, troligen någonstans vid rattstången eller så. Om den även sitter där på din bil vet jag inte, är inte säker på vilken färg den har heller. smile

På min bil är den orange

Egentligen ska den sitta fast med metallklips vid balken.

tackar! Är det ev den orangea grejen man måste byta? smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
30 april 2013 · 21 761 Inlägg

Om det kommer in spänning till den aktuella anslutningen i glödtrådsvakten, men inte kommer ut spänning, så är den nog trasig och får bytas ut. Är lite osäker på om skrotarna fortfarande har kvar såna saker, men det är ju bara att kolla på nätet i så fall. smile

Det sitter en massa kopplingsstift i den där och kontakten kan vara lite seg att få loss.

Inuti finns bara lite småsaker: https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14406/14406-41cd2991501187ee27094380612e3411.jpg

Senast redigerat av Drönirettab (30 april 2013)

pteee
30 april 2013 · 278 Inlägg

Fint! Vars mäter jag om den får in spänning och lika så ut? Såg ut och vara ett par kablar där! smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
30 april 2013 · 21 761 Inlägg

http://www.volvoturbo.net/schema78-80.pdf  Där kan du kolla vilken färg kablarna har, tex till backljus eller blinkers osv.

pteee
30 april 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
http://www.volvoturbo.net/schema78-80.pdf  Där kan du kolla vilken färg kablarna har, tex till backljus eller blinkers osv.

helvette va fint av dig! tackar! smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
pteee
1 maj 2013 · 278 Inlägg

Kan det vara samma sak om allt på instrumenteringen är dött? smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2013 · 26 134 Inlägg

volvo_anton skrev:
Kan det vara samma sak om allt på instrumenteringen är dött? smile

Har alla lampor på instrumentpanelen + mittenpanelen så tror jag hellre på att reostaten gett upp.
Det vill säga ratten som man styr ljusstyrkan med, till vänster om instrumenthuset.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
pteee
1 maj 2013 · 278 Inlägg

Mack skrev:

volvo_anton skrev:
Kan det vara samma sak om allt på instrumenteringen är dött? smile

Har alla lampor på instrumentpanelen + mittenpanelen så tror jag hellre på att reostaten gett upp.
Det vill säga ratten som man styr ljusstyrkan med, till vänster om instrumenthuset.

Jahaaa, har undrat vad det är, inget händer när jag vrider på den hmm
För mig sitter den vid reglagen till värmen osv smile

Alltså belysningen som lyser upp huset till mätarna är döda, men varningslampor och sånt lyser bra!
Slår jag på varningsblinkers så blinkar knappen, slår jag på nån grön rear knapp så lyser det. resten EJ.

Senast redigerat av volvo_anton (1 maj 2013)

Chrysler Newport "byx" (1968)
Drönirettab
1 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Mät på säkring 16 om det verkligen kommer ut spänning från den. Säkring 16 ger spänning dels till reostaten och dels till höger positionsljus (+höger bakljus?). smile

pteee
1 maj 2013 · 278 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät på säkring 16 om det verkligen kommer ut spänning från den. Säkring 16 ger spänning dels till reostaten och dels till höger positionsljus (+höger bakljus?). smile

tack för tipset, åker dit nu! smile

Chrysler Newport "byx" (1968)
Qvisten88
3 maj 2013 · 6 Inlägg

kan vara att kretsmattan bara är nött också smile ändrar man lite läge på lamphållaren så brukar de börja lysa smile

Volvo 244 GLT "Traktorn" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang