Hittar inte chassi nummer!

MarkuzH
1 maj 2013 · 29 Inlägg

Hejsan!
Håller på att registrera min bil (Till atraktor..)  och bess gubben ville kolla numret på ramen också.
Men det hittar vi ingen stans så den går inte igenom pga det.

Någon som vet var chassi numret på ramen sitter? Bilen i fråga är en Mazda B2600 - 91.
Någon som vet om man kan stämpla in det själv om man inte hittar det?
Tack för alla svar, det är ganska så brått!

Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2013 · 26 136 Inlägg

Antar du har kollat på torpedväggen, från under huven sett?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MarkuzH
1 maj 2013 · 29 Inlägg

Mack skrev:
Antar du har kollat på torpedväggen, från under huven sett?

Där sitter ett där men det räckte tydligen inte..

Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2013 · 26 136 Inlägg

MarkuzH skrev:

Mack skrev:
Antar du har kollat på torpedväggen, från under huven sett?

Där sitter ett där men det räckte tydligen inte..

Vad var det för fel på det numret då?
Annars går det väl att få chassinumret från transportstyrelsen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MarkuzH
1 maj 2013 · 29 Inlägg

Mack skrev:

MarkuzH skrev:

Mack skrev:
Antar du har kollat på torpedväggen, från under huven sett?

Där sitter ett där men det räckte tydligen inte..

Vad var det för fel på det numret då?
Annars går det väl att få chassinumret från transportstyrelsen?

De var tydligen inte tillräckligt för man byta ut det lätt eller va det var han prata om..

Vet du hur man går till väga med transportstyrelsen då?
Chassinumret på pappret och skylten som finns är identiska

Mack Forum- och sitemoderator
1 maj 2013 · 26 136 Inlägg

MarkuzH skrev:

Mack skrev:

MarkuzH skrev:

Där sitter ett där men det räckte tydligen inte..

Vad var det för fel på det numret då?
Annars går det väl att få chassinumret från transportstyrelsen?

De var tydligen inte tillräckligt för man byta ut det lätt eller va det var han prata om..

Vet du hur man går till väga med transportstyrelsen då?
Chassinumret på pappret och skylten som finns är identiska

Stämmer numren överens så förstår jag inte problemet..
Ring till Transportstyrelsen och fråga om där finns ett nummer till..gör det inte det så måste ju besiktningsmannen vara den som har fel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MarkuzH
1 maj 2013 · 29 Inlägg

Mack skrev:

MarkuzH skrev:

Mack skrev:

Vad var det för fel på det numret då?
Annars går det väl att få chassinumret från transportstyrelsen?

De var tydligen inte tillräckligt för man byta ut det lätt eller va det var han prata om..

Vet du hur man går till väga med transportstyrelsen då?
Chassinumret på pappret och skylten som finns är identiska

Stämmer numren överens så förstår jag inte problemet..
Ring till Transportstyrelsen och fråga om där finns ett nummer till..gör det inte det så måste ju besiktningsmannen vara den som har fel.

Får nog ta och göra det imorgon bittia!
Tack så mycket så länge!

partyvan
1 maj 2013 · 1 071 Inlägg

Tror det ska sitta ett på ramen i fram någonstans men kan ju va som så att det är bort rostat men är ju bara att stansa in ett nytt så är det lungt

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
MarkuzH
1 maj 2013 · 29 Inlägg

partyvan skrev:
Tror det ska sitta ett på ramen i fram någonstans men kan ju va som så att det är bort rostat men är ju bara att stansa in ett nytt så är det lungt

Man kan inte åka dit för bedrägeri eller liknande då?
Tack på förhand!

partyvan
1 maj 2013 · 1 071 Inlägg

inte så länge det inte är pappersfusk men om det är orginal nummer så är det ingen fara

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
te_wik Forummoderator
1 maj 2013 · 12 813 Inlägg

partyvan skrev:
inte så länge det inte är pappersfusk men om det är orginal nummer så är det ingen fara

Tydligen inte, på reg.bes för ca en månad sen så frågade jag ang detta då chassi.nr var lite otydligt. Detta gällde en mercedes, enligt besiktningsteknikern så måste mercedes (i detta fall) intyga och närvara vid stansningen annars är det inte godkänt. Om nu detta stämmer eller inte är ju en annan sak. Kan ju vara en sådan grej som är "från tekniker till tekniker".

Själv har jag svårt att tänka mig att man kan få stansa chassi.nr hur som helst, blir för lätt att fuska då.
Det finns ju så sjuka regler som tex att siffrorna/bokstäverna måste vara mins 7mm höga (taget ur minnet, kan vara fel) osv så nää, tror inte det är godkänt.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
partyvan
1 maj 2013 · 1 071 Inlägg

te_wik skrev:

partyvan skrev:
inte så länge det inte är pappersfusk men om det är orginal nummer så är det ingen fara

Tydligen inte, på reg.bes för ca en månad sen så frågade jag ang detta då chassi.nr var lite otydligt. Detta gällde en mercedes, enligt besiktningsteknikern så måste mercedes (i detta fall) intyga och närvara vid stansningen annars är det inte godkänt. Om nu detta stämmer eller inte är ju en annan sak. Kan ju vara en sådan grej som är "från tekniker till tekniker".

Själv har jag svårt att tänka mig att man kan få stansa chassi.nr hur som helst, blir för lätt att fuska då.
Det finns ju så sjuka regler som tex att siffrorna/bokstäverna måste vara mins 7mm höga (taget ur minnet, kan vara fel) osv så nää, tror inte det är godkänt.




Mvh Tommy

Jag stansade in egna utan problem men som sagt beror nog på besiktnings gubbe.
Sen så behöver man ju inte säga att man stansat nya utan att man har hittat dom under underedsmassa elle likanande.
Sen så är det ju iaf inte urkundsförfalskning eftersom nummrena igentligen är rätt

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
te_wik Forummoderator
1 maj 2013 · 12 813 Inlägg

partyvan skrev:

te_wik skrev:

partyvan skrev:
inte så länge det inte är pappersfusk men om det är orginal nummer så är det ingen fara

Tydligen inte, på reg.bes för ca en månad sen så frågade jag ang detta då chassi.nr var lite otydligt. Detta gällde en mercedes, enligt besiktningsteknikern så måste mercedes (i detta fall) intyga och närvara vid stansningen annars är det inte godkänt. Om nu detta stämmer eller inte är ju en annan sak. Kan ju vara en sådan grej som är "från tekniker till tekniker".

Själv har jag svårt att tänka mig att man kan få stansa chassi.nr hur som helst, blir för lätt att fuska då.
Det finns ju så sjuka regler som tex att siffrorna/bokstäverna måste vara mins 7mm höga (taget ur minnet, kan vara fel) osv så nää, tror inte det är godkänt.




Mvh Tommy

Jag stansade in egna utan problem men som sagt beror nog på besiktnings gubbe.
Sen så behöver man ju inte säga att man stansat nya utan att man har hittat dom under underedsmassa elle likanande.
Sen så är det ju iaf inte urkundsförfalskning eftersom nummrena igentligen är rätt

Nix, men är det helt uppenbart att det är nystansat så tycker iaf jag att det inte bör vara godkänt.
Se det från en annan vinkel; jag skulle aldrig köpa en bil där jag ser att chassi.nr är omstansat/nystansat om inte originalstansningen finns kvar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MarkuzH
1 maj 2013 · 29 Inlägg

Nummert som finns på reg bevis och brickan under huven är samma. Men det är ju en gammal bil och pickuper brukar ha en väldig tendens till att rosa överallt.
Besiktningsmannen sa att nummret skulle finnas antingen höger fram eller någonstans vid bakaxlen.

Man kanske skulle göra som så att man går en runda med stålborste lite var som helst på ramen som man letat, sen på ett ställe vid bakaxeln slippa det plåtrent, stansa och sen köra in och säga att man hittade efter många timmars letande?
Sen efter besiktningen måla dit underredsmassa så att det inte rostar med.

Han sa även att det räckte att man hittade typ delar av chassinummret, typ några bokstäver eller så..
Någon som har något tips?

Selfextreeme
31 juli 2015 · 241 Inlägg

Du hittar chassinumret innanför höger framhjul, strax innan rambalken går under hytten.
Svårt att förklara men, plockar du bort hjulet och skrapar lite i på rambalken innan den drar iväg bakåt borde du hitta den smile

Aronson
31 juli 2015 · 914 Inlägg

Det är  som så att nu har fordonets chassinummer börjats att kontrollerats noggrannare av bilprovningen samt även bilinspektörer.
Ett fordon ska ha ett primärtchassinr(instansat) och ett sekundärt(typskylt/vinnr skylt).
Om fordonet har självbärande kaross så ska det primära vara instansat i karossen och om fordonet har ram så ska det vara instansat i ramen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 juli 2015 · 13 734 Inlägg

Aronson skrev:
Det är  som så att nu har fordonets chassinummer börjats att kontrollerats noggrannare av bilprovningen samt även bilinspektörer.
Ett fordon ska ha ett primärtchassinr(instansat) och ett sekundärt(typskylt/vinnr skylt).
Om fordonet har självbärande kaross så ska det primära vara instansat i karossen och om fordonet har ram så ska det vara instansat i ramen.

stansar man dessutom in egna så är det viktigt att ha tillräckligt stora siffror och bokstäver..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
31 juli 2015 · 7 233 Inlägg

Ni har rätt alla tre i era senaste inlägg.
Maxdapickisen är ett rambygge.
För rambyggda bilar finns en internationell överenskommelse, som dock inte alla följer, om att primära identiteten ska vara instansad på fordonets högra främre ramben i höjd med höger framhjul.
Ovanpå rambenet eller på sidan mot högra framhjulet.
Identiteten ska vara instansad med minst 7 mm höga stansar.
Sekundära identitet får anbringas på plåt som svetsas eller nitas i fordonets bakre del.
Som bakre del räknas del bakom B-stolpen.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Har haft Mazda B1800 (A-traktorer) med spännande chassinummer. Primärnummer instansat i efterhand och sekundärnummer på plåt med stjärnskruv.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 augusti 2015 · 14 039 Inlägg

Primärnumret ska inte få vara en svetsad/skruvad/nitad skylt utan ska vara instansat i ramen på en rambil och på karossen på en självbärande karossbil. 7 mm ska stansarna vara. På min Van så är det en svetsad skylt i ena hjulhuset men den har varit godkänd 2014 och 2015. Dom sa att man kan se att den suttit länge. Kravet på chassinummer har ju kommit till delvis p.g.a. alla bilstölder till bl.a. Baltikum. Bilar som är 1968 och äldre har inte samma krav.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang