Köpråd: Bmw Z4

Jimmylainen
2 maj 2013 · 420 Inlägg

Hej!


Går i tankarna på att köpa mig en bmw z4, ruskigt snygg bil men vad för bra finns det veta?
Vanliga fel?
Förbrukning med "lilla motorn"?
Vad skall man främst kolla efter vid köp?"

Kollar på årsmodell -03 t.o.m -05.


Mvh!

sackan
2 maj 2013 · 37 Inlägg

autopower.se

Där finns dina svar! smile

Hoppas du hittar en fin Z4.

//Markku
Ford C-Max (2018)
Jimmylainen
2 maj 2013 · 420 Inlägg

sackan skrev:
autopower.se

Där finns dina svar! smile

Hoppas du hittar en fin Z4.

Tack, ska kolla där smile

Rensvinf
2 maj 2013 · 528 Inlägg

Om det är en cab du suktar efter så har Z4 problem med att cab-motorn går sönder.  Hör med folk på autopower vad du ska kolla efter just i det fallet. Tror att den allra helst ska vara bytt, och sen att man håller rent vid något dränage (vilket sällan görs,).

frostyman
2 maj 2013 · 120 Inlägg

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=197949 Detta är nog inte ett helt ovanligt problem på de tidigare modellerna.

Vad menar du med lilla motorn förresten? Själv skulle jag inte köpa en z4 med annat än en 6-cylindrig maskin i alla fall.

/David

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Rensvinf
2 maj 2013 · 528 Inlägg

De här bilarna körs inte så värst mycket (första året undantaget,  av egen erfarenhet...) så motorvalet bör inte vägas mot bensinförbrukning.  Och för den delen, så drar inte bmws större sexor så värst mycker mer än de mindre motorerna. Så  ja, som tidigare sagts..  du *bör* skaffa dig en sexa.  Det handlar inte så mycket om effekten, utan just att de är sååå mycket skönare motorer att köra när man åker och köper glass på sommaren.

(Äger själv en Z3m Roadster sedan 4-5 år tillbaks. Grymt nöjd.)

Jimmylainen
3 maj 2013 · 420 Inlägg

Rensvinf skrev:
Om det är en cab du suktar efter så har Z4 problem med att cab-motorn går sönder.  Hör med folk på autopower vad du ska kolla efter just i det fallet. Tror att den allra helst ska vara bytt, och sen att man håller rent vid något dränage (vilket sällan görs,).

Ska läsa lite om detta, tack!

frostyman skrev:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=197949 Detta är nog inte ett helt ovanligt problem på de tidigare modellerna.

Vad menar du med lilla motorn förresten? Själv skulle jag inte köpa en z4 med annat än en 6-cylindrig maskin i alla fall.

/David

Tänkte mer på förbrukningen dock så såg jag på autopower att det inte var så stor skillnad mellan de olika typerna.

Rensvinf skrev:
De här bilarna körs inte så värst mycket (första året undantaget,  av egen erfarenhet...) så motorvalet bör inte vägas mot bensinförbrukning.  Och för den delen, så drar inte bmws större sexor så värst mycker mer än de mindre motorerna. Så  ja, som tidigare sagts..  du *bör* skaffa dig en sexa.  Det handlar inte så mycket om effekten, utan just att de är sååå mycket skönare motorer att köra när man åker och köper glass på sommaren.

(Äger själv en Z3m Roadster sedan 4-5 år tillbaks. Grymt nöjd.)

En sexa lär det nog bli efter att ha jämfört förbrukningen mellan de olika motorerna. Effekten bryr jag mig inte så mycket om men som du säger så är ju glidet till glasskiosken ett stort plus roll

Rensvinf
3 maj 2013 · 528 Inlägg

Du kan ju alltid kolla upp eventuella skillnader i försäkringspremien gentemot de olika motorerna. Jag har ärligt ingen aning, men det kan ju vara att det skiljer lite. Men precis som med förbrukningen så gäller ju oftast att man bara kör bilen Maj-September, om ens det.  Så stirra dig inte blind på årskostnaden..   Men om du vill räkna kronorna,  så kan det ju vara bra att iaf veta vilka siffror du bollar med.

Rquired Allmänt envis
3 maj 2013 · 12 512 Inlägg

Rensvinf skrev:
Om det är en cab du suktar efter så har Z4 problem med att cab-motorn går sönder.  Hör med folk på autopower vad du ska kolla efter just i det fallet. Tror att den allra helst ska vara bytt, och sen att man håller rent vid något dränage (vilket sällan görs,).

Jag vill minnas att problemet beror på att dräneringen sätter igen så att motorn till taket står i vatten och till sist ger upp, men håller man rent från löv och skit bör det inte vara några problem. I övrigt är Z4 en mycket pålitlig modell men även om den lilla fyran är pigg och räcker till gör den inte bilen rättvisa, men den går snålt.

Det skall vara sex cylindrar i en Z4 för att man skall få rätt BMW-känsla. Om inget annat så är ljudet en stor del av upplevelsen i en låg bil med avgaspiporna precis bakom dig, och medan sexorna sjunger helt underbart låter fyran inte kul för fem öre. Så sikta på 2.2i och uppåt, 3.0i (231Hk) kan jag rekommendera den motorn har en rolig karaktär och sätter bra fart på lilla Z. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rensvinf
3 maj 2013 · 528 Inlägg

Det stående tipset, som väl gäller alla bilköp oavsett sort, är ju att provköra FLERA liknande bilar. Jag vet av egen erfarenhet att sådana här bilar är det lätt att bli förälskad i vid första anblick, och då blir man lätt blind för små skavanker och dylikt.  De springer oftast inte iväg heller, så ha is i magen.. stressa inte fram något köp.

Ja, och så har jag i bakhuvudet att de här bilarna ibland är utrustade med sådana där run-flat-tires..   De ska tydligen, om det stämmer som jag läst, vara väldigt spårkänsliga då. Det är ju ingen större bit egentligen, men bra att ha i åtanke.

Lalla78 Drifttekniker VA
3 maj 2013 · 580 Inlägg

Passa på att testa en Honda S2000 också. Jag provade både Z4 och S2000 innan jag bestämde mig för den S2000 jag har idag. Men det är klart det beror på vad du är ute efter. Z4 är mera en glidare medan S2000 är en rå kör maskin. Jag var ju ute efter en att pressa på bana och glida med. S2000 passade bättre för det ändamålet. Z4 har klart mycket bättre komfort.

Senast redigerat av Lalla78 (3 maj 2013)

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Rensvinf
3 maj 2013 · 528 Inlägg

Jag kollade också åt S2000. Det är en fin bil..  men mitt intryck av den bilen är att den mer lämpar sig för aggresiv körstil. Hondas högvarviga motorer är ju ett ingengörskap i sig, inget snack om den saken..   men det tycks som att den oftast recenseras som rätt slö ifall man inte håller varvet uppe?  Det är ju "bara" en fyra på strax över 2 liter?  Men det där är för den delen enbart en smaksak.  Provkör en S2000 och bilda egen erfarenhet. smile
Personligen, om jag ska vara ärlig,  så även om det är en fin bil,  så är det något med formen på bilen som sticker lite i ögonen på mig.  Utan att kunna precisera det, så tycker jag bmws former är mer vackra.   men som sagt, smaksak. smile

Rensvinf
3 maj 2013 · 528 Inlägg

Det vore kul att veta hur mycket Hondan varvar om man drar iväg en längre sträcka mot kusten och snittar 100km/h?

Lalla78 Drifttekniker VA
3 maj 2013 · 580 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag kollade också åt S2000. Det är en fin bil..  men mitt intryck av den bilen är att den mer lämpar sig för aggresiv körstil. Hondas högvarviga motorer är ju ett ingengörskap i sig, inget snack om den saken..   men det tycks som att den oftast recenseras som rätt slö ifall man inte håller varvet uppe?  Det är ju "bara" en fyra på strax över 2 liter?  Men det där är för den delen enbart en smaksak.  Provkör en S2000 och bilda egen erfarenhet. smile
Personligen, om jag ska vara ärlig,  så även om det är en fin bil,  så är det något med formen på bilen som sticker lite i ögonen på mig.  Utan att kunna precisera det, så tycker jag bmws former är mer vackra.   men som sagt, smaksak. smile

Det stämmer att det krävs en aggressivare kör stil. Men en S2000 är lite av en dr Jekyll och mr Hyde. Under 5600 innan vtec kickar in är den som vilken 2.0 liters fyra som helst. Som en 150 hästare ungefär. Sedan över 5600 varv fram till 9200 varv brakar hela helvetet loss smile Den varvar ca 3000 varv i 100 km/h ungefär kommer inte ihåg riktigt exakt (kan kolla det nästa gång jag kör). Men ska jag vara ärlig låter det som att Z4 passar dig bättre. Man ska absolut inte köpa en bil som man inte fastnar för. Jag själv valde just S2000 för att den passar mig och min hobby att köra lite bana och dessutom glida lite då och då. Jag upplevde att väghållningen var mycket bättre för mina ändamål. Z4 var helt fantastisk som glidar bil men passar inte riktig mig vid ban körning. Så kör på en Z4 jag är helt säker på att du inte kommer ångra dig.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Jimmylainen
4 maj 2013 · 420 Inlägg

Tackar så mycket för alla svar. Ska även titta på S2000! smile

Evildan
4 maj 2013 ·

En 50+ kollega till mig åker sedan förra året Z4, och han är nöjd med den förutom det minimala bagaget och scouttältet som ska skydda mot vårt svenska sommarväder (regn) samt skjutmånen på stolarna då han är rätt lång ca 190cm.

Tips på roliga taklösa bilar:

MB SLK, plåtcabbad glidare med liknande sportiga ambitioner finns med en härlig kompressormaskin tillika V6 maskiner, dock är motorljudet från en rak6 trevligare det kan man inte komma runt.

MR-2, mittmotorvagn med kul köregenskaper, inte lika mkt glidare som Z4 och har alltid driftsäkra 4cyl på tvären.

Lotus Elise, inte direkt ngn långfärdsvagn, men en kollega körde dock hem sin från England utan kroppsliga men och han är ändock runt 2m lång.

Opel speedster, elise kusinen.

Boxster?

Pulphea
21 oktober 2016 · 7 Inlägg

frostyman skrev:
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=197949 Detta är nog inte ett helt ovanligt problem på de tidigare modellerna.

Vad menar du med lilla motorn förresten? Själv skulle jag inte köpa en z4 med annat än en 6-cylindrig maskin i alla fall.

/David

Det som jag tyckte var så konstigt var, att när jag provkörde Z4 28i så var det inte alls roligt. Styrningen var trög och motorn lät fult!
Men 35i var perfekt! Men varför är styrningen annorlunda?

BMW Z4 "Roadster" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2016 · 17 467 Inlägg

Evildan skrev:
En 50+ kollega till mig åker sedan förra året Z4, och han är nöjd med den förutom det minimala bagaget och scouttältet som ska skydda mot vårt svenska sommarväder (regn) samt skjutmånen på stolarna då han är rätt lång ca 190cm.

Tips på roliga taklösa bilar:

MB SLK, plåtcabbad glidare med liknande sportiga ambitioner finns med en härlig kompressormaskin tillika V6 maskiner, dock är motorljudet från en rak6 trevligare det kan man inte komma runt.

MR-2, mittmotorvagn med kul köregenskaper, inte lika mkt glidare som Z4 och har alltid driftsäkra 4cyl på tvären.

Lotus Elise, inte direkt ngn långfärdsvagn, men en kollega körde dock hem sin från England utan kroppsliga men och han är ändock runt 2m lång.

Opel speedster, elise kusinen.

Boxster?

Boxster är ju förvisso erkänt trevliga bilar, men en frisörbil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pulphea
21 oktober 2016 · 7 Inlägg

Hur är det då med det som jag tidigare har läst om "plåtskramlet" när man startar bilen? När man sedan kör försvinner det ju. Har det något med turbotekniken att göra?
Samma sak att bilen "hostar" när man gasar. Det är alltså turbon som gör det?
Har aldrig trott att det är ett fel dock. Har bara aldrig vetat det.

Senast redigerat av Pulphea (21 oktober 2016)

BMW Z4 "Roadster" (2010)
Pulphea
21 oktober 2016 · 7 Inlägg

Och här kommer nästa fråga: Varför kallas Porsche Boxter för "frisörbil"? Är det för att de flesta frisörerna är gay, så Boxter är alltså en gaybil?
Tur att jag inte köpte den då!
Risken med att köpa en BMW är ju i så fall att man köper en blattebil, men som tur är har blattebilen nu övergått till att vara en AUDI!

BMW Z4 "Roadster" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang