40 gammal cadillac, problem med generatorn.

engolf
3 maj 2013 · 3 235 Inlägg

Hej,

efter att bilen hämtades från vinterförvaringen och kördes några mil uppkom plötsligt flera elfel samtidigt,
ena tänstiftet sprack (har bytts nu).
en tändkabel gav upp (bytt nu också).
med det mest irriterande är att generatorlampan lyser. Mätte på batteriet med motorn igång, och det stämmer, spänningen sjunker sakta men säkert...Ett repkitt till generatorn inhandlades (diodbrygga, spänningsregulator, lager, och allt byttes). Nu laddas batteriet (med belysningen på ligger spänningen på lite över 13 V på tomgång, precis som det ska vara), men generatorlampan lyser ändå! Efter vidare felsökning konstaterades att på den ledningen som går in i kupen till lampan är det över 16 volt, fast till batteriet går det 13 volt. Det verkar som om lampan tänds också vid överladdning, men jag förstår inte varför det är två olika spänningar? Kan någon förklara vad som kan vara fel?
Tack på förhand!

Drönirettab
3 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Mät även nere på generatorns B+ hur spänningen är där, 13 V är alldeles för låg spänning och ger i princip ingen laddning. smile

engolf
3 maj 2013 · 3 235 Inlägg

Enligt instruktionsboken ska den ladda ca 13.4 med belysningen på, och lite över 14 med ljuset avslaget, och det gör det (vi snackar alltså en förgasarmotor utan någon elektronisk styrning). Det går en grov ledning från generatorn till batteriets pluspol, och en kontakt med två ledningar på toppen av generatorn, där den ena ledningen går till den grova pluskabeln, och den andra går in i kupén. Det är alltså ledningen som går in i kupén som har över 16 volt, på den grova ledningen till batteriet är det som sagt lite över 13 volt. Mystiskt, för både diodbryggan och spänningsregulatorn är nya (fast det kan ju hända någon av delarna är defekta). I boken står det att lampan kan börja lysa vid "undercharge" och "overcharge", och jag tror att den lyser för att den får 16 volt, fast batteriet får ju den spänningen det ska ha. Jag vill bara veta vad som kan orsaka problemet innan jag eventuellt beställer nya delar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang