Kadett 78 med volvo motor

En dröm om en femte växel, sen spårade det ur.
  • 80 Följare
  • 125 398 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 augusti 2018
Fratma Prototyp tekniker
26 maj 2013 · 259 Inlägg

BMW låda och Saab motor ligger längre fram i planerna, först ska den bli riktigt körbar med volvo grejerna, väghållning och bromsar med den nya vikten. Sen får vi se vad det blir för motor Saab ger ju många pållar till en liten slant men det finns ju många bra andra alternativ att överväga. Jag skulle ha varit i garaget i helgen men det blev tyvärr ändrade planer och nästa tur är planerad runt nationaldags ledigheten istället.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
6 juni 2013 · 259 Inlägg

Nu är jag tillbaka till garaget en kort sväng över helgen, har rensat volvo bak axeln och i morgon ska jag punkta dit de nya fjäderskålarna "foppatofflorna" sen måste jag ägna lite tid åt att köra volvo kadavret till skroten och hämta en ny kardan, blir en från 740 då de har smidigare stödlager lösning. Är det någon som har tips angående sänkning av styrväxel och förlängning av styrstång? behöver sänka motorn ytterligare i framkant för att få en rakare linje för kardanen. by the way köpte en bmw 320 touring idag så familjen slipper åka pendel medan jag bygger färdigt vopeln.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
9 juni 2013 · 259 Inlägg

Nu är jag på seriös jakt efter ett garage eller mekplats till min Vopel då jag har tvingats inse att det kommer att ta en evighet att få den färdig på detta viset. Så om någon har känningar eller kanske rent av söker en garagepolare i Stockholms eller närliggande län så är jag väldigt intresserad. Optimalt vore 3x7m med 3fas och tillåtelse för svetsning men utan svetsning får fungera också. Hör gärna av er om ni vet något. Frans 0731544746

Tack

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Pantsfoff
9 juni 2013 · 204 Inlägg

Skönt med en annan bil när du fixar med denna smile Var har du alla bilder !!

Fratma Prototyp tekniker
8 juli 2013 · 259 Inlägg

Tillbaka i småland några dagar. Beslutsångest... byta bakaxel nu eller bara göra om kardanen?

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
8 juli 2013 · 259 Inlägg

Valde att behålla orginal bakaxel en stund och snickrade ihop en ny kardan, den här gången verkar det fungera   testrundan på 2 mil påvisade dock nya fast mindre problem som måste lösas innan man kan och törs köra hem bilen igen.

http://forumbilder.se/CESF4/20130708-182507.jpg

Den nya kardanen monterad och klar

http://forumbilder.se/CESF4/20130708-182514.jpg

Spec: Hardy, Splince axel, joke hylsa, rör, knut, trumpet. Det satt en damask över joken men den exploderade mer eller mindre på testturen, höll på att skita ner mig när det fladdrade till nere vid växelspaken (Har ingen damask vid den ännu) men var skönt att se att det inte var något allvarligt som lossnat under bilen när ma fick upp den på lyften.

http://forumbilder.se/CESF5/20130708-182454.jpg

Hade lite problem med tempen och fann att någon installerat ett vattenfall under bilen på vägen hem smile

http://forumbilder.se/CESF5/120130708-182711.jpg

Här är boven, vet inte varför men slangen till kupé värmen gav sig, kanske blev skadad vid montaget för den sitter jäkligt dumt till under insuget.

Det var allt för idag, imorgon ska jag försöka fixa vattenläckan och byta bromsbelägg fram då det bara är metallen kvar nu. Sen blir det diverse småfix i mån av tid för imorgon kväll åker jag upp till sthlm igen och nästa resa blir buss ned så hoppas jag kunna köra hem vopel igen.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
9 juli 2013 · 259 Inlägg

Välkomna alla nya prems. Kommentarer uppskattas och ger bygglusten nödvändig boost.

mvh Frans

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
pellepervert
9 juli 2013 · 490 Inlägg

kul bygge. men hur har du skarvat kardan ser ut som de skulle kunna bli ganska mycket vibrationer.

kolla gärna mitt bygge också tongue

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383
Fratma Prototyp tekniker
9 juli 2013 · 259 Inlägg

Jo då där blir vibbrationer men den håller en stund så får jag fixa en ny till bakaxel bytet

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
13 juli 2013 · 259 Inlägg

pellepervert skrev:
kul bygge. men hur har du skarvat kardan ser ut som de skulle kunna bli ganska mycket vibrationer.

kolla gärna mitt bygge också tongue

Din länk är bruten sad

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
kyngas Varvstopparn
15 juli 2013 · 460 Inlägg

Hur går de för dig då ? smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Fratma Prototyp tekniker
16 juli 2013 · 259 Inlägg

kyngas skrev:
Hur går de för dig då ? smile

Sist jag var nere så fixade jag till en tillfällig kardan så jag kunde ut och åka en del, den går som ett skållat ollon, fick dock problem med en trasig anslutning på kylaren, bytte till en annan som jag haft på hyllan länge men det visade sig att den tyvärr legat och rostat sönder så den läcker lite men inte värre en att jag kan använda den ett tag. Jag törs tyvärr inte köra upp bilen de 30 milen utan att först hinna byta bakaxeln då jag inte tror att den kommer hålla hela resan då det redan börjat sjunga oroväckande om den. Sen är ju det största problemet att jag fortfarande inte hittat någon mek plats och då känns det onödigt att ta hem bilen när jag inte kan göra något med den.

Annars har jag semester den här veckan också och försöker njuta av det nyckfulla vädret så mycket som går.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
BUS257
17 augusti 2013 · 557 Inlägg

yikes -Du fick en till följeslagare...  kul projekt...!
skrev någon fråga om det va en Volvomotor.... men tydligen en Trollhättemaskin under skalet... intressant!

MVH... Håkan  wink

Fratma Prototyp tekniker
18 augusti 2013 · 259 Inlägg

Hej och välkommen Håkan

Ja och nej smile Det sitter fortfarande en volvo klump under huven men en saab eller bmw motor står på önskelistan. Råkar köra en 320 just nu som kanske inte vill klara besiktningen och då har jag på känn vart åt det lutar smile

Kul att någon så skicklig som du gillar projektet.

mvh Frans

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
BUS257
18 augusti 2013 · 557 Inlägg

yikes -Intressant...

Fratma Prototyp tekniker
3 september 2013 · 259 Inlägg

På Fredag bär det av mot Småland igen.
Planerna är som följer:
Modifiering/Montering av 240 bakaxel och allt runt i kring som byte av handbroms spak och bromsar.
Nytillverkning motor och växellådsfästen (Blir stumma den här gången då jag upptäckt att Volvos kuddar erbjuder för mycket rörelse i det begränsade utrymmet)
Inköp, kortning och montage av 740 kardan
Avgasrörets dragning behöver ses över och om möjligt åtgärda då det skrapar i marken vid minsta gupp.
Om tid finns och allt passar monterar jag 240 naven och bromsarna fram också.

Så vad tror vi? hinner jag på 8 dagar?

Tyvärr kommer det antagligen bli begränsat med fotografier under det här besöket då min samsung lur har blivit helt mosad och jag för tillfället har lånat en blackberry som jag inte kommer riktigt överens med men jag ska göra mitt bästa för att dokumentera strapatsen då jag vet hur uppskattat det är med bildinlägg.

/Frans

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
4 september 2013 · 259 Inlägg

Har beställt en ny telefon, tyvärr hinner jag inte få den innan Fredag men iallafall. Det blev en cat b15, ska va bland det tåligaste på marknaden (klarar fall från 2m och är damtät och vattentät på en meters djup i min 30min) kanske kan hålla några månader till mig smile

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Fratma Prototyp tekniker
6 september 2013 · 259 Inlägg

Så var man framme i Småland igen. Fick faktiskt telefonen idag innan jag åkte så det blir lite dokumentering iallafall.

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
allenalle snickare
7 september 2013 · 612 Inlägg

Jag är imponerad av dig,inte många skulle klara av det du gör smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Fratma Prototyp tekniker
8 september 2013 · 259 Inlägg

allenalle skrev:
Jag är imponerad av dig,inte många skulle klara av det du gör smile

Tackar!

Opel Kadett 1.2s "Vopeln" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang