Problem med laddning och spänning

Civilarn
8 maj 2013 · 249 Inlägg

Hej!
Har en Volvo 145 express som är ombyggd och det sitter en Volvo D24 dieselmotor i den, tänkte använda den i helgen på crousingen som kommer vara där jag bor.. (Det sitter volvo 240 instrumenthus i den original b.l.a)

Problemet är:
Den drar ur batteriet. Tar jag starthjälp från en annan bil och samtidigt mäter spänningen på batteriet med en multimeter så syns det att spänningen är runt 12.50 volt med startkablar från en annan bil. Drar jag bort kablarna så sjunker spänningen rätt fort för att efter ca. tio sekunder landa på 4 volt varvid bilen dör p.g.a en brytare som stänger dieselflödet på motorn.

Om jag sen vill ladda batteriet med en CTEK-batteriladdare så indikerar den inte på någon laddning alls när batteriet sitter kopplat mot bilen med plus och minuskabeln på, mätaren är helt svart.

Om jag DÄREMOT tar bort pluskabeln som är från bilen och låter endast minuspolen från bilen sitta på batteriet, och därefter sätter dit batteriladdaren så laddar den...

Någon med någon idé på vad som är felet? Hela generatorn? Jordflätan? Batteriet? Laddningsregulatorn? Kolen?

Tack på förhand

MVH Robin! smile

Senast redigerat av Civilarn (8 maj 2013)

AndrAAx
8 maj 2013 · 742 Inlägg

Har du mätt laddningen direkt på generatorn?

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
henke_99 Offroad Racing
8 maj 2013 · 3 122 Inlägg

Här låter helt klart som att den drar rejält med tjuvström nånstans eftersom det inte går att ladda batteriet när det sitter i bilen. Testa att ta ur alla säkringar o se om den beter sig likadant, verkar det riktigt då så är det bara att sätta tillbaka dom en efter en tills du hittar vilken krets det är som käkar ström.

Verkar ju dock ta rätt mycket ström så jag misstänker att det är nåt annat. du kan ju även testa att ta bort kablarna till generatorn, kan vara kortis i den så strömmen går baklänges. För bilen borde annars klara att ladda så pass att den håller sig vid liv även om batteriet vore kass. En sån dieselmotor som är igång o all övrig el avstängd behöver ju bara lite ström till stoppmagneten.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Civilarn
8 maj 2013 · 249 Inlägg

Precis! Men den behöver tydligen minst 4 volt eftersom motorn dör av då.

Nico-the-kid
8 maj 2013 · 509 Inlägg

Lyser laddningslampan när du slår på tändningen? Om inte byt regulatorn.

Civilarn
8 maj 2013 · 249 Inlägg

Laddningslampan lyser med aktiverad tändning och slocknar när man startar bilen. Prövade nyss att ta bort de två pluskablarna som sitter bak på generatorn och lät dem hänga fritt enligt tips ovan..

När jag gjorde så så fungerade laddarn även med pluspolen på..

Var detta något som kan leda till ett svar kanske?smile

Drönirettab
8 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Då är generatorn trasig, antagligen flera dioder inuti som har pajjat med tanke på att det verkar dra ganska mycket tjuvström. smile

Men eftersom spänningen sjunker ner så där mycket på väldigt kort tid så är inte batteriet friskt som jag ser det, du får nog byta ut det eller åtminstone testa ett annat när du har fixat till generatorn.

Senast redigerat av Drönirettab (8 maj 2013)

Civilarn
8 maj 2013 · 249 Inlägg

Så om jag byter generatorn så fixar allt sig förhoppningsvis? Men det gäller ju att hitta en generator som inte redan är trasig.. Sen vet jag inte från vilka bilar som generatorn passar från, detta är ju en diesel med uttag för varvräknare vad jag förstår och den ska även sitta på vänster sida motorn (sett från förarstolen).. smile

henke_99 Offroad Racing
8 maj 2013 · 3 122 Inlägg

Japp, med ny generator bör problemet vara löst. Och som dröniettab sa, kosta på den ett nytt batteri sen med.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Civilarn
8 maj 2013 · 249 Inlägg

Tack tack för tipsen! Nån som vet om dessa generatorer finns på fler bilar än 240 Diesel? smile

Drönirettab
8 maj 2013 · 21 761 Inlägg

740 diesel borde ha samma generatorer, fast där sitter de väl hängda tvärtom (dvs som du verkar ha). smile

Civilarn
8 maj 2013 · 249 Inlägg

Man får ju räkna med en sjuhundring på skroten också kanske inte ens det är generatorn som är fel, men får lita på er! Lika bra att köpa en ny laddningsregulator med kol till generatorn jag köper då kanske?

Senast redigerat av Civilarn (8 maj 2013)

Drönirettab
8 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Det borde rimligtvis vara fel på generatorn om jag inte har tänkt helt galet. Ny laddregulator är väl aldrig fel tycker jag. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang