Nya regplåtar 2014!

Evildan
10 juni 2014 ·

genetorp skrev:

Vettemannen skrev:

genetorp skrev:
Beställde nya "gamla" Usa-skyltar på funplate. Tycker att de nya ser skitkonstiga ut.

Harry Haffa ser nog lätt skillnad på dom och "riktiga". smile

/Benny

Kanske, men då får han kolla noga:)

Tre gånger iaf. wink

d.fagersten
7 september 2014 · 150 Inlägg

Någon som testat ta en plåtsax och klippa bort eumärket och måla lite svart färg sen sätta in skylten i en skylthållare för de vanliga numera borttagna plåtarna?

Kör lite av varje ;)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 september 2014 · 14 054 Inlägg

genetorp skrev:

Vettemannen skrev:

genetorp skrev:
Beställde nya "gamla" Usa-skyltar på funplate. Tycker att de nya ser skitkonstiga ut.

Harry Haffa ser nog lätt skillnad på dom och "riktiga". smile

/Benny

Kanske, men då får han kolla noga:)

Det tar inte så många sekunder att skilja på en "Funplate" och en riktig skylt. En riktig skylt har Transportstyrelsens logga på sig samt siffror ur "Vinkoden" instämplat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Extrazz En 5a är Livet.
7 september 2014 · 2 005 Inlägg

d.fagersten skrev:
Någon som testat ta en plåtsax och klippa bort eumärket och måla lite svart färg sen sätta in skylten i en skylthållare för de vanliga numera borttagna plåtarna?

De funkar. Dock åker du på falskreg då du har modifierat plåten. Det står ju i registret vad bilen har för skyltar.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
7 september 2014 · 2 005 Inlägg

Vettemannen skrev:

genetorp skrev:

Vettemannen skrev:

Harry Haffa ser nog lätt skillnad på dom och "riktiga". smile

/Benny

Kanske, men då får han kolla noga:)

Det tar inte så många sekunder att skilja på en "Funplate" och en riktig skylt. En riktig skylt har Transportstyrelsens logga på sig samt siffror ur "Vinkoden" instämplat.

/Benny

står även datumstämplat när plåten tillverkades om jag inte har fel.
"funplate" skyltar mm är dessutom lite lite storleksskillnad på. Har för mig att de är lite mindre.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
granadadr
7 september 2014 · 7 289 Inlägg

Extrazz skrev:

d.fagersten skrev:
Någon som testat ta en plåtsax och klippa bort eumärket och måla lite svart färg sen sätta in skylten i en skylthållare för de vanliga numera borttagna plåtarna?

De funkar. Dock åker du på falskreg då du har modifierat plåten. Det står ju i registret vad bilen har för skyltar.

det gör det iof inte, bara om man har usa skylt eller ej, men som sagt det syns ju vad man gjort,, i ärlighetens namn så skulle jag vilja ha bort de nya överhuvudtaget,,  grötiga,, fattar ej alla som har äldre bilar som beställt nya för att bilen ska se NYARE ut,,

och de nya usa skyltarna är ju ett skämt,, har aldrig sett på maken till hemska skyltar tror jag hellre skulle valt en 2 radig framför usa skylt idag,,

tar tillbaka det där om att det ej står i registreringen, det står  där sad
usch sad

Senast redigerat av granadadr (7 september 2014)

Gumartin
7 september 2014 · 287 Inlägg

d.fagersten skrev:
Någon som testat ta en plåtsax och klippa bort eumärket och måla lite svart färg sen sätta in skylten i en skylthållare för de vanliga numera borttagna plåtarna?

http://www.image-share.com/upload/2685/189.jpg

BMW 530D E61 "Bärs" (2008)
Audi A3 1.8T "Dahlbäck steg3" (1998)
Bobzza
7 september 2014 · 273 Inlägg

Ser bra ut QuattroMartin

Squidspeed #GoodToBeBad
8 september 2014 · 856 Inlägg

Ja, det var riktigt snyggt gjort..!

Brådhis * Voff voff *
8 september 2014 · 10 279 Inlägg

granadadr skrev:

Extrazz skrev:

d.fagersten skrev:
Någon som testat ta en plåtsax och klippa bort eumärket och måla lite svart färg sen sätta in skylten i en skylthållare för de vanliga numera borttagna plåtarna?

De funkar. Dock åker du på falskreg då du har modifierat plåten. Det står ju i registret vad bilen har för skyltar.

det gör det iof inte, bara om man har usa skylt eller ej, men som sagt det syns ju vad man gjort,, i ärlighetens namn så skulle jag vilja ha bort de nya överhuvudtaget,,  grötiga,, fattar ej alla som har äldre bilar som beställt nya för att bilen ska se NYARE ut,,

och de nya usa skyltarna är ju ett skämt,, har aldrig sett på maken till hemska skyltar tror jag hellre skulle valt en 2 radig framför usa skylt idag,,

tar tillbaka det där om att det ej står i registreringen, det står  där sad
usch sad

Ehh... Det gör det visst! Det kan stå ENRADIG eller EU-ENRADIG (eller LITEN) osv... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Extrazz skrev:
De funkar. Dock åker du på falskreg då du har modifierat plåten. Det står ju i registret vad bilen har för skyltar.

det gör det iof inte, bara om man har usa skylt eller ej, men som sagt det syns ju vad man gjort,, i ärlighetens namn så skulle jag vilja ha bort de nya överhuvudtaget,,  grötiga,, fattar ej alla som har äldre bilar som beställt nya för att bilen ska se NYARE ut,,

och de nya usa skyltarna är ju ett skämt,, har aldrig sett på maken till hemska skyltar tror jag hellre skulle valt en 2 radig framför usa skylt idag,,

tar tillbaka det där om att det ej står i registreringen, det står  där sad
usch sad

Ehh... Det gör det visst! Det kan stå ENRADIG eller EU-ENRADIG (eller LITEN) osv... smile

//Brådhis

Ja, fast, det kommer ändras (tydligen)

Beställde två skyltar; en med eu-märke och en utan. Fick med eu-märke på båda. Ringde då transportstyrelsen, just av anledningen att det står som jag beställde på deras hemsida (Skyltformat fram: ENRADIG    Skyltformat bak: EU-ENRADIG) men jag fick då som sagt "EU-ENRADIG" både fram och bak.

Detta skulle då inte vara några problem alls, främst för att båda är enradiga, och "eu-skylt" eller inte skulle i då inte spela någon roll så länge "storleken" var rätt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Vet dock inte hur det skulle bli falskskyltat av det. Du döms ju isf för märkesförfalskning.

Brottsbalken 14kap.

8 § Den som eftergör gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett svenskt eller utländskt värdemärke eller offentlig svensk eller utländsk kontrollmärkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar falskt sådant märke eller obehörigen anbringar äkta märke eller annars förfalskar sådant märke eller det märkta, döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Lag (2013:425).

Enligt lagtexten berörs inte alls modifiering här, så nej, att få in det som "falskskyltat" tror jag faktiskt inte på, utan snarare att det är Förordning (2001:650) om vägtrafikregister som hoppar in. Häri behandlas ju hur skyltarna ska se ut osv. Möjligen om man skulle få för sig att den modifierade skylten är en förfalskad skylt, men, det är det ju inte, det är en "äkta", men modifierad, skylt

Senast redigerat av it_mutt (8 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
8 september 2014 · 7 289 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Extrazz skrev:

De funkar. Dock åker du på falskreg då du har modifierat plåten. Det står ju i registret vad bilen har för skyltar.

det gör det iof inte, bara om man har usa skylt eller ej, men som sagt det syns ju vad man gjort,, i ärlighetens namn så skulle jag vilja ha bort de nya överhuvudtaget,,  grötiga,, fattar ej alla som har äldre bilar som beställt nya för att bilen ska se NYARE ut,,

och de nya usa skyltarna är ju ett skämt,, har aldrig sett på maken till hemska skyltar tror jag hellre skulle valt en 2 radig framför usa skylt idag,,

tar tillbaka det där om att det ej står i registreringen, det står  där sad
usch sad

Ehh... Det gör det visst! Det kan stå ENRADIG eller EU-ENRADIG (eller LITEN) osv... smile

//Brådhis

om du läser hela texten så kan du se att jag dementerade mig själv wink

it mutt,, jag tror det är ganska häftiga böter på att modifiera en regskylt,,

it_mutt Avstängd
8 september 2014 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:
det gör det iof inte, bara om man har usa skylt eller ej, men som sagt det syns ju vad man gjort,, i ärlighetens namn så skulle jag vilja ha bort de nya överhuvudtaget,,  grötiga,, fattar ej alla som har äldre bilar som beställt nya för att bilen ska se NYARE ut,,

och de nya usa skyltarna är ju ett skämt,, har aldrig sett på maken till hemska skyltar tror jag hellre skulle valt en 2 radig framför usa skylt idag,,

tar tillbaka det där om att det ej står i registreringen, det står  där sad
usch sad

Ehh... Det gör det visst! Det kan stå ENRADIG eller EU-ENRADIG (eller LITEN) osv... smile

//Brådhis

om du läser hela texten så kan du se att jag dementerade mig själv wink

it mutt,, jag tror det är ganska häftiga böter på att modifiera en regskylt,,

Det betvivlar jag inte, tror dock inte det går som "falskskyltat" utan "ogiltig ändring" eller något liknande. Står inget specifikt i lagtexterna dock

- - Edit - -

Står inget specifikt i lagtexterna vad jag orkat rota efter wink

Senast redigerat av it_mutt (8 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
d.fagersten
8 september 2014 · 150 Inlägg

Ska beställa 2 till och testa på bilden på bmwn såg det ju riktigt bra ut. Vill mycket till om någon skall tänka på det. Och de kommer ju sitta på tjejens bil så det går säkert bra :-P

Kör lite av varje ;)
Putteliten
8 september 2014 · 9 078 Inlägg

Jag har en liten plåt bak och beställde dubbletter före nyår. Vad händer om jag tar en av dom små och sätter fram då? Det är ju en plåt som transportstyrelsen har gjort i alla fall.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2014 · 14 054 Inlägg

Putteliten skrev:
Jag har en liten plåt bak och beställde dubbletter före nyår. Vad händer om jag tar en av dom små och sätter fram då? Det är ju en plåt som transportstyrelsen har gjort i alla fall.

Förmodligen kan det ge böter om det står i reg-beviset att det ska vara stor skylt fram.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
B-Body GM B-Body Nörd
9 september 2014 · 370 Inlägg

Putteliten skrev:
Jag har en liten plåt bak och beställde dubbletter före nyår. Vad händer om jag tar en av dom små och sätter fram då? Det är ju en plåt som transportstyrelsen har gjort i alla fall.

Gjorde så på mazdan jag hade, det var ingen som klagade på det, och av någon anledning så ska jag tydligen ha en stor enradig skylt farm på svarta capricen enligt transportstyrelsen fast det sitter en skylthållare för liten skylt, på de 7 åren jag har haft den bilen så har ingen sagt något, varken på vanlig kontroll bes och på flygande bes.

Tror inte att någon ens orkar bry sig så länge det sitter skyltar ifrån transportstyrelsen.

Senast redigerat av B-Body (9 september 2014)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang