Fast rostade bromsar..

volvo855silver
14 maj 2013 · 78 Inlägg

tänkte bara kolla vad ni har för knep då det gäller brommsar på en bil som ståt länge så bromsarna har satt sig fast..hur gör ni för att fixa till dom om nu oken är oki menar jag..

gasar tills det rasar
Saabarn_Eric
14 maj 2013 · 265 Inlägg

slägga big_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
scorpan6662
14 maj 2013 · 177 Inlägg

Beroende på hur skivorna ser ut så hade jag plockat isär allt och slipat till/gjort rent alla glidytor/glidpinnar så det löper lätt och gärna lite silverfett imellan sen är det bara ut och köra och känna hur det beter sig. Känns inte bromsarna skapliga på nån vecka vid normalt användade och några rejäla inbromsningar så är det nog till att byta skivor/klossar som gäller.

volvo855silver
14 maj 2013 · 78 Inlägg

har gjort det,men kolvarna vill inte röra sig lätt...finns det något bra knep för att leda upp dom så dom rör sig...

gasar tills det rasar
Mickius
14 maj 2013 · 4 670 Inlägg

Spruta in 5-56 eller wd40 vid kolven.
Tryck in kolvarna, Tryck ut och upprepa en 5-6 gånger

Senast redigerat av mickius (14 maj 2013)

volvo855silver
14 maj 2013 · 78 Inlägg

får testa det...tackar för dessa tipsen..

gasar tills det rasar
Expoze
14 maj 2013 · 2 024 Inlägg

5-56 eller wd-40 bör man undvika, det kan få tätningarna att svälla. Det bästa är att demontera oket, trycka ut kolven, göra rent och fetta in med bromscylinderfett.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Vr6grabbarna
11 maj 2015 · 234 Inlägg

Expoze skrev:
5-56 eller wd-40 bör man undvika, det kan få tätningarna att svälla. Det bästa är att demontera oket, trycka ut kolven, göra rent och fetta in med bromscylinderfett.

Gammal tråd men lånar!

Har samma problem, har en volvo s40, stått 1.5 år, på gräs..
försökte dra loss den idag, men de gick inte.. jag har bara utrymme att kunna slå med slägga på vänster sida av bilen då andra sidan står mot en rabatt kant, hur ska jag göra för att få loss den? smidigast? billigt? mest värt? smile
försökte dra men hållet och dra den är mot rabatt kanten, vilket medför att de blir ännu svårare..
den rubbar inte sig en meter.. bromsskivor ser helt brun rostiga ut!

tacksam för snabba svar!
ska tillägga att jag drog med en annan bil och den bara slira på gräset!

Expoze
11 maj 2015 · 2 024 Inlägg

Hissa upp den med domkraft, säkra med pallbockar, kryp under och använd släggan underifrån.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Du kanske kan släpa fram bilen några meter så du kommet åt?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torsen
19 maj 2015 · 7 198 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du kanske kan släpa fram bilen några meter så du kommet åt?

X 2, fast med en riktig bil = 4x4:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang