BMW e36 323 efter min smak

Ett projekt som får ta den tid det tar. Ute efter att få en låg nackvridare med några extra hästar i!
  • 77 Följare
  • 162 340 Visningar
  • Projektet avslutat 14 februari 2016
TuZx
20 april 2014 · 528 Inlägg

kolsvajansson skrev:

TuZx skrev:
Inte trasig topplockspackning då?

Får hålla tummarna att det bara är den

kolla i expantions kärlet om de bubblar när bilen är igång smile bubblar det så är topplockspackningen paj smile

Rquired Allmänt envis
20 april 2014 · 12 512 Inlägg

kolsvajansson skrev:

neo1 skrev:
Provtryck kylaren så ser du om det läcker även om hålet inte syns smile

Ska göra det:) skulle du rekomendera kylarcement eller något annat då om det nu är ett hål?

Det brukar ofta spekuleras i dålig packning eller sprucken topp så fort en BMW går varm eller läcker vatten men det är sällsynt att den här motorn ställer till det för en, men man skall aldrig säga aldrig. Jag tror däremot mer på att huset för termostaten, vattenpumpen, expansionskärlet, locket till kärlet eller kylarens gavlar läcker i ditt fall för de delarna i plast brukar bli sköra med åren.

Kylarcement rekommenderar jag verkligen inte till en BMW för vill man ha en driftsäker bil är det viktigt att systemet fungerar som det skall på de här modellerna. Systemet jobbar med ett tryck vilket höjer kokpunkten på vatten och din bil har alltså en normal temperatur på vattnet som ligger över 100 grader, men läckage innebär tryckfall vilket i värsta fall kan få bilen att koka snabbt och plötsligt. Om vatten tar sig ut innebär det även att luft kan ta sig in vilket inte heller det är någon höjdare på en BMW M52.

Mitt tips är att du hissar upp fronten och börjar leta först och främst på de ställena jag nämner ovan för det är välkända svaga punkter, är du osäker på någon del så byt ut den för priserna är inte särskilt höga och det är inte roligt om den överhettar och stannar för dig senare i vår eller sommar eller hur?

Jag menar inte att vara oförskämd när jag skriver att priserna inte är höga för jag förstår att pengar inte är en oändlig resurs men delarna kostar hundralappar och ett haveri där du tvingas bogsera eller bärga bilen och sedan upptäcker att motorn tagit skada kostar betydligt mer än så. När det gäller BMWs konstruktioner lönar det sig ytterst sällan att göra något halvdant.

Lycka till! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
daaanyy
20 april 2014 · 670 Inlägg

Riktigt rolig projekttråd! Har beslutat mig för att behålla min e39 så ska börja lite smått med den såfort jag kan (ligger på sjukhus nu). Kanske ses på någon träff i sommar! smile

Mvh Daaanyy
kolsvajansson
20 april 2014 · 875 Inlägg

Rquired skrev:

kolsvajansson skrev:

neo1 skrev:
Provtryck kylaren så ser du om det läcker även om hålet inte syns smile

Ska göra det:) skulle du rekomendera kylarcement eller något annat då om det nu är ett hål?

Det brukar ofta spekuleras i dålig packning eller sprucken topp så fort en BMW går varm eller läcker vatten men det är sällsynt att den här motorn ställer till det för en, men man skall aldrig säga aldrig. Jag tror däremot mer på att huset för termostaten, vattenpumpen, expansionskärlet, locket till kärlet eller kylarens gavlar läcker i ditt fall för de delarna i plast brukar bli sköra med åren.

Kylarcement rekommenderar jag verkligen inte till en BMW för vill man ha en driftsäker bil är det viktigt att systemet fungerar som det skall på de här modellerna. Systemet jobbar med ett tryck vilket höjer kokpunkten på vatten och din bil har alltså en normal temperatur på vattnet som ligger över 100 grader, men läckage innebär tryckfall vilket i värsta fall kan få bilen att koka snabbt och plötsligt. Om vatten tar sig ut innebär det även att luft kan ta sig in vilket inte heller det är någon höjdare på en BMW M52.

Mitt tips är att du hissar upp fronten och börjar leta först och främst på de ställena jag nämner ovan för det är välkända svaga punkter, är du osäker på någon del så byt ut den för priserna är inte särskilt höga och det är inte roligt om den överhettar och stannar för dig senare i vår eller sommar eller hur?

Jag menar inte att vara oförskämd när jag skriver att priserna inte är höga för jag förstår att pengar inte är en oändlig resurs men delarna kostar hundralappar och ett haveri där du tvingas bogsera eller bärga bilen och sedan upptäcker att motorn tagit skada kostar betydligt mer än så. När det gäller BMWs konstruktioner lönar det sig ytterst sällan att göra något halvdant.

Lycka till! smile

Tack för dessa tips!smile riktigt värdefulla och ska kolla upp det du sa nu! Självklart vill man ha det så att det håller:)

kolsvajansson
20 april 2014 · 875 Inlägg

daaanyy skrev:
Riktigt rolig projekttråd! Har beslutat mig för att behålla min e39 så ska börja lite smått med den såfort jag kan (ligger på sjukhus nu). Kanske ses på någon träff i sommar! smile

Tack!smile ja de gör du rätt i! Riktigt fina bilar:) var själv på elmia igår och började kära ner mig i e30, så får se hur man gör. Detta är bästa bilen jag haft:) ajfan:/ ja men det får vi hoppas:)

daaanyy
20 april 2014 · 670 Inlägg

kolsvajansson skrev:

daaanyy skrev:
Riktigt rolig projekttråd! Har beslutat mig för att behålla min e39 så ska börja lite smått med den såfort jag kan (ligger på sjukhus nu). Kanske ses på någon träff i sommar! smile

Tack!smile ja de gör du rätt i! Riktigt fina bilar:) var själv på elmia igår och började kära ner mig i e30, så får se hur man gör. Detta är bästa bilen jag haft:) ajfan:/ ja men det får vi hoppas:)

Ja E30 är en fantastisk bil. Själv börjat känna sug efter en 540 E34 smile

Mvh Daaanyy
evozz
20 april 2014 · 122 Inlägg

Synd, hoppas du får ordning pån!

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mazda 626 (1988)
BMW 328i "M-Sport" (2013)
kolsvajansson
20 april 2014 · 875 Inlägg

evozz skrev:
Synd, hoppas du får ordning pån!

Mmm, ja får hoppas på det

kolsvajansson
23 april 2014 · 875 Inlägg

Kul då morfar kommer på tanken att slänga i motor med mer hästar! V8?wink


Provtryckning nästa vecka av kylsystemet

Senast redigerat av kolsvajansson (23 april 2014)

evozz
23 april 2014 · 122 Inlägg

Ja! mosa ner en vinkel mellan fjäderbenstornen smile

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
BMW 328i "M-Sport" (2013)
Mazda 626 (1988)
kolsvajansson
23 april 2014 · 875 Inlägg

evozz skrev:
Ja! mosa ner en vinkel mellan fjäderbenstornen smile

Kollat upp detta lite mer och känner hur sjukt grymt det skulle vara:)

evozz
23 april 2014 · 122 Inlägg

Eller gör som jag, köp en färdig och gliiiiiiiiid smile

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mazda 626 (1988)
BMW 328i "M-Sport" (2013)
kolsvajansson
23 april 2014 · 875 Inlägg

evozz skrev:
Eller gör som jag, köp en färdig och gliiiiiiiiid smile

Drömmen är ju en e60 545a, men varför inte ha denna som lekbil med snigel och v8 då?wink


Drömma kan man ju alltid göra, hoppas det händer något oxåwink

Senast redigerat av kolsvajansson (23 april 2014)

kolsvajansson
24 april 2014 · 875 Inlägg

Positiv nyhet! Inte toppen som gått! Men ska iväg och komptesta kylsystemet på måndag:)

DoAe Hobbymekaniker / IT-Tekniker
25 april 2014 · 353 Inlägg

Störande med läckor. Har samma på min drar slut kylarvätska på 2-3 dagar, men det far rakt ut på backen. Lokaliserat det till kylaren. Drog hem en ny från tyskland för 707 kr

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils
BMW E90 325i "FUN" (2007)
kolsvajansson
25 april 2014 · 875 Inlägg

DoAe skrev:
Störande med läckor. Har samma på min drar slut kylarvätska på 2-3 dagar, men det far rakt ut på backen. Lokaliserat det till kylaren. Drog hem en ny från tyskland för 707 kr

Skönt att du kan hitta läckan iaf! Håller med, riktigt störande när man kan lägga tiden och orken på något roligare ist

kolsvajansson
28 april 2014 · 875 Inlägg

Då var tid för provtryckning beställt! Bara en redig tvätt efter allt pollen som lagt sig på bilen efter en veckas stillastående...

evozz
28 april 2014 · 122 Inlägg

Hata pollen... Har beställt ett kapell/överdrag till Alpinan så den får vila under i veckorna så man kan dra av till helgerna när den ska användas smile

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mazda 626 (1988)
BMW 328i "M-Sport" (2013)
kolsvajansson
28 april 2014 · 875 Inlägg

evozz skrev:
Hata pollen... Har beställt ett kapell/överdrag till Alpinan så den får vila under i veckorna så man kan dra av till helgerna när den ska användas smile

Ska nog göra samma jag, inge kul att stå och vattna bilen varje timma;)

evozz
28 april 2014 · 122 Inlägg

Precis, finns ju annat å göra :-)

Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
BMW 328i "M-Sport" (2013)
Mazda 626 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang