Bil dör samt batteri är helt slut

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Hej!

Först fick jag soppa torsk, och när jag väl fick soppa i bilen så fanns det inte ström.

Kablade igång bilen, åkte en bit och så stendog bilen, och det finns soppa som sagt, men batteriet är helt dött, kabla igång bilen igen och kunde inte köra långt innan den dog.

Kan det vara generator eller att batteriet är helt slut ?

Väldigt tacksam för svar då jag sitter i bilen nu och är 30mil hemmifrån!

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
16 maj 2013 · 919 Inlägg

är nog generatorn som inte laddar, för bilen skall inte dö när du kör om du har laddning smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Kan det inte vara kortslutning i batteriet då?

it_mutt Avstängd
16 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Dixieman skrev:
är nog generatorn som inte laddar, för bilen skall inte dö när du kör om du har laddning smile

Å andra sidan, med ett pisskasst batteri tar det inte emot laddning som det ska




Försök få igång kärran o mät, med bilen igång då, vad du har i spänning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Har ingenting att mäta med, plus att jag inte har några pengar på mig, dom skulle komma in idag med verkar inte som dom gör det ...

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Har du lyckats komma dig iväg eller är du fortfarande 30 mil hemifrån?

Senast redigerat av Drönirettab (16 maj 2013)

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Lyckade få köpa ett batteri på räkning, så det va batteriet som va helt kast .. så nu e vi på g hem igen! smile

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Kul att det löste sig. smile

Men kollade ni att batteriet var huvudproblemet och att generatorn verkligen gav laddning?
Lyste batterilampan med påslagen tändning?

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

lampan lös som den ska göra, och släcktes därefter som den ska, körde bilen drygt 5 mil med min far bakom mig, och fikade hos pappa innan vi drog vidare, bilen spinner som en katt igen! smile

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Nu kör jag på motorvägen, jämn gas i ca 100 km/h ..

Och ibland så ger bilen avgassmällar och börjar bluddra ..

efter en liten stund så går den bra igen, och så börjar det efter ett tag igen, vet nån vad kan det vara ? sad

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Vad är det för bil du kör?

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

En mitsubishi sigma 93:a 3.0 V6:a ..

Kan det vara generatorn ? eftersom innan vi böt batteri så blöddrade den innan den dog, och eftersom de tär på högre varv nu så kanske de blir smällar ?

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Här är anledningen till att man även bör mäta spänningen på batteriet för att se att allting verkligen fungerar. Jag misstänker att generatorn troligen fungerar, men att tex laddkabeln glappar eller är trasig. På så sätt tror man att laddningen är okej eftersom batterilampan inte lyser, men i själva verket når inte laddspänningen fram till batteriet.

Att bilen startade och gick som den skulle beror då på att batteriet är fräscht, men när bilen körs så laddas det successivt ur och till slut blir även detta batteri urdraget så att bilen stannar. smile

Slå av alla förbrukare som inte absolut måste vara igång ur säkerhetssynpunkt, då kan bilen gå en bit längre. Exempelvis stereo+fläkt kan slås av.

Senast redigerat av Drönirettab (16 maj 2013)

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Batteriet är ju redan dött .. sad

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Så bilen har stannat igen menar du?
Är du långt hemifrån?
Har du tex en mack i närheten?

Då är det rimligtvis laddningen som inte fungerar i så fall, men eftersom batterilampan gjorde precis som den ska så tror jag på teorin om glappande/trasig kabel som tillhör generatorn.

Kolla upp hur det ser ut omkring generatorn och se om alla kablar sitter som de ska, försök sedan åtminstone följa upp laddkabeln till startmotorn/batteriet för att se om den sitter ordentligt i andra änden. Finns en mack i närheten så kanske någon där kan hjälpa till. smile

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

När jag skrev att bilen började ge avgassmällar då dog bilen kort stund efter det, står en lite bit från gärna... mitt på motorvägen ..

(sidan av vägen)

Ska kolla sladden, saken är den att jag inte är med, utan min mamma och lotsas pappa har bilen nu, det är dom som sitter fast på motorvägen ..

Och det värsta är att jag har lite VÄL värdefulla saker i bilen för att lämna den på motorvägen ...

men, min lille bror är med så dom måste hem så fort som möjligt .. hmm

blir väldigt less på gamla bilar.

jag är VÄLDIGT tacksam för alla svar och råd om vad det kan vara!

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Drönirettab skrev:
Så bilen har stannat igen menar du?
Är du långt hemifrån?
Har du tex en mack i närheten?

Då är det rimligtvis laddningen som inte fungerar i så fall, men eftersom batterilampan gjorde precis som den ska så tror jag på teorin om glappande/trasig kabel som tillhör generatorn.

Kolla upp hur det ser ut omkring generatorn och se om alla kablar sitter som de ska, försök sedan åtminstone följa upp laddkabeln till startmotorn/batteriet för att se om den sitter ordentligt i andra änden. Finns en mack i närheten så kanske någon där kan hjälpa till. smile

Kan man ersätta den där kabeln från generatorn ?

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Det går ju att dra en tillfällig kabel (bör vara åtminstone 6-8 mm2) mellan generatorns B+ och batteriet, då borde den biten fungera hjälpligt iaf. smile

Tonii-Xpro
16 maj 2013 · 62 Inlägg

Okej, tack för hjälpen! Ska åka till bilen imorgon och kolla om jag kan fixa det

Tonii-Xpro
18 maj 2013 · 62 Inlägg

Nu har jag fått hem bilen, Det sitter en svart ganska tjock kabel från generatorn, till säkringsboxen (tror jag)..

Har inte kollat så jätte noga men ska ut imorgon och kolla igen, men till saken.

Den kabeln glappade, alltså när jag rörde den så lät det som te.x när man sätter startkablar på batteriet, det typ "blixtrande" ljudet.. vi fick ladda bilen ett par gånger innan vi kom hem, men sista gången vi laddade batteriet, så tog vi batteriet och satte det i en annan bil och körde ca 1 timma  med den bilen, på lansväg. då va vi utanför enköping, och då kom vi HELA vägen hem MED lysen och fläkt på (värme). och när vi kom hem så gick den och starta och va inte "seg" på startmotorn heller.

gångerna innan vi laddade batteriet så kom vi ca 4 mil åt gången.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang