Generatorvin i min kära S80

Henkah
21 maj 2013 · 57 Inlägg

Hejsan som Topic lyder så som ganska många fått som kallar sig Generatorvin, Ett obehagligt ljud som kommer ur högtalarna när man gasar samt en "tinnitus pip"

Har fått detta i min kära S80 nu och vill genast få bort detta obehag! Och vänder mig till detta forum då jag hoppas jag kommer få folk som haft detta själva som fixat detta problem. Som kan hjälpa mig!


Problemet uppstod när jag var ute med några vänner vid stranden och grilla. Satte på tändningen öppnade alla dörrar och satte volym en ganska hög men ändå den volym jag brukar ha när jag dunkar på mycket i bagageluckan! Går iväg grillar lite korvar, sätter mig sedan i bilen för att byta låt, då jag hör en konstigt pip. Börjar genast kolla upp detta genom att sätta mig i baksätet och luta mig emot varje högtalare! Inser ganska snabbt att jag fått Generatorvin, Och tänker "aha hur kan detta hända?" TÄnker att jag löser detta imon stänger av bilen stänger alla dörrar och går och grillar och lever livet, smile

Nästa dag kommer mecka dagen, då jag går ut i bilen testar att gå in bakom stereon "orginal" och drar ur ljudnivå kablarna till baslådan som jag har i bagage luckan! Generatorvinet slutar och blir som vanligt igen. Skönt tänker jag det är bara lågnivåkabeln som gett sig, åker direkt till ljud butiken, köper mig en ny, kopplar in, Och får samma problem!

Tänker "okej?" Åker hem till en polare som har ett t5 mds slutsteg som är helt nytt, testar det och får se om det försvinner, Gjorde det icke, Kollade jorden till slutsteget, allt va som det skulle vara,

Kollade även så att kablarna inte ligger på varandra, då det inte kan hända, då jag har batteriet i bagageluckan,

Började då ana att det va något med stereon? men inte kommit längre än såhär.
Nån som vet eller har en aning om vad jag kan prova mer? eller nån som vet?

Det är en S80 -99 Med orginal stereo samt JBL bas med mds t3 steg! inga steg till övriga högtalare allt orginal! endast baslåda.

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
Henkah
22 maj 2013 · 57 Inlägg

Bumpar tråden,

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
Expoze
22 maj 2013 · 2 024 Inlägg

Inlägget hade nog passat bättre under billjudstråden men skulle tippa på att din signaljord i stereon har gett sig. Ofta kan man testa detta genom att jorda ner ytterhöljet på lågnivåkontakterna och se om det blir nån skillnad.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Henkah
22 maj 2013 · 57 Inlägg

Okej detta har jag dock inte testat, men vad menar du med att jorda ytterhöljet på lågnivå? kan du specifiera en liten guide? smile

Senast redigerat av Henkah (22 maj 2013)

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D
Honda Crx Del Sol 1.6 Vtec "Duckface" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang