5517
Sök

Slangarna till o från värmepaketet blir varma trots att värmen är av

6 740 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
hallå ja smile
jag har en 740 1988 utan ac.
märkte det förra veckan när ja kollade lite i motorrummet med motorn på tomgång att både in o retur slangarna från värmepaketet blir varma trots att värmen e av.
ska det alltid cirkulera vatten genom värmepaketet trots att värmen e av?
borde inte värmekranen hålla stängt när värmen e av så att det inte kommer in vatten?
värmen funkar fin fint annars inga problem och värmekranen är endast 1 år gammal

mvh tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

106 Inlägg
21 maj 2013
Kommer det varmluft ur luftkanalerna när den är ställd på det kallaste?

6 740 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
nej. smile
värmepaketet fungerar precis som det ska.
ja blev bara lite fundersam, de ska la inte cirkulera vatten genom värmepaketet hela tiden?

Du är liv

Avstängd
10 388 Inlägg
21 maj 2013
Henkix skrev:
nej. smile
ja blev bara lite fundersam, de ska la inte cirkulera vatten genom värmepaketet hela tiden?

Beror lite på vad det är för bil osv osv, men, det är inte det minsta ovanligt att det gör

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 740 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Henkix skrev:
nej. smile

Beror lite på vad det är för bil osv osv, men, det är inte det minsta ovanligt att det gör

okej smile
men borde inte ventilen som sitter på inlopps slangen så att säga vara stängd när värmen står på kallt? smile

Du är liv

Avstängd
10 388 Inlägg
22 maj 2013
Henkix skrev:
it_mutt skrev:
Henkix skrev:
nej. smile

okej smile
men borde inte ventilen som sitter på inlopps slangen så att säga vara stängd när värmen står på kallt? smile

Ingen aning om hur det är på volvo där faktiskt. Men som sagt, vet "många" bilar där vattnet cirkulerar runt för fullt oavsett "vad". Men hur det är på Volvo kan säkert någon annan svara på smile

6 740 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Henkix skrev:
it_mutt skrev:

okej smile

Ingen aning om hur det är på volvo där faktiskt. Men som sagt, vet "många" bilar där vattnet cirkulerar runt för fullt oavsett "vad". Men hur det är på Volvo kan säkert någon annan svara på smile

okej tackar tongue
kom på en sak ja ska kolla imon, kanske vajern från ventilen hoppat av när ventilen stått på fult läge smile
men jag börjar nästan tro på att det ska cirkulera hela tiden. för på alla gamla 740 ja kört/åkt med i så har värmen kommit på en gång. hade vattnet i värmepaktet "stått stilla" när värmen vart av o man dragit på värmen så borde det ju ta några sekunder extra för att det ska fyllas med varm vatten så att säga smile men vafaan gör den där ventilen då för nytta? nån som vet om min teori kanske stämmer? big_smile

Du är liv

Avstängd
10 388 Inlägg
22 maj 2013
Henkix skrev:
it_mutt skrev:
Henkix skrev:
okej smile

okej tackar tongue
kom på en sak ja ska kolla imon, kanske vajern från ventilen hoppat av när ventilen stått på fult läge smile
men jag börjar nästan tro på att det ska cirkulera hela tiden. för på alla gamla 740 ja kört/åkt med i så har värmen kommit på en gång. hade vattnet i värmepaktet "stått stilla" när värmen vart av o man dragit på värmen så borde det ju ta några sekunder extra för att det ska fyllas med varm vatten så att säga smile men vafaan gör den där ventilen då för nytta? nån som vet om min teori kanske stämmer? big_smile

Möjligt jag gör bort mig nu (som sagt, min kunskap om hur volvo fungerar är obefintlig), men det är inte bara en avluftningsventil?

Och ja, och så även på vintern, om värmen är avstängd så håller ju elementet samma temp som resten av kupen (more or less) och det borde ta "lite tid" innan värmen kommer. Frågan är hur bra det skulle vara om man då varmkörde motorn på tomgång, med värmen av, och sen slog på fullt ös. 90gradigt vatten på ett element som kanske håller minusgrader. Känns inte direkt tokbra
Senast redigerat av it_mutt (22 maj 2013)

6 740 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Henkix skrev:
it_mutt skrev:

okej tackar tongue

Möjligt jag gör bort mig nu (som sagt, min kunskap om hur volvo fungerar är obefintlig), men det är inte bara en avluftningsventil?

Och ja, och så även på vintern, om värmen är avstängd så håller ju elementet samma temp som resten av kupen (more or less) och det borde ta "lite tid" innan värmen kommer. Frågan är hur bra det skulle vara om man då varmkörde motorn på tomgång, med värmen av, och sen slog på fullt ös. 90gradigt vatten på ett element som kanske håller minusgrader. Känns inte direkt tokbra

hehe ja du, jag vet inte riktig vad den där ventilen är till för. sitter ca 10cm innan värmepaketet på inloppslangen.
är värmen av så är ventilen stängd o ju mer värme man sätter på desto mer öppnar den.

ja där sa du nått! big_smile mycket bra. är nog inte direkt bra med att matta på varmt på kallt. jag tror nästan att det ska cirkulera igenom värmepaketet också tongue men vafaan är den där ventilen då till för? big_smile nån som vet?

Du är liv

Sök