Paralellkoppling av batterier i en husvagn. blanda olika batterier eller inte?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Hej!

I dagsläget sitter det ett underhållsfritt bilbatteri på 55ah i min husvagn. Jag har dessutom två stycken underhållsfria batterier på 45 respektive 55ah som inte används i nuläget. Alla batterier har några år på nacken men är i fullt funktionsdugligt skick.

Jag undrar hur jag ska använda dessa i husvagnen på bästa sätt utan att riskera säkerheten?
Vad jag har förstått så finns det olika teorier om detta, vissa hävdar att batterierna behöver vara helt identitiska (samma tillverkare, modell, ah-tal, ålder osv.) medans andra hävdar att så länge batterierna har samma kapacitet (ah-tal) så skall det vara lugnt?

Jag är fullt medveten om att bilbatteri inte är optimalt för husvagn och att jag borde ha fritidsbatteri men nu gäller frågeställningen hur jag bäst använder vad jag har tillgång till.

Jag vill definitivt inte tumma på säkerheten. Skulle det vara så att en parallellkoppling innebär en brandrisk så får jag helt enkelt nöja mig med bara ett 55ah.

så, jag vänder mig nu till expertisen här för att få lite klarhet i hur jag ska göra.

tack på förhand!
MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Caffe
30 maj 2013 · 1 436 Inlägg

Det är ingen risk för säkerheten, så länge du inte monterar som en apa så det blir glapp.

Problemet blir att det sämsta batteriet kommer ladda ur de bättre tills alla tre är lika laddade, därför vill man ha identiska batterier så det är så lika att båda kan vara 100% laddade.

Om jag var du skulle jag koppla ihop allt även om lite kapacitet försvinner. Eller så kan man koppla in ett batteri i taget, finns batteriväljare på b-tema ex.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Brandrisken påverkas inte bara för att man kopplar ihop flera batterier, under förutsättning att allting monteras ordentligt förstås.

Eftersom batterierna antagligen kommar att sitta nära varandra så blir de belastade i princip lika mycket, då är det enligt mig också viktigt att de är lika stora för att inte riskera att ena batteriet blir procentuellt mer urdraget än det andra. Helst bör de vara likadana, åtminstone byggd med samma teknik (dvs att båda kanske tål djupurladdning eller att båda är AGM osv). smile

Lite sen.

Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2013)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Caffe skrev:
Det är ingen risk för säkerheten, så länge du inte monterar som en apa så det blir glapp.

Problemet blir att det sämsta batteriet kommer ladda ur de bättre tills alla tre är lika laddade, därför vill man ha identiska batterier så det är så lika att båda kan vara 100% laddade.

Om jag var du skulle jag koppla ihop allt även om lite kapacitet försvinner. Eller så kan man koppla in ett batteri i taget, finns batteriväljare på b-tema ex.

tack för svar!
Hur jag drar sladdarna vill jag nog påstå att jag är tillräckligt erfaren för att klara wink

Det där med urladdningen har jag hört talas om! Om jag förlorar några Ah så är det ingen katastrof direkt. Huvudsaken är att jag får bättre kapacitet än med bara ett batteri smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Drönirettab skrev:
Brandrisken påverkas inte bara för att man kopplar ihop flera batterier, under förutsättning att allting monteras ordentligt förstås.

Eftersom batterierna antagligen kommar att sitta nära varandra så blir de belastade i princip lika mycket, då är det enligt mig också viktigt att de är lika stora för att inte riskera att ena batteriet blir procentuellt mer urdraget än det andra. Helst bör de vara likadana, åtminstone byggd med samma teknik (dvs att båda kanske tål djupurladdning eller att båda är AGM osv). smile

Lite sen.

vad bra! och med monteras ordentligt antar jag du menar att man fäster kablarna ordentligt och inte tar fel på plus och minus? eller krävs de något mer?

Batterierna kommer stå så tätt som det är fysiskt möjligt. Angående tekniken i batterierna så är jag osäker. Har försökt läsa mig till vad de är för teknik men kan inte lista ut det. Det enda jag vet är att samtliga är startbatterier och underhållsfria. de på 55ah har båda "tittöga" för att bekräfta batteriets status.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Caffe
30 maj 2013 · 1 436 Inlägg

Jag tror, med betoning på tror, att det är volten som avgör. Alltså om ett batteri håller 12,4V laddat och ett håller 12,8V kommer det senare att laddas ur tills dess den når 12,4V och eftersom tillgängliga Ah sjunker i takt med volten kommer du inte kunna använda exempelvis de "första 15Ah" på batteriet. Fast nu känner jag att jag börjar komma ut på djupt vatten så någon bilelektriker får gärna bekräfta eller dementera påståendet.

Edit:
Från: http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm
OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra.
Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen.
Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!
0%        11,92 volt
10%        12,00 volt
20%        12,08 volt
30%        12,16 volt
40%        12,24 volt
50%        12,32 volt
60%        12,40 volt
70%        12,48 volt
80%        12,56 volt
90%        12,64 volt
100%    12,72 volt
Dvs batteri A kan max laddas 60% och kommer då dra ner batteri B till 60% även om batteri B självt kan laddas till 100%. Enligt min teori som någon kunnigare gärna får kommentera.

Senast redigerat av Caffe (30 maj 2013)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

FreddeLi skrev:
och med monteras ordentligt antar jag du menar att man fäster kablarna ordentligt och inte tar fel på plus och minus? eller krävs de något mer?

I princip så.

FreddeLi skrev:
Batterierna kommer stå så tätt som det är fysiskt möjligt. Angående tekniken i batterierna så är jag osäker. Har försökt läsa mig till vad de är för teknik men kan inte lista ut det. Det enda jag vet är att samtliga är startbatterier och underhållsfria. de på 55ah har båda "tittöga" för att bekräfta batteriets status.

MVH

Eftersom alla är startbatterier så är de iaf lika ur den synpunkten.

Att ett batteri kallas för underhållsfritt säger egentligen inte så mycket eftersom de flesta moderna bilbatterier oavsett tillverkare är underhållsfria, vilket i huvudsak innebär att de under normal drift inte ska förbruka nämnvärt med syra och därför inte behöver (eller ens kan) fyllas på med destillerat vatten. smile

Sedan är det ju som Caffe skriver att om ena batteriet har lägre spänning fastän det är laddat så dras det andra batteriet successivt ner till samma prestandanivå och man kan då praktiskt sett inte få användning av hela det friska batteriets kapacitet.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Drönirettab skrev:

FreddeLi skrev:
och med monteras ordentligt antar jag du menar att man fäster kablarna ordentligt och inte tar fel på plus och minus? eller krävs de något mer?

I princip så.

FreddeLi skrev:
Batterierna kommer stå så tätt som det är fysiskt möjligt. Angående tekniken i batterierna så är jag osäker. Har försökt läsa mig till vad de är för teknik men kan inte lista ut det. Det enda jag vet är att samtliga är startbatterier och underhållsfria. de på 55ah har båda "tittöga" för att bekräfta batteriets status.

MVH

Eftersom alla är startbatterier så är de iaf lika ur den synpunkten.

Att ett batteri kallas för underhållsfritt säger egentligen inte så mycket eftersom de flesta moderna bilbatterier oavsett tillverkare är underhållsfria, vilket i huvudsak innebär att de under normal drift inte ska förbruka nämnvärt med syra och därför inte behöver (eller ens kan) fyllas på med destillerat vatten. smile

Sedan är det ju som Caffe skriver att om ena batteriet har lägre spänning fastän det är laddat så dras det andra batteriet successivt ner till samma prestandanivå och man kan då praktiskt sett inte få användning av hela det friska batteriets kapacitet.

okej! Tack för hjälpen!
Att jag inte kan nyttja all kapacitet gör mig som sagt inte så mycket. Huvudsaken är att jag får mer kraft än med bara ett 55ah och att jag inte riskerar säkerheten smile
Om vi ponerar att jag kopplar ihop båda 55ah-batterierna, kan jag ladda dem när de är sammankopplade eller måste dem laddas var för sig? När jag använder husvagnen har jag laddaren påkopplad dygnet runt när jag har tillgång till 230v.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

De kan laddas sammankopplade. Jag rekommenderar däremot att du någon gång kopplar isär dem och mäter upp varje batteri för sig, just för att se om det är stor skillnad i vilospänningen som kan tyda på att ena batteriet börjar bli dåligt. smile

Så länge inte ena batteriet är jättedåligt så får du ut mer användbar kapacitet med två batterier jämfört med ett batteri.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Drönirettab skrev:
De kan laddas sammankopplade. Jag rekommenderar däremot att du någon gång kopplar isär dem och mäter upp varje batteri för sig, just för att se om det är stor skillnad i vilospänningen som kan tyda på att ena batteriet börjar bli dåligt. smile

Så länge inte ena batteriet är jättedåligt så får du ut mer användbar kapacitet med två batterier jämfört med ett batteri.

Kanonbra! smile nej vad jag kan bedöma så är batterierna i någorlunda samma skick smile
Men du anser att jag helst bara ska använda två 55ah och strunta i 45ah-batteriet? smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Caffe skrev:
Jag tror, med betoning på tror, att det är volten som avgör. Alltså om ett batteri håller 12,4V laddat och ett håller 12,8V kommer det senare att laddas ur tills dess den når 12,4V och eftersom tillgängliga Ah sjunker i takt med volten kommer du inte kunna använda exempelvis de "första 15Ah" på batteriet. Fast nu känner jag att jag börjar komma ut på djupt vatten så någon bilelektriker får gärna bekräfta eller dementera påståendet.

Edit:
Från: http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm
OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra.
Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen.
Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!
0%        11,92 volt
10%        12,00 volt
20%        12,08 volt
30%        12,16 volt
40%        12,24 volt
50%        12,32 volt
60%        12,40 volt
70%        12,48 volt
80%        12,56 volt
90%        12,64 volt
100%    12,72 volt
Dvs batteri A kan max laddas 60% och kommer då dra ner batteri B till 60% även om batteri B självt kan laddas till 100%. Enligt min teori som någon kunnigare gärna får kommentera.

Intressant tabell! Ställer mig dock väldigt skeptisk till hurvida den stämmer för batterierna i fråga jag har. Båda batterierna som idag inte används har tidigare används till att driva en bärbar stereo. Jag brukar spela musik enda ner till straxt över 10 volt innan jag byter batteri och de har alltid fungerat utan problem smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

FreddeLi skrev:
Kanonbra! smile nej vad jag kan bedöma så är batterierna i någorlunda samma skick smile
Men du anser att jag helst bara ska använda två 55ah och strunta i 45ah-batteriet? smile

MVH

Min åsikt är att man inte bör ha olika kapaciteter när batterierna kopplas ihop till en enda "bank" där det är meningen att alla batterier blir belastade lika mycket, men jag har dock inte gjort såna monteringar eller gjort utförliga tester hur batteribanker med olika kapaciteter beter sig. smile

Visst blir det mer total kapacitet om du även använder 45 Ah battteriet, men som sagt kan det finnas risk att det blir procentuellt mer urladdat än de större och därför pajjar i förtid. Min personliga åsikt alltså.

Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2013)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Drönirettab skrev:

FreddeLi skrev:
Kanonbra! smile nej vad jag kan bedöma så är batterierna i någorlunda samma skick smile
Men du anser att jag helst bara ska använda två 55ah och strunta i 45ah-batteriet? smile

MVH

Min åsikt är att man inte bör ha olika kapaciteter när batterierna kopplas ihop till en enda "bank" där det är meningen att alla batterier blir belastade lika mycket, men jag har dock inte gjort såna monteringar eller gjort utförliga tester hur batteribanker med olika kapaciteter beter sig. smile

Visst blir det mer total kapacitet om du även använder 45 Ah battteriet, men som sagt kan det finnas risk att det blir procentuellt mer urladdat än de större och därför pajjar i förtid. Min personliga åsikt alltså.

Okej! Då nöjer jag mig med bara två 55ah smile
du ska ha stort tack för hjälpen! smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

FreddeLi skrev:
Jag brukar spela musik enda ner till straxt över 10 volt innan jag byter batteri och de har alltid fungerat utan problem smile

MVH

Att spela musik tills batterispänningen går ner till 10 V innebär en ordentlig djupurladdning och vanliga startbatterier är inte gjorda för att tåla många såna urladdningar. I så fall är jag tveksam till att batterierna verkligen har full kapacitet kvar. smile

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Drönirettab skrev:

FreddeLi skrev:
Jag brukar spela musik enda ner till straxt över 10 volt innan jag byter batteri och de har alltid fungerat utan problem smile

MVH

Att spela musik tills batterispänningen går ner till 10 V innebär en ordentlig djupurladdning och vanliga startbatterier är inte gjorda för att tåla många såna urladdningar. I så fall är jag tveksam till att batterierna verkligen har full kapacitet kvar. smile

Ofan! Helt ärligt så har jag inte märkt av någon försämring av batteritiden ännu, och då har jag spelat ner till den spänningen säkert 5 gånger de senaste månaderna smile Men du har säkerligen rätt i ditt resonemang smile

Senast redigerat av FreddeLi (30 maj 2013)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Okej, men du får åtminstone vara beredd på att de kan försämras framöver. smile

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej, men du får åtminstone vara beredd på att de kan försämras framöver. smile

Jo de är nog ofrånkomligt. Var inga dyra batterier som tur var tongue

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Drönirettab
30 maj 2013 · 21 761 Inlägg

När du ansluter husvagnens plus och minuskabel på batterierna så ska plusen kopplas på ena batteriet, sedan ska minus kopplas på andra batteriet. Det är för att belasta batterierna som jämnt som möjligt. smile

FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 maj 2013 · 1 903 Inlägg

Drönirettab skrev:
När du ansluter husvagnens plus och minuskabel på batterierna så ska plusen kopplas på ena batteriet, sedan ska minus kopplas på andra batteriet. Det är för att belasta batterierna som jämnt som möjligt. smile

Jaha! det visste jag inte! men det låter logiskt nu när du säger det smile tack för tipset! smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
mb_pucken
30 maj 2013 · 5 083 Inlägg

Glöm inte en säkring mellan batterierna eller ca 15 cm från vardera batteri  smile både för.säkerhets skull och försäkringsynpunkt smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang