Nya säkringar

Emilbilmekarn
3 juni 2013 · 22 Inlägg

Hej! Jag ska koppla in en ny säkringsbox och vart litte osäker på hur jag ska koppla in den. Ska det gå en pluskabel till varje enskilt stift, eller kan man "koppla ihop det" på något visst vis? Om man ska dra en på varje måste det ju bli en väldigt massa på plusspolen på batteriet? Mycket tacksam för svar då sånhär el inte är det jag äär jättebra på... roll big_smilebig_smile

Jag vet inte hur man lägger hit bilder så det får väl va wink

Drönirettab
3 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Vad är det för sorts säkringsbox, har du någon bild på den eller en länk?
Ska alla säkringar ha direktspänning från batteriet?

Emilbilmekarn
4 juni 2013 · 22 Inlägg

Jag vet inte ja hur de ska va, men ska jag ta o koppla in som de va på dom gamla" rörsäkringarna", fast skarva på den nya dosan me flatsäkringar? Det låter förmodligen korkat det ja skriver män ändå...


Jag får inte till o ladda upp bilder heller...

Drönirettab
4 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Har du alltså tänkt ersätta den gamla säkringsdosan med en ny, eller sätter du den nya säkringsdosan för att kunna koppla in ännu mer saker?

Mack Forum- och sitemoderator
4 juni 2013 · 26 136 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vad är det för sorts säkringsbox, har du någon bild på den eller en länk?
Ska alla säkringar ha direktspänning från batteriet?

Kan det vara denna tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169965/169965-582ae9531e49b767d9986233c42e511f.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Emilbilmekarn
4 juni 2013 · 22 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du alltså tänkt ersätta den gamla säkringsdosan med en ny, eller sätter du den nya säkringsdosan för att kunna koppla in ännu mer saker?

Jag ska göra de hade jag tänkt, och för att få det mer "organiserat" om man så säger

Emilbilmekarn
4 juni 2013 · 22 Inlägg

Mack skrev:

Drönirettab skrev:
Vad är det för sorts säkringsbox, har du någon bild på den eller en länk?
Ska alla säkringar ha direktspänning från batteriet?

Kan det vara denna tro?

http://www1.garaget.org/gallery/images/170/169965/169965-582ae9531e49b767d9986233c42e511f.jpg

Tack så mycket! Den är det! Det var så knepigt att bifoga från tellefon innan...

Drönirettab
4 juni 2013 · 21 761 Inlägg

När man kollar på boxens baksida så verkar det finnas några ställen där flera stift är ihopkopplade, då får du väl använda de anslutningarna där flera saker ska spänning samtidigt (tex med tändnyckeln i ett visst läge eller där det ska vara konstant spänning).

Du måste helt enkelt följa upp hur sakerna är kopplade i nuvarande säkringsdosa så att du vet vilka som ska spänning i ett visst tändningsläge eller direktspänning från batteriet, är det många saker som ska ha konstant spänning så får du kanske dra en grov kabel från batteriet till en extra plusplint som sedan fördelar vidare till säkringsboxen. smile

Någon form av plusplint brukar det sitta på de flesta bilar så vitt jag vet, exempelvis i min 240 ser den ut så här när man plockar bort plastluckan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/639346_djcc3l.jpg

Senast redigerat av Drönirettab (4 juni 2013)

Emilbilmekarn
4 juni 2013 · 22 Inlägg

Jag får tacka för hjälpen då! Och Hoppas på att jag inte eldar upp hela skiten wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang