Fälgar till Lupo-stance

EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

Hej,
Jag har gått och köpt mig en lupo 1,4 som bruksbil! jag har tänkt stuka den lite med en sänkning (coilovers) och ett par schyssta fälgar! Dock har jag ett dilemma, jag är sugen på ett par Rota Grid i storlek 15x8 et0 tyvärr läste jag på ett forum, att de gick inte att åka med så mycket bredd utåt, tar i mest hela tiden elr så fick man åka skyhög! och de låter ju inte så lockande, därför undrar jag om 15x8 et15 fungerar att åka med i vardagsbruk! jag vill ha fälgkanten precis utanför skärmen så däcksian precis lutar innanför skärmen, lågt men åkbart smile med lagom stretch!
om någon har bild och en bra förklaring hur ni gjort på era lupos så är jag evigt tacksam!

Mvh Erik

Nissan S13 (1992)
mGustaafssoN
3 juni 2013 · 65 Inlägg

Kolla gärna in min lupo, åker på 15x8" med et30 plus 8mm spacer ifram så det blir et22 och 10mm ibak vilket blir et10. Dom sitter perfekt tycker jag:)

Audi A3 1,6 (2000)
Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

ja de såg ju fränt ut smile tror du de kommer fungera med et 15 i fram? eftersom du sa att du körde med et 22 då kommer ju fälgarna 7mm till ut ifram? och ibak får man montera spacer så man får et 10 elr liknande!

Mvh Erik

Nissan S13 (1992)
mGustaafssoN
3 juni 2013 · 65 Inlägg

et15 ifram kommer att bli rättså mycket poke om du inte ska köra med camber. Skrev visst fel, et20 ligger fälgarna på ibak i nuläget. pokear lite ibak iaf, ska bli bredare spacer där ibak och lite camber där också smile

Audi A3 1,6 (2000)
Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
_DamnIt R1 driver!
3 juni 2013 · 5 128 Inlägg

Du kan kolla min med!
Kör 15x7" et40 med 25mm spacers runt om och bottensänka coils, passar perfa enligt mig! smile

EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

ungefär hur mycket kommer de sticka ut med et 15, och vilka däck är rekommenderat, jag ska ju inte åka skrap-lågt!
175-50 däck?

Nissan S13 (1992)
mGustaafssoN
3 juni 2013 · 65 Inlägg

Det kanske sticker ut 10-15mm både fram och bak med det smile

Själv kör jag på 165/45 däck men tänkte byta till lite bredare till nästa sommar så att det fyller ut hjulhusen lite bättre, lupo har ju sjukt stora hjulhus, svårt att få bra fitment på dom utan att biljäveln står på backen. hmm

Audi A3 1,6 (2000)
Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

Då låter de ju som att et 15 med 175 däck kan fylla ut fint smile sen får ju höjden styra lite också smile lagom lågt wink just min lilla väg till huset är grus = potthål! inte kul!

Mvh Erik

Nissan S13 (1992)
_DamnIt R1 driver!
3 juni 2013 · 5 128 Inlägg

EGGxDesign skrev:
Då låter de ju som att et 15 med 175 däck kan fylla ut fint smile sen får ju höjden styra lite också smile lagom lågt wink just min lilla väg till huset är grus = potthål! inte kul!

Mvh Erik

Snorlågt = lagom lågt. wink

EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

Hahahaha hur lågt är snor? big_smile vill ha snygg fitment mer än att lägga den på backen och skrapa smile sen ska den ju inte se ut som en stadsjeep som den gör nu smile

Mvh Erik

Nissan S13 (1992)
_DamnIt R1 driver!
3 juni 2013 · 5 128 Inlägg

Du kommer mer eller mindre få bottna coilsen ifall du ska kunna få lite fitment åtminstone. smile

mGustaafssoN
3 juni 2013 · 65 Inlägg

Et15 med 175 kan funka fint smile

Håller helt klart med _DamnIt, lagom lågt är snorlågt, synd bara att det inte går åka snorlågt på lupos utan att bygga om fjädertorn eller coilsen hmm Har plockat hjälpfjädrar på mina coils och kapat ner genomslagsgummit mer än hälften och skruvat i bott och den är fortfarande för hög tycker jag egentligen...

Går att åka lågt på grusväg också, har 2,5km grusväg till garaget wink

Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
Audi A3 1,6 (2000)
fluppidupp ...
3 juni 2013 · 757 Inlägg

kolla min gamla lupo annars smile finns under mina gamla bilar. körde 165/50/15 på BBS RS. sen bytte jag till 195/50/15 toyo R1R däck för lite bättre fäste. men råsänkt. höjdjusteringen demonterad samt demonterade genomslagsgummin i bak. max i fram.

Sen köp märkesfälgar istället för att stödja kineserna som bara förstör marknaden. rota är plagiat av andra märken.

Senast redigerat av robzter (3 juni 2013)

EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

aa, kanske blir snorlågt till slut, men då vet jag iaf att et 15 med 175 och ca 45-50 profil kommer sitta bra utan att ta i för mkt! sen styr ju höjden hur mkt som tar i smile

Mvh Erik

Nissan S13 (1992)
fluppidupp ...
3 juni 2013 · 757 Inlägg

kom på att du kan ju alltid kolla clublupo.co.uk finns mycket inspiration där smile
annars har du ju daniels lupo här. gröna med 1,8T motorn. tokballt bygge. hans gamla motor jag hade i min. gillar när det byggs lite lagom designat.

Senast redigerat av robzter (3 juni 2013)

EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

robzter skrev:
kom på att du kan ju alltid kolla clublupo.co.uk finns mycket inspiration där smile

De var där jag läste om att et 0 inte fungerade någe vidare smile och rota fälgarna fanns bara et 0! så nu funderar jag på http://www.streetwheels.se/product.php?id_product=286 som ett alternativ!

Mvh Erik

Nissan S13 (1992)
mGustaafssoN
3 juni 2013 · 65 Inlägg

Robzter: Men du körde inte så breda fälgar heller, det är ju främst det och höjden som avgör om det tar emot...

Jag vet mycket väl om att Rota är plagiat av andra märken men ska jag vara helt ärlig så skiter jag fullständigt i om det är de. Jag köpte dessa fälgarna för att jag tyckte att de passade bra på bilen samt att det var ekonomiskt försvarbart att köpa fälgar för 10k tillskillnad från att köpa ett par äkta märkesfälgar för 25k.


EGGxDesign: Det kommer att sluta i snorlågt, plocka hjälpfjädrar direkt och kapa genomslagsgummina ifram och ibak behöver man inte ens fundera på att sätta dit justerskruven under fjädern smile

Audi A3 1,6 (2000)
Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
EGGxDesign
3 juni 2013 · 70 Inlägg

HAHA, de låter som en plan! smile

Mvh Erik

Nissan S13 (1992)
fluppidupp ...
3 juni 2013 · 757 Inlägg

mGustaafssoN skrev:
Robzter: Men du körde inte så breda fälgar heller, det är ju främst det och höjden som avgör om det tar emot...

Jag vet mycket väl om att Rota är plagiat av andra märken men ska jag vara helt ärlig så skiter jag fullständigt i om det är de. Jag köpte dessa fälgarna för att jag tyckte att de passade bra på bilen samt att det var ekonomiskt försvarbart att köpa fälgar för 10k tillskillnad från att köpa ett par äkta märkesfälgar för 25k.


EGGxDesign: Det kommer att sluta i snorlågt, plocka hjälpfjädrar direkt och kapa genomslagsgummina ifram och ibak behöver man inte ens fundera på att sätta dit justerskruven under fjädern smile

nä men breda däck på slutet. fick valsa satan smile

sure vissa tycker det är ok. jag tycker dock att dom ska beslagtas redan i tullen då det faktiskt egentligen är olagligt med kopior men eftersom dom byter lilla loggan i mitten så klarar dom väll sig.  finns ju inget töntigare t ex att köpa fake splits tongue

har man inte råd köper man inte enligt mig wink sen ett par fina BBS kostar inte 25k tongue jag gav 3k för mina en gång i tiden och la ner 70 timmar på polering istället. 2000kr på däck smile

det är som dom som börjar importera kopior på rotiform bara för att dom ska spara någon tusenlapp totalt på ett par fälgar som inte kostar så mycket till att börja med tongue bara sjukt att det anses som ok.

mGustaafssoN
4 juni 2013 · 65 Inlägg

Fake splits kan jag hålla med om att det är riktigt fult mest för att det är många som gör det för att kunna skryta om att dom har split fälgar smile Plus att det ofta är riktigt dåliga kopior också wink

Men för att avsluta denna diskussionen lite snyggt så kan man väl säga att man kör på det man själv tycker känns rätt att köpa, man kör på det man själv tycker är snyggt och skiter i vad andra tycker, så gör jag iaf smile

Audi A3 1,6 (2000)
Volkswagen Lupo 1,0 "Raketen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang