5293
Sök

Avgassystemfrågor Volvo 740 GL B230F 1988

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
Hej!

Ska ta över fars fina 740 GL Blackline och ev ge den lite finare avgasljud. Ganska akut då avgassystemet ändå behöver lagas inför besiktning.
Ska vara lagligt och inte låta allt för högt i bilen. Bör inte tappa en massa effekt.

Vad skulle Du gjort? System, ljuddämpare, ta bort dämpare?
Senast redigerat av Navkapsel (4 juni 2013)

Forummoderator
26 676 Inlägg
4 juni 2013
Köpt ett Simons Sportsystem och varit tämligen nöjd.

Men - med ett stort men - så bor jag själv där det inte saltas om vintrarna.
Simons är inte så förtjust i salt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
Mack skrev:

Här finns det salt och Simons 2" sportavgassystem funkar väl på en katalysatorfri förgasarbil men på dessa kanske det blir väl tyst för mig. smile

Forummoderator
26 676 Inlägg
4 juni 2013
Navkapsel skrev:
Mack skrev:

Här finns det salt och Simons 2" sportavgassystem funkar väl på en katalysatorfri förgasarbil men på dessa kanske det blir väl tyst för mig. smile

2,25 tum är det väl i alla fall i Simonssystemen?
Men ja, dom är ju lite benägna att rosta tyvärr.
Dock går det ju att laborera med olika ljuddämpare, plus antalet sådana, för att få det ljud man eftersträvar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

huh?
10 427 Inlägg
4 juni 2013
Om du hade tänkt behålla bilen i några år så kanske ett standardsystem i rostfritt kanske vore något?
Biltema säljer för 2500:- pix och ger 10 års garanti: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … O-7994002/ (Säkert Ferrita som tillverkar, säger jag, då vissa artikelnummer ser lite snarlika ut).

Edit: Volvo original avgassystem (syftar inte på "aluminiserade" turbo/glt16v-varianten) för 7/900 ger jag inte mycket för då en släkting har drabbats av lite trubbel med korta intervaller (kröken över bakaxeln blir rostangripen fort).

Annars går det förmodligen att mecka ihop ett avgassystem i lösdelar (rostfritt?) då sportfyrtio har ganska
okomplicerat utförande smile Kan låta märkligt men bara att ta bort den berömda s-skröken (som exempelvis förekommer
på gamla Volvos & SAAB 9000) efter sista ljuddämparen ger lite mer ljud.
Senast redigerat av steifan (4 juni 2013)

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Navkapsel skrev:
Mack skrev:

2,25 tum är det väl i alla fall i Simonssystemen?
Men ja, dom är ju lite benägna att rosta tyvärr.
Dock går det ju att laborera med olika ljuddämpare, plus antalet sådana, för att få det ljud man eftersträvar.

2" till min 244 var det.

Någon som tesat original och skippat främre burken?

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
steifan skrev:
Om du hade tänkt behålla bilen i några år så kanske ett standardsystem i rostfritt kanske vore något?
Biltema säljer för 2500:- pix och ger 10 års garanti: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … O-7994002/ (Säkert Ferrita som tillverkar, säger jag, då vissa artikelnummer ser lite snarlika ut).

Edit: Volvo original avgassystem (syftar inte på "aluminiserade" turbo/glt16v-varianten) för 7/900 ger jag inte mycket för då en släkting har drabbats av lite trubbel med korta intervaller (kröken över bakaxeln blir rostangripen fort).

Annars går det förmodligen att mecka ihop ett avgassystem i lösdelar (rostfritt?) då sportfyrtio har ganska
okomplicerat utförande smile Kan låta märkligt men bara att ta bort den berömda s-skröken (som exempelvis förekommer
på gamla Volvos & SAAB 9000) efter sista ljuddämparen ger lite mer ljud.

Trevlig bil och ett minne av min far som gick bort igår så visst ska den behållas!
Men viktigast just nu är ett system som låter bra och är helt. Men många goda råd i ditt inlägg. smile

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
ehedman skrev:
Stor eller liten mängd rostangrepp?

Helsats (klicka på bilden)
http://www.biltema.se/ProductImages/91/medium/91-5606_m.jpg

Vid mindre rostangrepp/om du vill bygga raka rör eller liknande:
Universala rör (Biltema)

Bakre systemet är rätt nytt Volvo original.
Vet inte hur stor skadan är men det är främre delen som brummar.

Vad tror ni om nytt system främre delen men utan främre dämparen? Då skulle nog gubbkröken behållas eller om det blir ett snyggt rostfritt ändrör för ljudet och utseendet.

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
ehedman skrev:
Navkapsel skrev:
ehedman skrev:
Stor eller liten mängd rostangrepp?

Helsats (klicka på bilden)
http://www.biltema.se/ProductImages/91/medium/91-5606_m.jpg

Vid mindre rostangrepp/om du vill bygga raka rör eller liknande:
Universala rör (Biltema)

Bakre systemet är rätt nytt Volvo original.
Vet inte hur stor skadan är men det är främre delen som brummar.

Vad tror ni om nytt system främre delen men utan främre dämparen? Då skulle nog gubbkröken behållas. smile

Har du tillgång till en för ändamålet avsedd svets* så kör på smile

* En del förespråkar TIG, jag låter det vara osagt så slipper vi ta den diskussionen.

Ingen svets men det finns ju oftast på små momsfria verkstäder. wink
Hur tror ni ljudet blir? Blir det inte skrikigt om man tar bort främre?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 juni 2013
En volvo låter bäst med original avgassystem all the way, så köp ett nytt främre del..

Omöjligt att få en gammal volvo att låta gott så vida det inte är en vass liten fyra på 500hk och screampipe smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
En volvo låter bäst med original avgassystem all the way, så köp ett nytt främre del..

Omöjligt att få en gammal volvo att låta gott så vida det inte är en vass liten fyra på 500hk och screampipe smile

Du har nog rätt men det vill inte jag inse. smile

En Volvo 140 i historiskt rally slår dock det mesta enligt mig.
Senast redigerat av Navkapsel (5 juni 2013)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 juni 2013
Att köpa ett "färdigt" simons system som nån rekomenderade längre upp är som att kasta pengarna i sjön, satt ett sådant på en vinterbil jag hade och den lät inge mer än original smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
Att köpa ett "färdigt" simons system som nån rekomenderade längre upp är som att kasta pengarna i sjön, satt ett sådant på en vinterbil jag hade och den lät inge mer än original smile

Enda skillnaden är väl att de rostar mkt snabbare än original. smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 juni 2013
Navkapsel skrev:
_Glenne_ skrev:

Enda skillnaden är väl att de rostar mkt snabbare än original. smile

Och att det är "fränt" att kunna säga att man har ett fabrikssportsystem på en gammal volvo tongue

4 637 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
Skippa bakre/främre burk?

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
4 juni 2013
Att demontera bakre ljuddämparen har jag provat på min 240 med b230f (insprutning) och det låter som en traktor om man ligger under 5000 rpm. annars låter det asgött.. men inget att rekomendera! att däremot köpa en ny främre del i rostfritt från biltema i 2,5 tum och sedan köpa lösa delar till resten kan bli bra, dovt och fint när man kör lugnt och sportigt ljud när man gasar!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

4 637 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Vad säger bilprovningen om 2,5" rör istället för bakre ljuddämparen?

Har en gång i tiden kört just denna bil med avrostad bakre ljuddämpare, lät mysigt vid nedväxling minns jag. smile
Men som sagt, kanske för mkt traktor och hur blir ljudnivån i bilen? Att skippa främre lär ge för lite ljud?

Påstängd
1 198 Inlägg
5 juni 2013
Navkapsel skrev:
Vad säger bilprovningen om 2,5" rör istället för bakre ljuddämparen?

Har en gång i tiden kört just denna bil med avrostad bakre ljuddämpare, lät mysigt vid nedväxling minns jag. smile
Men som sagt, kanske för mkt traktor och hur blir ljudnivån i bilen? Att skippa främre lär ge för lite ljud?

Inga problem, har 2,5" på 245an och 3" istället för sista dämparen på 940in och dom har inte sagt något om det. smile
Låter inte så mycket heller, bara lite mysigare än original. smile

huh?
10 427 Inlägg
5 juni 2013
_Glenne_ skrev:

Äh tongue

5,2 år sen:
[video]http://www.garaget.org/video/19405[/video]

cool

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 juni 2013
steifan skrev:
_Glenne_ skrev:

Äh tongue

5,2 år sen:
[video]http://www.garaget.org/video/19405[/video]

cool

Nu låter väll kanske B234F:en något bättre än B230F eller annan rödblockare, men utan att försöka vara dryg eller dyligt, bara en helt ärlig fråga, tycker du seriöst att det där lät gött? smile

Sök