5721
Sök

Husvagnen tar i över gupp hjälp

311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Har en v70-97 och köpte nyss en husvagn
När jag kör över gupp så tar den i såg att det var slitna 15tums däck på bilen istället för 16tum som det ska vara
Kan detta vara orsaken ellwr är det kanske dämparna på bilen
Tycker inte den gungar så mycket men det är klart man lastar ju friskt när man ska iväg
Tackdam för svar och hjälp med detta tack
Kan även tillägga att i hastighet över 80km börjar vagnen svaja kanske dåligt kultryck dålig på sånt här

Forummoderator
18 538 Inlägg
5 juni 2013
smurfen32 skrev:
Har en v70-97 och köpte nyss en husvagn
När jag kör över gupp så tar den i såg att det var slitna 15tums däck på bilen istället för 16tum som det ska vara
Kan detta vara orsaken ellwr är det kanske dämparna på bilen
Tycker inte den gungar så mycket men det är klart man lastar ju friskt när man ska iväg
Tackdam för svar och hjälp med detta tack
Kan även tillägga att i hastighet över 80km börjar vagnen svaja kanske dåligt kultryck dålig på sånt här

Vad är det för vagn? Boggi? Kultrycket är rekommenderat till ca 60-70 kg. Jag brukar köra runt 100. Att den svajar kan bero på mycket. Stor vagn, dåliga stötar på bil, farten. Fast det är ju max 80 som gäller så...

Hårdare stötar typ "husvagnsdämpare" kan göra gott.

9 157 Inlägg
5 juni 2013
Hellre lasta och få jämnvikt i husvagnen (kultrycket) än att fylla kofferten på bilen, för då krävs inte mycket för att det ska säcka ihop...

311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Nä ingen boogie sju meter lång vikt 1380 tror jag och ja maxhastighet är 80en det räcker du kpmmer upp i ca 83-85 för den ska svaja vilket man ibland kan råka göra ju
Innebär detta med kultryck att jag ska lasta förtält och pinnar fram i vagnen??
Tanten har slängt in en massa kastruller och sånt mög i köket spm är i mitten av vagnen
Förtältet och pinnarna som väger lite öigger just nu bak i vagnen även vattenbehållaren på 40 liter är bak
Ursäkta min okunskap men det är vår första vagn så jag kan typ inget pm detta än
Mvh micke

311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Putteliten skrev:
Hellre lasta och få jämnvikt i husvagnen (kultrycket) än att fylla kofferten på bilen, för då krävs inte mycket för att det ska säcka ihop...

Okej så kanske ska lägga grejorna ifrån bilen i vagnen med tanke på att vi är tre barn i bilen också då

Forummoderator
18 538 Inlägg
5 juni 2013
Dieselsmurfen skrev:
smurfen32 skrev:
Nä ingen boogie sju meter lång vikt 1380 tror jag och ja maxhastighet är 80en det räcker du kpmmer upp i ca 83-85 för den ska svaja vilket man ibland kan råka göra ju
Tanten har slängt in en massa kastruller och sånt mög i köket spm är i mitten av vagnen
Förtältet och pinnarna som väger lite öigger just nu bak i vagnen även vattenbehållaren på 40 liter är bak
Ursäkta min okunskap men det är vår första vagn så jag kan typ inget pm detta än
Mvh micke

Lasta hur ni vill men jämnt fördelat på bägge sidor. Ta sedan badrumsvågen och placera denna under stödhjulet fram. Med för lite kultryck blir vagnen MYCKET otrevlig att köra.

7 meter? Luktar övervikt. Vad väger den i maxvikt?

311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Har för mig bilen får dra 1470 och maxvikt på vagnen ska vara 1380 ska kolla sen men det är en burstner 560tl-90 och bilen är en v70glt-97
Men detta är ju väldigt noga då jag har mitt körkort på prov en månad till

311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Tatala släpvagnsvikt vid b-behörighet 1530kg på bilen så det är väl vad jag får dra hoppas jag med vanligt körkort

Forummoderator
18 538 Inlägg
5 juni 2013
smurfen32 skrev:
Har för mig bilen får dra 1470 och maxvikt på vagnen ska vara 1380 ska kolla sen men det är en burstner 560tl-90 och bilen är en v70glt-97
Men detta är ju väldigt noga då jag har mitt körkort på prov en månad till

Ni har köpt er en fin vagn! Det stämmer nog. kör på. Är du osäker så kolla på transportstyrelsens hemsida på regnummer eller PM:a mig så gör jag det.

311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Ger dig regnummerna så fort jag kommer hem så kan du kolla set skulle vara djup tacksam så jag inte kör olagligt

311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
smurfen32 skrev:
Mvh micke

Lasta hur ni vill men jämnt fördelat på bägge sidor. Ta sedan badrumsvågen och placera denna under stödhjulet fram. Med för lite kultryck blir vagnen MYCKET otrevlig att köra.

7 meter? Luktar övervikt. Vad väger den i maxvikt?

Den totala maxvikten är 1330kg

Teknisk
328 Inlägg
5 juni 2013
Ett enkelt (och gammalt) sätt att testa kultrycket är detta:

Ta med dig badrumsvågen ut till parkeringen.
Haka av kopplingshandsken från dragkroken.
Placera badrumsvågen under kopplingshandsken med en pinne mellan våg och handske så att handsken hamnar i normalhöjd (dvs samma som om den satt på bilen).

Det vågen visar i kg är vad du har i kultryck.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

3 594 Inlägg
311 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
Då har man lärt sig nåt nytt tackar

Sök