Hjälp Fort! Volvo 240 med roliga elfel. T.ex. dör vid tändning av backljus...

werd
6 juni 2013 · 349 Inlägg

Hejsan!
Goda råd dyra!

Bakgrund: volvo 240-87, stått cirka 2 år, oxid och annat i ljuskontakter. Togs i bruk för några månader sedan.

Problem: Nu går det troll i bilen... Ibland i tändningsläge lyser inga lampor i instrumenthuset. Jag kan släcka dom få lampor där nere genom att tända backlampan(när den står i tändläge alltså).
Batterilampan har under ett tag lyst aningens svagt, ibland blinkat till lite mjukt när man t.ex. blinkar/kör med torkarna/sätter igång fläkten.
Ibland lyser den gradvis mer för varje läge man ställer fläkten(alltså fyra steg på 240).

Nu för en vecka sedan har det varit fördröjning på startmotorn, så när man vred på nyckeln så hoppa startmotorn igång efter en sekund typ.
Och igår börja härligheten. Han tvärdör ibland. Han startar och går en sekund eller två tills den dör.
Gasar man så fungerar det ibland. Batteriet är bytt till (kanske ett aningens sämre) annat batteri... Kolena har jag inte tittat på i generatorn.
När bilen väl går kan jag testa 5 gånger med att tända backlamporna och då stammar motorn till för nån hundradel och varvar upp som om man nystartat den. Sen när man suttit så och testat backlamporna så försvinner fenomenet nästan.
Batterilampan blinkar till nästan varje gång ska tilläggas.

Vart ska man börja...? Generatorkol?
I och med att jag strulat redan med ett bromsljus jag redan snott ström från andra sidan till pga oxid, känns det som att det inte kommer bli kul detta....

Hoppas jag gör mig någorlunda förstådd tongue

Senast redigerat av werd (6 juni 2013)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Drönirettab
6 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Eftersom den har stått i två år så finns förstås risk för diverse oxid på kontaktytor lite här och var, som du skriver. En sak du kan göra är att plocka loss alla säkringar och gärna byta ut dem eller åtminstone putsa plåtrent i ändarna, sedan även försöka putsa plåtrent i alla säkringshållarna.

En standardåtgärd när saker strular brukar vara att "vrida på säkringarna" så börjar sakerna att fungera, men jag föreslår som sagt att gå steget längre och putsa till alla kontaktytor i säkringsdosan.

När det gäller batterilampan så är det enklast att mäta spänningen nere på generatorn så får du reda på hur det står till med laddningen, kolla även fläktremmarna och byt ut om de är hårda och/eller spruckna. smile

uhlin
6 juni 2013 · 2 831 Inlägg

Ja, som sagt så kolla säkringar, att generator laddar som den ska, annars så..... har du drag på bilen, kolla isåfall släpvagnskontakten, kan bli en massa roliga fel då det ergat och rostat i dessa.

Annars påminner detta lite om en 240 jag hade en gång, då var det kabeln som går längst fram, i nederkant på motorn. Tycker mig minnas den kommer från vänstersidan och går bland annat till generator.

Den kabeln var isoleringen avskavd på, då blinkade det i lampor och var som ett mindre discotek.

Lite tips bara. smile

risodlarn
6 juni 2013 · 577 Inlägg

kolla alla jordpunkter

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
werd
6 juni 2013 · 349 Inlägg

Uppdate: Bytte kolen (till ett par använda kol men i fint skick dock), tre lampor lös på tändningsläge. Bilen starta och gick utan problem. Körde ett varv, ingen batterilampa lös. Testa backlampor, helljus etc och även kombinera dom. Typ inget alarmerande hände. Och vipps efter en liten stund när jag parkerat så dog den.
Starta igen och den dog efter några sekunder. Sen vart den helt strömlös på tändningsläget. Parkeringsljuset fungerar.
Vandra runt bilen och är allmänt sur och tvär, testar starta - den startar, dör. Startar igen, den går och allt fungerar, batterilampan lyser inte.... sen efter en stund tror jag den dog igen och då gav jag upp en kvart och sitter här. tongue
Den blir alltså nu helt strömlös på tändningen ibland. Inget händer när man vrider nyckeln.

Drönirettab skrev:
Eftersom den har stått i två år så finns förstås risk för diverse oxid på kontaktytor lite här och var, som du skriver. En sak du kan göra är att plocka loss alla säkringar och gärna byta ut dem eller åtminstone putsa plåtrent i ändarna, sedan även försöka putsa plåtrent i alla säkringshållarna.

En standardåtgärd när saker strular brukar vara att "vrida på säkringarna" så börjar sakerna att fungera, men jag föreslår som sagt att gå steget längre och putsa till alla kontaktytor i säkringsdosan.

När det gäller batterilampan så är det enklast att mäta spänningen nere på generatorn så får du reda på hur det står till med laddningen, kolla även fläktremmarna och byt ut om de är hårda och/eller spruckna. smile

Säkringarna har jag vridit och dränk i både 5-56 och någon elspray från Kjell, då jag hade fel på baklyset(som jag typ fortfarande har -.- )
Har inte bytt dem mer än nån tlll baklamporna. Får putsa dom bättre.
Fläktremmarna verkar ju inte slira, då skulle batteriet dra ur sig märkbart väl?
Dom har skrikit till en eller tre gånger under alla försök till start.
Startmotorn är ju säkert inte helt frisk efter 37300mil. Han kan hänga sig någon gång om året...

Så, kan det luta åt tändningslåset? Fast varför reagerar bilen på att man slänger i backen då?

EDIT: Ojj, fler hade svarat! Ja som sagt, ska kolla upp lite allt möjligt.
Släpvagnskontakten är nybytt för 4år sedan kanske, farsan brukade dränka den i 5-56 men värt att kolla upp iaf.
Jordpunkter får jag kraffsa lite mer i kanske.

TACKAR för alla tips och svar. Nångång ska man väl "lösa" skitet... smile

Senast redigerat av werd (6 juni 2013)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Drönirettab
6 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Det är inte säkert att generatorn slutar helt att ladda om fläktremmarna slirar, kan vara lite lurigt det där. Remtjut ska enligt mig aldrig uppstå om de är i bra skick och rätt spända, möjligen med undantag av ifall de har blivit ordentligt blöta av regn eller så.

Startmotorn kan helt klart vara i dåligt skick efter dryga 37000 mil, håller med. Har fått byta på min 240.

När tändlåset verkar vara strömlöst så får du mäta vid några säkringar om det kommer späning dit, är det spänningslöst så borde det väl vara tändlåset som spökar tycker jag. smile

werd
8 juni 2013 · 349 Inlägg

Onödig update: Bytte ut en jordfläta back på motorn, rengjorde batterijordpunkter - block och kaross. Tog lös generatorn lite lätt så man kunde snurra på den för hand, gick lätt, verkar vara "bra".
Tjocka röda generatorkabeln togslös och putsade bort rost och ärg...
Vilket är skitsamma då tändlåset är helt strömlöst.(INGET lyser i instrumenthuset, utan ljustuta då osv)
Ljustuta, parkering, varningsblinkers, taklampa osv fungerar.

Ska byta alla säkringar iaf imorrn.
Har ett tändlås men mekade dän kåpor, tyg och dromedarer för att se sakerna bättre och ja, jag är väl inte jättesugen på att strula runt där inne med alla fina små kablar jag kan ha sönder...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Mr240T
8 juni 2013 · 41 Inlägg

Prova och bytt tändlåskontakten.
Kan bli konstiga fenomen när den är kass.

Volvo 240 "Bettan" (1978)
werd
10 juni 2013 · 349 Inlägg

Jo! Då va det som många antydde och jag anade; kontaktstycket på tändingslåset. Det satt löst och glappa.
Åtskruvat nu och startad och avstängd några gånger och den går fint och dör inte självmant.
En provkörning snart så får vi se om det är långvarigt!
Välbehövd elservice på grejjerna var ju inte fel det heller smile

Tackar för alla svaren! smile

Senast redigerat av werd (10 juni 2013)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang