Hur kontrollerar man ett bilbatteri?

krakus
10 juni 2013 · 360 Inlägg

Jag har skaffat nytt batteri för 6 mån sen. Blivit urladdat och nu vet jag inte om den är ok?

Går det att kolla? Den sitter i bilen.
Allt jag har är en universal multimeter.

p.s. Laddar den just nu.

Drönirettab
10 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Om det går att plocka loss locken ovanpå cellerna så kan du mäta syravikten i alla celler och få en hyfsad bild över batteriets skick, men det bästa är att göra ett test med en riktig belastningsmätare. Att mäta späningen med multimeter ger tyvärr inte så trovärdigt svar, ett dåligt batteri kan nämligen ha ganska normal vilospänning för att sedan sjunka rejält när det belastas. smile

Bilverkstad eller bilelektrisk verkstad bör ha någon typ av belastningstestare.

krakus
10 juni 2013 · 360 Inlägg

Hur stor belastning krävs det under hur långt tid då?

Om jag laddar batteriet och sen belastar med halvljus och mäter?

Drönirettab
10 juni 2013 · 21 761 Inlägg

För ett vanligt bilbatteri bör man nog belasta med minst 100 A (men hellre ca halva CCA-värdet) för att få ganska rättvisande resultat, men hur länge och hur mycket spänningen ska tillåtas sjunka är jag tyvärr inte säker på. Halvljuset drar för lite ström för såna här mätningar. smile

krakus
11 juni 2013 · 360 Inlägg

Har tagit reda på ett enkelt test.

Man mäter spänningen. Antecknar. (Nyladdat bör ligga på över 13V.
Tänder halvljus i 2 minuter. Väntar 5 minuter. Mäter igen. Samma spänning ska det vara. Annars börjar batteriet bli trött.

Drönirettab
11 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Jag skulle inte lita blint på ett sånt test, men det ger kanske en fingervisning.

Spänningen när batteriet är nyladdat kan mycket väl ligga över 13 V beroende på hur länge batteriet har fått vila efter laddningen, däremot ett fulladdat batteri som har nått sin vilospänning ligger troligen på strax under 13 V. Fast där spelar själva batteritekniken och uppbyggnaden in också, dvs om det tex är AGM eller "vanligt" och startbatteri/djupcyklingsbatteri. smile

krakus
11 juni 2013 · 360 Inlägg

Just detta hur mycket 2 minuter tömmer,  är viktigare. Man relaterar  till nyladdats batterispänning.
Visst är riktig instrument bättre. Men vem har det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang