VW POLO -01 1,4 60hK växellåda

Gunnar1
11 juni 2013 · 3 Inlägg

Hej  !   Ny på detta forum .   Min Polo har under några månader gett ifrån sig ett malande ljud från vänster framhjul,
...... trodde jag .... men efter koll igår visade det sig att jag kunde fylla på 1  liter växellådsolja ...... nivån har alltså varit på tok för låg .   Som gammal "bilhemmafixare "  skäms man att inte undersökt dett tidigare ......
Trots ny olja så skramlar det så mkt. nu att jag inte vågar köra .  (Vid frikoppling tystnar ljudet , så det är tydl. inte
urtrampningslagret utan felet ligger i lådan .  Bilen är fin i övrigt , välskött och har end. gått 11000 mil .   Vad råder Ni mig att göra ?   Jag har renoverat motorer och gjort specialverktyg ibland för att klara det ...... men har ingen erfarenhet av att jobba med växellådor .   ( kan inte se något läckage under bilen .... )    Tacksam för råd . Stewen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 juni 2013 · 13 644 Inlägg

kan gå att renovera väldigt lätt om det inte är försent!


börja med att ta bort kåpan på sidan av lådan.
töm så klart ur oljan först

där inne ser du 5:ans drev oftast är det lagret som är skrot där
har man tur har det inte gått igenom lådan ännu utan sitter kvar men är utslitna

kostar runt 500kr att laga
kräver lite tålamod och en jäkligt liten smidig kap för att kapa sönder gamla lagerbanan

hade själv ingen tidigare erfarenhet men fixade det på 1timme
när samma sak hände på min seat arosa

byt även packboxen till växelväljaren det var derför lådan pajade =/
efter som det är lägsta punkten på hela lådan så när det läcker där så rinner oljan ur

ska tillägga att det går utmärkt att göra detta på plats.
lager säljer dom på Vag

Senast redigerat av Growe (11 juni 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Gunnar1
11 juni 2013 · 3 Inlägg

Tack för svar !!!   Jag har en liten Dremel som jag ibland sätter på en liten diamantkapskiva .  Med en ny /nyare
skiva så är den förvånansvärt bra att kapa med i vissa lägen .  Följer Dina råd och lossar kåpan etc.   Tack igen !!
                                                                                                                                         Stewen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 juni 2013 · 13 644 Inlägg

jag tog en tryckluftsdriven kap
dock kommer man inte åt så jätte bra men kapade så långt jag vågade sen slog jag tills hylsan sprack
tog en stund men axeln var felfri efteråt


det som händer är att oljenivån hamnar under lagret på 5:Ans drev och går torrt tillslut smälter lagerhållarn och ivärsta fall kan kulagret krypa ut och slå hål i gaveln på lådan.

eftersom din mest verkar rasla så är nog bara lagret dåligt förhoppningsvis
i mitt fall började 5:ans växel hoppa ur och när lådan blev kall så började den gnälla och tjuta och ville driva fast ingen växel låg i med kopplingen nertryckt blev den tyst

kan så klart vara något annat fel på din låda men man kan börja där iallfall
är lite pill att ställa in 5:ans växel men har man tålamod så går det bra.

hade fördelen att polarn äger en bilverkstad så man har ganska bra utrusting och framför allt en lyft att stå vid smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Gunnar1
12 juni 2013 · 3 Inlägg

OK !     Ber att få återkomma om några dar då jag hunnit kolla under den kåpan .....     MVH   Stewen

JonasCarlsson86
22 september 2014 · 302 Inlägg

O hur gick detta då??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang