Ingen ström till tändstiften på Bubbla -70

Tjollen
13 juni 2013 · 23 Inlägg

Hej,
vi pillar lite med min kompis bubbla från 1970, den har stått i ett år och fungerade perfekt, nu förra veckan startar den inte och vi har testat allt vi kan komma på..
Bensin - JA smile
Brytarspets - Var trasig, bytte till ny men ingen skillnad.
Nya tänstift - Bytt

Felsökning (nu kan jag inte alla namn/termer):
1. Motorn producerar ström
2. Ingen ström kom ur tändspolen - bytt till ny.
3. Ström går nu från tändspolen in i den fördelaren där tändkablarna sitter (där brytarspetsen är ny) men ingen ström kommer ut där tändkabeln sitter..

Vi har lyckats hitta en del på google om samma typ av problem men nu har vi kört fast.. Enormt tacksam för hjälp här smile Jag kan även tillägga att jag inte är elexpert så inställningarna kanske inte varit rätt på amperemetern men vi får utslag hela vägen förbi tändspolen nu och det fick vi inte innan smile

MickeEng
13 juni 2013 · 480 Inlägg

Tja
Kolla det lilla stiftet som sitter i fördelar locket i mitten så det inte skadat ska fjädra lätt när man trycker på det.
Kanske låter lite dumt men har ni satt i rotorn, har hänt att man missat det wink

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Tjollen
13 juni 2013 · 23 Inlägg

Jepp det fjädrar och är även rengjort.. och rotorn är på smile Tack för svar men det är ngt annat..

Tjollen
13 juni 2013 · 23 Inlägg

Vi kan ju inte se hur rotorn har koppling när den snurrar och den snurrar ju rätt sakta så nu när jag tänker på det kanske det är svårare att mäta efter den.. men samtidigt borde vi ju se någon typ av utslag tycker jag? det borde ju vara samma som att mäta i tändhatten.

MickeEng
13 juni 2013 · 480 Inlägg

Lägger man tändkabeln som kommer från mitten på fördelaren typ någon millimeter från jord och kör runt motorn ska det komma en gnista, gör det inte det så ligger nog felet i fördelaren kan ju kolla rotorn också så att det är kontakt mellan kontaktytorna. Är tändkablarna nya också? Så det inte är överslag någonstans

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Tjollen
13 juni 2013 · 23 Inlägg

Tack! Nej inte nya tändkablar. Vi får kolla vidare, stort tack!

MickeEng
13 juni 2013 · 480 Inlägg

Bara kul att hjälpa till, hoppas du får igång Bubblan:)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
bronco_z
14 juni 2013 · 604 Inlägg

Om nu brytar spetsen var trasig beror det nog på att kondensatorn var kass. Prova med en ny, och nya brytarspetsar.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Tjollen
14 juni 2013 · 23 Inlägg

OK.. en sak till... Som jag läst kan innebära felkoppling.

I den "koppen" där brytarspetsen sitter, sitter en kvadratisk mutter på väggen för att jorda (med en skruv från utsidan) och på muttern är en liten kopparkabel.
Denna kopparkabel (utan hölje) har vi vikt runt hålet på ett litet stag som kommer utifrån och som man sätter på samma lilla pinne som man sätter den lilla fjädern på, som gör att staget som går från en annan liten dosa på utsidan (ursäkta beskrivningen) kan fjädra tillbaka smile

Hoppas någon förstår och kan beskriva om vi gjort rätt, det känns 100% men jag insåg att detta måste vara det enda som vi kanske gjort fel, att denna kabel ska sitta någon annan stans.

Tack igen.

Tjollen
14 juni 2013 · 23 Inlägg

bronco_z skrev:
Om nu brytar spetsen var trasig beror det nog på att kondensatorn var kass. Prova med en ny, och nya brytarspetsar.

Tack, sidan uppdaterar tydligen inte direkt när jag loggar in så jag såg inte ditt svar. Vi testar, vad tror du om min dumma beskrivning efter ditt svar? smile

bronco_z
14 juni 2013 · 604 Inlägg

Inte helt begripligt men.... http://sv.wikipedia.org/wiki/Brytarspets
Googla lite så kommer du säkert hitta. För trött för att förklara grundläggande tändningsteknik idag men tror fortfarande att nya spetsar och kondensator löser ditt problem.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Evildan
14 juni 2013 ·

Tjollen skrev:
OK.. en sak till... Som jag läst kan innebära felkoppling.

I den "koppen" där brytarspetsen sitter, sitter en kvadratisk mutter på väggen för att jorda (med en skruv från utsidan) och på muttern är en liten kopparkabel.
Denna kopparkabel (utan hölje) har vi vikt runt hålet på ett litet stag som kommer utifrån och som man sätter på samma lilla pinne som man sätter den lilla fjädern på, som gör att staget som går från en annan liten dosa på utsidan (ursäkta beskrivningen) kan fjädra tillbaka smile

Hoppas någon förstår och kan beskriva om vi gjort rätt, det känns 100% men jag insåg att detta måste vara det enda som vi kanske gjort fel, att denna kabel ska sitta någon annan stans.

Tack igen.

Ta kort på det där?
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/200761.jpg
så här ska det se ut när rotorn är borta.

Senast redigerat av Evildan (14 juni 2013)

Tjollen
15 juni 2013 · 23 Inlägg

Evildan skrev:

Tjollen skrev:
OK.. en sak till... Som jag läst kan innebära felkoppling.

I den "koppen" där brytarspetsen sitter, sitter en kvadratisk mutter på väggen för att jorda (med en skruv från utsidan) och på muttern är en liten kopparkabel.
Denna kopparkabel (utan hölje) har vi vikt runt hålet på ett litet stag som kommer utifrån och som man sätter på samma lilla pinne som man sätter den lilla fjädern på, som gör att staget som går från en annan liten dosa på utsidan (ursäkta beskrivningen) kan fjädra tillbaka smile

Hoppas någon förstår och kan beskriva om vi gjort rätt, det känns 100% men jag insåg att detta måste vara det enda som vi kanske gjort fel, att denna kabel ska sitta någon annan stans.

Tack igen.

Ta kort på det där?
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/200761.jpg
så här ska det se ut när rotorn är borta.

Ah ja förlåt, jag hade ju tänkt nämna att foto just hade varit bättre men jag har inget. Vi grejjar inte varje dag så jag har inte haft möjlighet att  göra det heller (inga nycklar och vill inte skruva själv på hans bil), ville mest försöka hjälpa honom med nya ideer smile
Det är inte identiska komponenter på din bild men du har ju den lilla koppartråden där, dock ser det bara ut som den ligger lös på bilden?

Tjollen
15 juni 2013 · 23 Inlägg

bronco_z skrev:
Inte helt begripligt men.... http://sv.wikipedia.org/wiki/Brytarspets
Googla lite så kommer du säkert hitta. För trött för att förklara grundläggande tändningsteknik idag men tror fortfarande att nya spetsar och kondensator löser ditt problem.

Tack för all hjälp smile vi har googlat och googlat, ingen av oss kan ett dugg om bilar så vad vi genomfört hittills gällande felsökning är imponerande smile Det enda vi hittat som vi inte säkrat är just den där lilla koppartråden, på något ställe stod det något i stil med att "man ska sätta tillbaka fjädern med brickorna i rätt ordning så att det inte jordar fel", dock finns inga brickor över/under den lilla fjäder smile Mycket babbel från min sida, tack för överseende smile

andreas1
22 juni 2013 · 1 020 Inlägg

Vet inte vad du menar med koppartråden men jag hade felsökt.
1 har du 12 volt på kabel till tändspole o jord på den andra kabelen från spolen?
2 har du ställt in brytaren med rätt avstånd?
Gnistan från tändstift ser du om du tar ett löst stift o sätter det i kabelen o lägger den mot motorn.
Skulle tro du sabbar multimeter om du mäter där.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Tjollen
22 juni 2013 · 23 Inlägg

andreas1 skrev:
Vet inte vad du menar med koppartråden men jag hade felsökt.
1 har du 12 volt på kabel till tändspole o jord på den andra kabelen från spolen?
2 har du ställt in brytaren med rätt avstånd?
Gnistan från tändstift ser du om du tar ett löst stift o sätter det i kabelen o lägger den mot motorn.
Skulle tro du sabbar multimeter om du mäter där.

Tack! Jag är amatör men har koll på hur man kollar gnistan smile
Om du kollar bilden http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/200761.jpg så har du en lite koppartråd klockan 11 från kåpan som ser ut att på bilden bara ligga lös i andra änden, denna är jag inte helt 100 på att han satt rätt.

Senast redigerat av Tjollen (22 juni 2013)

andreas1
23 juni 2013 · 1 020 Inlägg

Kopparkabelen är jord, borde inte spela nån roll bara den har kontakt med höljet.
Den kan inte göra mer än jorda. Motorn ska oxå ha en jordkabel från karros/batteri kolla att även den är hel

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Tjollen
23 juni 2013 · 23 Inlägg

andreas1 skrev:
Kopparkabelen är jord, borde inte spela nån roll bara den har kontakt med höljet.
Den kan inte göra mer än jorda. Motorn ska oxå ha en jordkabel från karros/batteri kolla att även den är hel

hehe.. jo men jag menar ju andra änden på den?  i höljet sitter ju en skruv så det är solklart, jag undrar bara om min polare har koll på hur han satte den, jag läste något på google om just feljordning med denna.

Senast redigerat av Tjollen (23 juni 2013)

Evildan
23 juni 2013 ·

Den kopparkabeln är lödd i bottenplattan på födelaren, den är alltså fastlödd där den ser ut att -ligga löst-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang