Koppla in extra bromsljus i Volvo 240 -78

Marli32
14 juni 2013 · 29 Inlägg

Hej, jag har ett litet problem jag har precis köpt ett par extra bromsljus som fästs med självhäftande tejp på rutan. problemet är att jag inte får dem att lysa har försökt att koppla dem på de ordinarie bromslyserna men det gick ej testade alla olika kopplingar jag vet om. har läst lite och undrar om det finns något bromsljus relä någonstans och om man kan koppla genom det. Alla svar uppskatas
MvH Marli

Drönirettab
14 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Jag har för mig att man brukar koppla på ordinarie bromsljus, ska inte vara några konstigheter att göra så. Säkringen till bromsljusen är på 8 A enligt ett elschema, den ska hålla för de extra bromsljusen om det sitter högst 21 W lampor i dem. smile

Har du jordat tillräckligt?

volvoqq Lastbilsmekaniker
14 juni 2013 · 5 136 Inlägg

Är det dioder eller vanliga lampor

Marli32
14 juni 2013 · 29 Inlägg

de e vanliga lampor i den och jorden är korrekt men båda sladdarna till bromsljusen sitter på samma ingång.

Aronson
14 juni 2013 · 914 Inlägg

i och med att du har en glödtrådsvakt så måste du koppla in bromsljusen innan glödtrådsvakten.Koppla  in dessa extra bromsljus direkt på bromsljuskontakten.Det är så man gör när man kopplar in dragkontakten.

Aronson
14 juni 2013 · 914 Inlägg

Nej det finns inget bromsljus relä.

Evildan
14 juni 2013 ·

God afton, då du är ny medlem vill jag passa på att önska dig välkommen hit och i samma veva tipsa om att om du lägger dina trådar i rätt kategori
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=43
så får du fler svar och tråden blir dessutom lättare att hitta för någon med liknande problem eller om någon har problem med sina vaniljwunderbaums (2gånger) så söker denne i den tråden för doftgranar.
/Lycka till med elektroniken.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni 2013 · 17 468 Inlägg

Evildan skrev:
God afton, då du är ny medlem vill jag passa på att önska dig välkommen hit och i samma veva tipsa om att om du lägger dina trådar i rätt kategori
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=43
så får du fler svar och tråden blir dessutom lättare att hitta för någon med liknande problem eller om någon har problem med sina vaniljwunderbaums (2gånger) så söker denne i den tråden för doftgranar.
/Lycka till med elektroniken.

Jag flyttade tråden...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kjell-gbg
15 juni 2013 · 85 Inlägg

kolla om glödlamporna finns och är hela ....
koppla genom att hålla sladdarna löst på batteriet ....
kanske har du bara en sladd ... då måste lamphuset jordas ....eller en sladd till ordnas till...

bakljus på bilar kan vara av två olika kopplingar ....
man kan ha +12 volt hela tiden .... o jorda andra änden ... i tex backljus eller bromsljuskontakten
eller så kan man ha jord hela tiden ... och ge + 12 volt när det skall lysa ... tex positionsljus skyltlykta blinkers

olika på olika bilar .....

har du gemensam glödlampa med två glödtrådar ... på broms och bakljus .... så är jorden alltid kopplad fast och lamporna lyser då de får +12 volt ..... vad jag vet

skaffa ett mätinstrument ...150 kr .... så du vet vad du håller ¨på med ....

du kan koppla på ström från bakljusens kontakter ....
koppla vänsterlampan till vänster extra bakljus ....
koppla högerlampan till höger extra baklus ....
så fungerar glödtrådsvakten .... den mäter balans mellan höger och vänster ström ... och lyser vid obalans
så länge orginalsäkringen håller behöver du inget relä ....

notera att om säkringen går sönder slocknar alla bromsljus och glödtrådsvakten lyser inte
detta är en lurig felkonstruktion .... man borde haft två säkringar till bromsljuset .... en höger o en vänster

skriver jag på  fel ställe .... så snälla flytta infon till rätt ställe

hls kjell

Senast redigerat av kjell-gbg (15 juni 2013)

Marli32
15 juni 2013 · 29 Inlägg

tack för tipsen jag testade det som du sa innan och tyckte det var konstigt att det inte fungerade för de brukar fungera. felet var ganska simpel jag hade köp lamporna begagnade och dem verkade vara okej men en lödning vid lamporna hade släppt och eftersom dem är seriekopplade så fungerade det inte men tack för alla tips smile

Aronson
15 juni 2013 · 914 Inlägg

Det är riktigt det som kjell gbg skriver att glödtrådsvakten känner av olika belastning och då varnar med att tända kontrollampan.Men i längden så brukar inte glödtrådsvakten klara av mer belastning än vad den är gjord för.Därför ska man koppla in tillbehör/drag innan glödtrådsvakten.Jag har förvisso bara erfarenhet av volvo men troligen gäller detta  även andra bilar också.

Marli32
15 juni 2013 · 29 Inlägg

tack för tipset smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang