A4 -97 Airbaglampa lyser, felkod styrenhet! Går ej att radera felkoderna!

piano
18 juni 2013 · 106 Inlägg

Hej! Har en A4 1.8 -97 som får upp ungefär 10-15 felkoder på bland annat tändare, sidoairbags och allt möjligt men också felkod på styrdonet.

Nu till det märkliga. Felkoderna går inte att radera, alltså inte att man raderar dom och att dom kommer tillbaka utan man får ett felmeddelande när man försöker radera dom, så den söker inte ens om. Har provat med två stycken olika instrument, det ena vad VCDS och det kommer bara upp ett felmeddelande då också. "request not possible" eller vad det stod.

Nån som varit med om liknande?

Nybergrobin
18 juni 2013 · 2 378 Inlägg

Jag var med om exakt samma sak igår så jag följer denna tråd med spänning big_smile Misstänker starkt att det är styrdonet som är trasigt men det kanske är något annat?

valle22 Smidd i rostigt stål
19 juni 2013 · 933 Inlägg

finns en anledning till att du inte kan släcka dem sedan den är trasig, eller hur? det är att byta sedan den anmärker på tändaren på airbagen. Alternativt är att jaga beg del, men hurvida skrotare säljer pyrotekniska delar till privatpersoner kan vara svårt, men vem vet. Ring och kolla

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
piano
19 juni 2013 · 106 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag var med om exakt samma sak igår så jag följer denna tråd med spänning big_smile Misstänker starkt att det är styrdonet som är trasigt men det kanske är något annat?

Låter mysko! Varken VAG eller nån annan jag talat med har varit med om liknande.. Så ett vanligt fel verkar det inte vara! smile Men många gissar på att det är styrdonet som ställer till det!

valle22 skrev:
finns en anledning till att du inte kan släcka dem sedan den är trasig, eller hur? det är att byta sedan den anmärker på tändaren på airbagen. Alternativt är att jaga beg del, men hurvida skrotare säljer pyrotekniska delar till privatpersoner kan vara svårt, men vem vet. Ring och kolla

Det finns en anledning till att du inte svarar relevant och det är för att du inte läser vad jag skriver. Men är man en äkta gorgare så läser man enbart rubriken och gissar resten och sedan svarar. Alltid lika kul att läsa sådana trådar, dock är det inte lika kul när det är ens egen tråd då risken med att få relevanta svar minskar då det är 2 sidor med massa bladder från folk som inte ens bemödar sig att läsa 5-10 rader med text.

Nybergrobin
19 juni 2013 · 2 378 Inlägg

piano skrev:

Nybergrobin skrev:
Jag var med om exakt samma sak igår så jag följer denna tråd med spänning big_smile Misstänker starkt att det är styrdonet som är trasigt men det kanske är något annat?

Låter mysko! Varken VAG eller nån annan jag talat med har varit med om liknande.. Så ett vanligt fel verkar det inte vara! smile Men många gissar på att det är styrdonet som ställer till det!

valle22 skrev:
finns en anledning till att du inte kan släcka dem sedan den är trasig, eller hur? det är att byta sedan den anmärker på tändaren på airbagen. Alternativt är att jaga beg del, men hurvida skrotare säljer pyrotekniska delar till privatpersoner kan vara svårt, men vem vet. Ring och kolla

Det finns en anledning till att du inte svarar relevant och det är för att du inte läser vad jag skriver. Men är man en äkta gorgare så läser man enbart rubriken och gissar resten och sedan svarar. Alltid lika kul att läsa sådana trådar, dock är det inte lika kul när det är ens egen tråd då risken med att få relevanta svar minskar då det är 2 sidor med massa bladder från folk som inte ens bemödar sig att läsa 5-10 rader med text.

Samma här! -.-  jävligt irriterande måste jag säga...

CarpeDiem German Engineering
19 juni 2013 · 9 081 Inlägg

Uppenbarligen så har du ett permanent fel, vilket innebär att felkoden sparas i systemet. Felet måste åtgärdas först.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
joH900
19 juni 2013 · 414 Inlägg

Och överlag så brukar en jävla massa felkoder tyda mer på att styrdonet i sig är paj än att allt som den faktiskt varnar för är paj, speciellt om det finns en felkod som just gäller styrdonet. tongue

Runn WS7 Avstängd
19 juni 2013 · 1 031 Inlägg

Jag skulle testa att byta styrenheten innan jag gör något mer.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
piano
19 juni 2013 · 106 Inlägg

Då börjar vi med att byta styrdonet! Fanns för nån tusenlapp på skroten såg jag så det är ju inte hela världen! Tack så mycket för svaren!

mb_pucken
19 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Skulle tro att det är styrdonet som är paj men har du kollat säkringarna och se till att ha ett bra batteri i bilen smile
Glöm inte att låta batteripolen vara av när du jobbar med airbags smile vänd eller ruska inte styrdonet med kontakten i wink då kan du få veta vilka ballonger som funkar wink sen ska tändningen vara påslagen och bilen tom på folk när polen sätts tillbaka på batteriet smile
Bättre att bli påmind en gång för mycket smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
valle22 Smidd i rostigt stål
19 juni 2013 · 933 Inlägg

piano skrev:
Då börjar vi med att byta styrdonet! Fanns för nån tusenlapp på skroten såg jag så det är ju inte hela världen! Tack så mycket för svaren!

jo, rätt smart att byta delar innan man ens vet vad som orsakar felkoden, lägga pengar på delar i hopp om att det skall lösa sig

mycket bra lösning dvs om man har bra med pengar som du verkar ha lol

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
valle22 Smidd i rostigt stål
19 juni 2013 · 933 Inlägg

piano skrev:

Nybergrobin skrev:
Jag var med om exakt samma sak igår så jag följer denna tråd med spänning big_smile Misstänker starkt att det är styrdonet som är trasigt men det kanske är något annat?

Låter mysko! Varken VAG eller nån annan jag talat med har varit med om liknande.. Så ett vanligt fel verkar det inte vara! smile Men många gissar på att det är styrdonet som ställer till det!

valle22 skrev:
finns en anledning till att du inte kan släcka dem sedan den är trasig, eller hur? det är att byta sedan den anmärker på tändaren på airbagen. Alternativt är att jaga beg del, men hurvida skrotare säljer pyrotekniska delar till privatpersoner kan vara svårt, men vem vet. Ring och kolla

Det finns en anledning till att du inte svarar relevant och det är för att du inte läser vad jag skriver. Men är man en äkta gorgare så läser man enbart rubriken och gissar resten och sedan svarar. Alltid lika kul att läsa sådana trådar, dock är det inte lika kul när det är ens egen tråd då risken med att få relevanta svar minskar då det är 2 sidor med massa bladder från folk som inte ens bemödar sig att läsa 5-10 rader med text.

ja, och VAG skulle utan att tveka lämna ut sådan information utan att ens ha bilen inne hos sig och yttra sig om att de inte råkat ut för liknande, tror du på detta själv?

kan dock tycka det är lika kul med folk som tror att man bara skriver ett inlägg om sitt fel kortfattat och allt skall lösa sig här på distans? lol vissa mer roligare än andra, ibland undrar man om det är så vissa skulle ha bilar överhuvudtaget lol

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
piano
19 juni 2013 · 106 Inlägg

mb_pucken skrev:
Skulle tro att det är styrdonet som är paj men har du kollat säkringarna och se till att ha ett bra batteri i bilen smile
Glöm inte att låta batteripolen vara av när du jobbar med airbags smile vänd eller ruska inte styrdonet med kontakten i wink då kan du få veta vilka ballonger som funkar wink sen ska tändningen vara påslagen och bilen tom på folk när polen sätts tillbaka på batteriet smile
Bättre att bli påmind en gång för mycket smile

Jag visste faktiskt inte att tändningen skulle vara på när batteripolen anslutes, brukar vrida på den efteråt men då i riskfri position från airbags! smile så det tackar vi för!


valle22 skrev:

piano skrev:
Då börjar vi med att byta styrdonet! Fanns för nån tusenlapp på skroten såg jag så det är ju inte hela världen! Tack så mycket för svaren!

jo, rätt smart att byta delar innan man ens vet vad som orsakar felkoden, lägga pengar på delar i hopp om att det skall lösa sig

mycket bra lösning dvs om man har bra med pengar som du verkar ha lol

Och det var inte samma sak som du föreslog i ditt första inlägg eller? Enda skillnaden är väl att 5pers föreslår styrdonet, du ensam föreslog tändarna.

Senast redigerat av piano (19 juni 2013)

piano
19 juni 2013 · 106 Inlägg

valle22 skrev:

piano skrev:

Nybergrobin skrev:
Jag var med om exakt samma sak igår så jag följer denna tråd med spänning big_smile Misstänker starkt att det är styrdonet som är trasigt men det kanske är något annat?

Låter mysko! Varken VAG eller nån annan jag talat med har varit med om liknande.. Så ett vanligt fel verkar det inte vara! smile Men många gissar på att det är styrdonet som ställer till det!

valle22 skrev:
finns en anledning till att du inte kan släcka dem sedan den är trasig, eller hur? det är att byta sedan den anmärker på tändaren på airbagen. Alternativt är att jaga beg del, men hurvida skrotare säljer pyrotekniska delar till privatpersoner kan vara svårt, men vem vet. Ring och kolla

Det finns en anledning till att du inte svarar relevant och det är för att du inte läser vad jag skriver. Men är man en äkta gorgare så läser man enbart rubriken och gissar resten och sedan svarar. Alltid lika kul att läsa sådana trådar, dock är det inte lika kul när det är ens egen tråd då risken med att få relevanta svar minskar då det är 2 sidor med massa bladder från folk som inte ens bemödar sig att läsa 5-10 rader med text.

ja, och VAG skulle utan att tveka lämna ut sådan information utan att ens ha bilen inne hos sig och yttra sig om att de inte råkat ut för liknande, tror du på detta själv?

kan dock tycka det är lika kul med folk som tror att man bara skriver ett inlägg om sitt fel kortfattat och allt skall lösa sig här på distans? lol vissa mer roligare än andra, ibland undrar man om det är så vissa skulle ha bilar överhuvudtaget lol

Om det nu hör till saken så brukar dom vara väldigt hjälpsamma. Sluta käfta nu och hjälp till i en tråd där du vet vad du snackar om istället, vilket garanterat inte är här med tanke på ditt första inlägg.

valle22 Smidd i rostigt stål
19 juni 2013 · 933 Inlägg

piano skrev:

mb_pucken skrev:
Skulle tro att det är styrdonet som är paj men har du kollat säkringarna och se till att ha ett bra batteri i bilen smile
Glöm inte att låta batteripolen vara av när du jobbar med airbags smile vänd eller ruska inte styrdonet med kontakten i wink då kan du få veta vilka ballonger som funkar wink sen ska tändningen vara påslagen och bilen tom på folk när polen sätts tillbaka på batteriet smile
Bättre att bli påmind en gång för mycket smile

Jag visste faktiskt inte att tändningen skulle vara på när batteripolen anslutes, brukar vrida på den efteråt men då i riskfri position från airbags! smile


valle22 skrev:

piano skrev:
Då börjar vi med att byta styrdonet! Fanns för nån tusenlapp på skroten såg jag så det är ju inte hela världen! Tack så mycket för svaren!

jo, rätt smart att byta delar innan man ens vet vad som orsakar felkoden, lägga pengar på delar i hopp om att det skall lösa sig

mycket bra lösning dvs om man har bra med pengar som du verkar ha lol

Och det var inte samma sak som du föreslog i ditt första inlägg eller? Enda skillnaden är väl att 5pers föreslår styrdonet, du ensam föreslog tändarna.

du har 50% chans att det blir rätt, visst massa förslag på vad du skall göra/byta utan att riktigt få felet kontrollerat...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
mb_pucken
19 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Ska även tillägga att kolla kontakterna noga på styrdonet och kontakten. Inte helt ovanligt att dom mest konstiga kontakter drabbas av ärg smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
piano
19 juni 2013 · 106 Inlägg

valle22 skrev:

piano skrev:

mb_pucken skrev:
Skulle tro att det är styrdonet som är paj men har du kollat säkringarna och se till att ha ett bra batteri i bilen smile
Glöm inte att låta batteripolen vara av när du jobbar med airbags smile vänd eller ruska inte styrdonet med kontakten i wink då kan du få veta vilka ballonger som funkar wink sen ska tändningen vara påslagen och bilen tom på folk när polen sätts tillbaka på batteriet smile
Bättre att bli påmind en gång för mycket smile

Jag visste faktiskt inte att tändningen skulle vara på när batteripolen anslutes, brukar vrida på den efteråt men då i riskfri position från airbags! smile


valle22 skrev:

jo, rätt smart att byta delar innan man ens vet vad som orsakar felkoden, lägga pengar på delar i hopp om att det skall lösa sig

mycket bra lösning dvs om man har bra med pengar som du verkar ha lol

Och det var inte samma sak som du föreslog i ditt första inlägg eller? Enda skillnaden är väl att 5pers föreslår styrdonet, du ensam föreslog tändarna.

du har 50% chans att det blir rätt, visst massa förslag på vad du skall göra/byta utan att riktigt få felet kontrollerat...

Okej, hur vill du att jag ska lägga upp det då? Beskriv gärna hur jag ska gå till väga för att fixa felet billigare än 1000kr.

mb_pucken
19 juni 2013 · 5 087 Inlägg

valle22 skrev:

piano skrev:

mb_pucken skrev:
Skulle tro att det är styrdonet som är paj men har du kollat säkringarna och se till att ha ett bra batteri i bilen smile
Glöm inte att låta batteripolen vara av när du jobbar med airbags smile vänd eller ruska inte styrdonet med kontakten i wink då kan du få veta vilka ballonger som funkar wink sen ska tändningen vara påslagen och bilen tom på folk när polen sätts tillbaka på batteriet smile
Bättre att bli påmind en gång för mycket smile

Jag visste faktiskt inte att tändningen skulle vara på när batteripolen anslutes, brukar vrida på den efteråt men då i riskfri position från airbags! smile


valle22 skrev:

jo, rätt smart att byta delar innan man ens vet vad som orsakar felkoden, lägga pengar på delar i hopp om att det skall lösa sig

mycket bra lösning dvs om man har bra med pengar som du verkar ha lol

Och det var inte samma sak som du föreslog i ditt första inlägg eller? Enda skillnaden är väl att 5pers föreslår styrdonet, du ensam föreslog tändarna.

du har 50% chans att det blir rätt, visst massa förslag på vad du skall göra/byta utan att riktigt få felet kontrollerat...

Har man felkoder på så gått som alla tändare m.m. så är odsen ganska stora att det är styrdonet eller kontakten till styrdonet som är kass. Känns som att risken att alla tändare ska bli dåliga samtidigt är ganska liten.
Därimot så kan avsaknaden av matarspänning till styrdonet leda till liknande fel. Vill man vara säker så mäter man så man har spänning fram till styrdonet innan det byts.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
piano
19 juni 2013 · 106 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ska även tillägga att kolla kontakterna noga på styrdonet och kontakten. Inte helt ovanligt att dom mest konstiga kontakter drabbas av ärg smile

Det har du rätt i! Tror dock enheten sitter bredvid handsfacket så den är ju skyddad isf, men man ska aldrig säga aldrig! smile

mb_pucken
19 juni 2013 · 5 087 Inlägg

piano skrev:

mb_pucken skrev:
Ska även tillägga att kolla kontakterna noga på styrdonet och kontakten. Inte helt ovanligt att dom mest konstiga kontakter drabbas av ärg smile

Det har du rätt i! Tror dock enheten sitter bredvid handsfacket så den är ju skyddad isf, men man ska aldrig säga aldrig! smile

När man ändå har kontakten lös så borde du mäta matarspänningen till styrdonet, för säkerhets skull. Tyvärr vet jag inte vilka stift spänningen ska ligga på smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang