Volvo 740. Ljus fladdrar, motor dippar, stereo dör.

Catoxxo
19 juni 2013 · 324 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo 740 GLT 16v, års -88b.

Jag har lite problem med den, som jag inte riktigt begriper mig på...

Alla lampor fladdrar litegrann, hel/halvljus, bakljus, instrumentpanel, ja allt.
Stereon går nästan aldrig att ha på om bilen är avstängd, den bara står och startar om sig gång på gång då, som om den fick för lite ström.
Vrider jag på hög volym (har ett par eftermarknadshögtalare och en baslåda med slutsteg) så dör stereon och startar om sig, för att sedan dö om och om igen tills jag ställt ner ljudet.
Motorn dippar ganska ofta ner till ca 500 rpm vid tomgångskörning och körning på låga varv, cruising etc. När motorn dippar så startar stereon om sig.
När elfläkten (ja, jag har en sån) går igång så dippar motorn ner till 500 rpm, stereon startar om sig.

Batteriet har 12.50V när motorn är avstängd (iofs ganska direkt efter körning, men ändå) och 14.50V med motorn på tomgång, uppmätt med multimeter.

Några idéer på mina problem? Kan allt detta höra ihop kanske? hmm

kristianceder
19 juni 2013 · 5 Inlägg

testa batteriet med en batteri testare

Drönirettab
19 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Är det på själva batteripolerna som du mätte 14,5 V med motorn igång?
Vilket varvtal var det på motorn vid mätningen?

Eftersom du inte kan spela musik särskilt högt med motorn avslagen så är det troligast någon form av batteriproblem, antingen dåligt laddat eller helt enkelt i dåligt skick (kortslutning i cell eller liknande).

När motorn dippar ner till 500 varv så är jag rätt säker på att generatorn inte orkar hålla rätt laddspänning (eller inte ge någon laddning alls), av den anledningen kan lysen "fladdra". Är batteriet i bra skick så ska inte stereon starta om sig bara för att laddspänningen inte är rätt eller uteblir, men spänningen kommer ju ändå att sjunka märkbart.

Om du mätte upp 14,5 V direkt på batteripolerna (inte polskorna) så säger jag också som ovanstående, testa batteriet med batteritestare. Mätte du däremot upp 14,5 V nere på generatorn så bör du i så fall även mäta på batteripolerna för att se om spänningen är likadan där.

Det kan hända att motorns låga tomgångsvarv beror på dåligt batteri, antingen att elektroniken får för dålig spänning eller att generatorn lastas ner av batteriet så att den får jobba väldigt hårt. För att kunna hålla någorlunda bra laddning på batteriet så tycker jag dock att tomgångsvarvtalet bör hållas på minst 700-800 varv, annars dras batteriet successivt ur när man tex cruisar eller står med motorn på tomgång och spelar musik på hög volym. smile

Catoxxo
19 juni 2013 · 324 Inlägg

Mätte över batteripolerna, 14.5V. tomgång, 800rpm enligt mätaren.

Kollat lite mer ikväll.
När bilen är kall så fladdrar inte lamporna. När den blivit varm så börja den svaja riktigt ordentligt, samtidigt som motorvarven på tomgång svajar. (Aldrig svajat i närheten som så mycket som idag)
Mätte på generatorn samt batteriet, och det gick mellan 13.91V och upp till 16V vid nåt tillfälle, är inte det för mycket?

Kollat med en batteritestare och alla cellerna var likvärdiga, i övre mittenläget, det ska ju räcka gott o väl för att stereon ska stå på när bilen är avstängd iaf.

Tomgångsvarvet ska vara standard som på en 740, 800rpm. Jag är inte den som åker runt på tomgång gång på gång över torget i flera timmar, men att köra förbi EN gång och spela lite borde man väl få, efter en långtur.

Har några tankar:
Fördelarlocket, att göra rent det rejält, kanske ger en jämnare motorgång?
Vevaxelgivaren, kan den vara knasig och börja fjolla sig när motorn blir varm? Har LH 2.4-systemet iom -88B
Laddreläet, kan det vara något med det?

Drönirettab
19 juni 2013 · 21 761 Inlägg

16 V är för mycket, helt klart. Kolla att du har riktigt bra kontakt i generatorns laddkabel och jordkabel, ett glapp där kan göra att laddspänningen ibland skenar iväg. Är alla kablar och kontaktytor okej så kan det vara regulatorn som behöver bytas ut.

Det du kan göra just nu är att ladda upp batteriet helt med batteriladdare och låta det stå orört i några timmar, slå sedan igång stereon och spela musik på någorlunda hög volym samtidigt som du mäter direkt på batteripolerna hur spänningen beter sig. Motorn ska vara avslagen vid testet.

Motorns ojämna tomgång kan jag nog inte ge så mycket råd om, men alla tänddetaljer bör förstås vara i bra skick för att inte riskera dåliga gnistor och ojämn förbränning. smile

Catoxxo
19 juni 2013 · 324 Inlägg

Kablarna satt bra på generatorn, och generatorn satt också bra. Kan väl skruva loss kablarna och dra fast dom igen, men känns inte som att det är problemet...

Tack för tipset, sätter batteriet på laddning nu under natten och ser hur det verkar imorgon. smile

Catoxxo
20 juni 2013 · 324 Inlägg

Batteriet fulladdat, 12.30v. Spelade ett par låtar, var nere på 12.10v som minst. Ganska hög volym, stereon dog 2 ggr pga den tyckte jag spelade för högt. Spela jag riktigt högt så dog stereon med. När jag slutat spela musik stod batteriet på 12.34v.
Lamporna fladdrar fortfarande för fullt när bilen är på. Tips?

Kan tillägga en sak som snurrar till det ytterligare. Stereon är direktkopplad på batteriet, dvs man behöver ej ha nyckel i för att ha stereon på. Den dör nästan alltid när jag ställer på/stänger av bilen. Samt vid dippar som sagt. Fastän att stereon inte är knyten till motorn egentligen?

Kollat över alla säkringar, alla var hela.
Testat att extrajorda mellan motor-kaross, motor-batteri, batteri-kaross utan framgång.

Jag har dubbla 6.5-högtalare i vardera framdörr, originalhögtalare i bakdörrar och en baslåda med dubbla 10" med slutsteg i bagaget. Stereon borde väl klara av att driva högtalarna, eller...?

EDIT: Nu har jag mätt ytterligare, och fått fram att generatorn laddar någorlunda rätt spänning, men för lite ström. Bilen förbrukar 4-9A vid tomgång, och generatorn laddar 3-8A. (Är inte det för höga värden? Mätte på min GL och där förbrukade den ~1.6A och laddade lika mycket...) Kan det vara mina generatorkol som är kassa, eller hela generatorn? Har haft loss kablarna från generatorn och satt dit dem igen och det är bra kontakt.

Satte dit batteriladdaren med motorn igång, satte jag den på laddläget blev det ingen skillnad, sätter jag den på "start"-läget så slutar lamporna att fladdra. Det är väl ett tecken på att generatorn alstrar för lite ström?

Och vad händer om generatorkolen är slitna, ger den för lite ström eller spänning?

Senast redigerat av Catoxxo (20 juni 2013)

Drönirettab
20 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Att batteriet visar 12,3 V när det är fulladdat med batteriladdare innebär att det inte tar emot laddning speciellt bra, det borde ha visat 12,7-12,8 V (om det var helt fräscht) ett par timmar efter att laddaren kopplats bort. Men eftersom spänningen "bara" sjönk ner till 12,1 V som minst när du spelade högt så beror stereoproblemet inte på själva batteriet, det är något annat som ställer till det.

Från batteriets pluspol går det väl åtminstone 2 st pluskablar, en grov ner till startmotorn och en "halvgrov" till någon form av pluslint eller till säkringscentralen/reläcentralen. Du skulle behöva mäta på det ställe där den halvgrova kabeln sitter ansluten, jag misstänker nämligen att den har dålig kontakt (kanske i själva polskon).

Kolla ordentligt på båda batteripolskorna hur det ser ut där kablarna sitter fast. På originalpolskor där kablarna är pressade är det inte helt ovanligt att kablarna nästan har ärgat av, man brukar se att det är alldeles grönt inuti "hylsan" vid presskanten.

Är det dålig kontakt där så borde visserligen även den grova kabeln till startmotorn ha dålig kontakt och startproblem uppstå, men man kan inte vara helt säker ändå. Om det blir dålig kontakt i den halvgrova pluskabeln så gör det att tex tändlåset får dålig spänning, vilket kanske ger fladdrande lampor.

När det gäller generatorn så kan den inte ge rätt spänning om den inte orkar ge tillräckligt med ström, så fungerar det inte. När den inte orkar ge tillräckligt med ström så sjunker automatiskt spänningen, så är det alltid. Bilen förbrukar dessutom betydligt mer än 4-9 A med motorn igång och halvljuset tänt, exempelvis min 240 drar ca 23 A.

Jag vet inte hur du mätte upp strömmen, men man kan inte använda en vanlig multimeter eftersom den normalt sett inte klarar den strömmen. Tångamperemätare är det verktyg man får använda i så fall. smile

För att sammanfatta litegrann så föreslår jag alltså att du kollar upp vart den halvgrova pluskabeln från batteripluspolen går och gör mätningar där den sitter ansluten. En annan sak du kan göra är att mäta så nära stereon som möjligt vilken spänning det är där när du spelar så högt att den stänger av sig. Kolla gärna upp vid säkringarna hur spänningen är där med motorn igång.

Om du har möjlighet att testa ett annat batteri så gör gärna det också, med tanke på att det bara hade 12,3 V efter uppladdning, men jag tror egentligen inte att det blir speciellt stor skillnad. Vi får väl se. smile

Catoxxo
24 juni 2013 · 324 Inlägg

Okaj nu har jag pillat lite igen.

Batteriet är kanske inte i nyskick, men det är väl inte kasst...
Ström mätte jag med en tångamperemeter.

Testade lite saker:
Har testat att byta batteri utan framgång.
Kabelskor på batteriet är bra, sitter hårt också.
Plockade loss kablarna bak på generatorn och kolla så att det säkert är kontakt.
Plockade loss locket bak på generatorn med kolen. bredvid kolen sitter det någon jordpunkt (?) som var rostig. putsade upp den och satte tillbaka grejerna.

Efter dessa åtgärder så fladdrar lamporna betydligt mindre, det finns fortfarande där, men inte i närheten av så mycket som förut. Mina tankar går till jordpunkten bredvid kolen, vad det är för något...?

Testade även att koppla bort generatorn och köra på bara batteriet, och då slutar alla lampor att fladdra helt.



Över till stereon.
Mätte strömkabeln till stereon, den var allt mellan 0.50V och 12V, gick upp o ner stup i kvarten... Så jag drog in en ny kabel från + på batteriet till stereon och skarvade dit.
Ville inte fungerna något vidare ändå, fast att jag hade en enkel kabel raka vägen. Spänningen var bra men stereon ville ändå inte, starta om sig jättefort osv.
Då tänkte jag på jorden. Tänkte jag skulle dra en ny kabel, så jag klippte av nuvarande jordkabel för jag tänkte skarva ihop till en ny och sätta på en jordpunkt. Direkt jag klippt av jordkabeln hoppade stereon igång. Den ville inte ha mer jord än antennkabeln tydligen...

Så nu har jag bara antennkabeln som jord, kan spela till stereons maxgräns utan några som helst problem, även med bilen avstängd. Stereon dör inte längre när motorn dippar heller. Får väl se hur länge den låter bli att bråka.


Nu har jag dock ett startdilemma istället. Spelade musik i nån halvtimme i garaget. Höll koll på spänningen, stod på 12.34 - 12.01 som minst. Skulle starta bilen när den stod på ca 12.15. Bilen orkade inte dra runt startmotorn... Nytt batteri om jag ska kunna använda grejerna, eller? Och några fler tips på fladdret på lamporna?

Imorgon drar jag utomlands i 2 veckor, men kommer ni på nåt vettigt, så skriv gärna det.

Drönirettab
25 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Catoxxo skrev:
Ström mätte jag med en tångamperemeter.

Okej, men bilen drar iaf betydligt mer ström än 4-9 A med motorn igång och halvljuset påslaget. smile

Catoxxo skrev:
Mina tankar går till jordpunkten bredvid kolen, vad det är för något...?

Skulle nog vara bra med en bild på det där tror jag, känner mig lite osäker på vilken typ av generator du har.

Catoxxo skrev:
Testade även att koppla bort generatorn och köra på bara batteriet, och då slutar alla lampor att fladdra helt.

Med motorn igång alltså?

Det ska man inte göra på en bil med växelströmsgenerator, den kan pajja om man har otur.

Catoxxo skrev:
Mätte strömkabeln till stereon, den var allt mellan 0.50V och 12V, gick upp o ner stup i kvarten

Vart satte du minusmätpinnen vid mätningen?

Catoxxo skrev:
Direkt jag klippt av jordkabeln hoppade stereon igång. Den ville inte ha mer jord än antennkabeln tydligen...

Så nu har jag bara antennkabeln som jord, kan spela till stereons maxgräns utan några som helst problem, även med bilen avstängd. Stereon dör inte längre när motorn dippar heller.

Det lät ju konstigt, även om den ordinarie jordkabeln hade dålig kontakt så ska inte stereon helt plötsligt fungera problemfritt med jord endast från antennkabel. Frågan är om ordinarie jordkabel kortslöt någonstans. hmm

Catoxxo skrev:
Skulle starta bilen när den stod på ca 12.15. Bilen orkade inte dra runt startmotorn...

Så länge batteriet är någorlunda friskt så ska startmotorn orka dra runt vid sommartemperaturer även om batterispänningen ligger ner mot 12,1-12,2 V. Mät direkt på batteripolerna vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge. smile

Catoxxo
25 juni 2013 · 324 Inlägg

Okej, men över alla +kablarna från batteriet så fick jag mätvärdet 4-9A, med halvljus. 1.6A på min GL. wink

Min generator är stor iallafall, mycket större än en vanlig 940-generator etc... Får se om jag kan fixa nån bild på sakerna senare.

oops, visste inte att det var skadligt... Aja, gjort är gjort roll

Minusen satte jag på tändningslåset.

När jag vrider om nyckeln "försöker snurra runt startmotorn" så var jag nere på 9V. Tändning av = ~12.15V. Mätte ej på startläget...


Mvh

PAIN
25 juni 2013 · 2 103 Inlägg

Byt generator ...haft samma problem ...när man gasar lite kräver bilen mer ström under färd å då doppar motorn , ljusen fladdrar , stereon dör .. Byt generator så är det klart sen , garanterat wink
Haft massa Volvo bilar å alla fick samma fel wink

Catoxxo
25 juni 2013 · 324 Inlägg

PAIN skrev:
Byt generator ...haft samma problem ...när man gasar lite kräver bilen mer ström under färd å då doppar motorn , ljusen fladdrar , stereon dör .. Byt generator så är det klart sen , garanterat wink
Haft massa Volvo bilar å alla fick samma fel wink

Men jag har ju pillat så att den fladdrar mindre nu, kan man inte pilla lite till så att problemet försvinner helt? wink
Du vet inte exakt vad det är för något i generatorn som ger upp?

Drönirettab
25 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Catoxxo skrev:
Okej, men över alla +kablarna från batteriet så fick jag mätvärdet 4-9A, med halvljus. 1.6A på min GL. wink

Satte du tångamperemetern över alla kablar samtidigt?

Då blir det fel mätvärde, man måste mäta en kabel i taget. 2 st 55W lampor drar teoretiskt ca 8,5 A om man utgår ifrån 13 V, sedan tillkommer alla baklampor. Huvudbränslepumpen behöver ett antal A, även tändsystemetändsystemet. Då är det bara att räkna ihop så ser man att 4-9 A totalt är en omöjlighet.

Catoxxo skrev:
Minusen satte jag på tändningslåset.

Okej. Bäst hade varit om du satte båda mätpinnarna så nära stereon som möjligt, sedan flyttat vardera mätpunkt för att se vilken av plus och minus som gav spänningsfall. smile

Catoxxo skrev:
När jag vrider om nyckeln "försöker snurra runt startmotorn" så var jag nere på 9V. Tändning av = ~12.15V. Mätte ej på startläget...

Men "försöker starta motorn" och "startläget" är ju samma sak?

Även när batterispänningen vid själva startögonblicket sjunker till 9 V så ska startmotorn orka dra runt, däremot om det var 9 V med endast tändningen påslagen i läge 2 så verkar batteriet vara dåligt.

Generatorn kan iof ge för dåligt med ström av en eller annan anledning, men då ser man detta genom spänningsmätning. Spänningen sjunker då ner till batterispänningen eller ännu lägre.

Det som en vanlig spänningsmätning med multimeter dock inte kan visa är om det kommer dåligt likriktad spänning ut från generatorn, sån spänning kan göra att lampor "pulserar" även fast spänningen ligger på bra nivå. En sån sak beror troligast på trasig diod i diodbryggan så vitt jag vet.

Men stereon borde ändå inte starta om sig pga dålig kvalitet på spänningen. smile

Catoxxo
25 juni 2013 · 324 Inlägg

Okej, trodde en utbildad elektriker (min kompis) skulle veta hur man använde en tångamperemeter, men där ser man. wink

Jaja, men nu har jag dragit nya kablar till den så skiter i det. tongue

Okej så det är samma sak, då missuppfattade jag. Vid tändläge 2 har jag ~12V, när jag försöker starta sjunker det till 9V, uppmätt på batteripolerna.

Okej, jag har ju mätt med multimeter så.

Drönirettab
25 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Som sagt ska startmotorn orka snurra runt även när spänningen i startögonblicket sjunker till 9 V, jag har själv mätt den spänningen på min 240 vid en rejäl kallstart. smile

Men klickar det inte ens i startmotorn när du försöker?

Catoxxo
25 juni 2013 · 324 Inlägg

Drönirettab skrev:
Som sagt ska startmotorn orka snurra runt även när spänningen i startögonblicket sjunker till 9 V, jag har själv mätt den spänningen på min 240 vid en rejäl kallstart. smile

Men klickar det inte ens i startmotorn när du försöker?

Okej. Nepp, inget liv alls. Men med startkablar startar den direkt.
Men det är ju bara när jag spelat musik ett tag med bilen avstängd, annars är det inga problem. smile

Ett par andra killar råder mig också att byta generator för att få bort fladdret, så vi får väl se hur det blir... smile

Drönirettab
25 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Jag glömde bort litegrann det du skrev om att lamporna slutade att fladdra med genertorn bortkopplad, en sån sak tyder nog på dåligt likriktad spänning och då är det väl bäst med en annan generator. Däremot att stereon funkar bättre med bortkopplad ordinarie jordkabel bör vara ett annat problem och hör knappast ihop med generatorn.

Vart satte du minusstartkabeln när du fick starthjälp?

Om den sattes på motorblocket så misstänker jag dålig jordkontakt mellan batteri och motor, även fast du har kollat desa saker. smile

Senast redigerat av Drönirettab (25 juni 2013)

Catoxxo
25 juni 2013 · 324 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag glömde bort litegrann det du skrev om att lamporna slutade att fladdra med genertorn bortkopplad, en sån sak tyder nog på dåligt likriktad spänning och då är det väl bäst med en annan generator. Däremot att stereon funkar bättre med bortkopplad ordinarie jordkabel bör vara ett annat problem och hör knappast ihop med generatorn.

Vart satte du minusstartkabeln när du fick starthjälp?

Om den sattes på motorblocket så misstänker jag dålig jordkontakt mellan batteri och motor, även fast du har kollat desa saker. smile

Dålig likriktad spänning, det betyder alltså att jag kan ha bra spänningsvärden men dålig likspänning, eller? tongue
Och vad är det för något i generatorn som ger upp vid ett sånt här fenomen? nyfiken. smile

Minuskabeln satte jag på minuspolen på batteriet, för jag tänkte likadant som du.

Drönirettab
25 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, spänningsvärdet kan vara ganska okej men likspänningen är "ojämn". Diodbryggan (eventuellt någon enstaka diod) inuti generatorn kan vara trasig, men jag har inte varit med om ett sånt fel och kan för lite om just detta.

Att motorn startade utan problem med startkablar när båda kablarna sattes på batteriet låter knepigt, jag tycker fortfarande att de uppmätta spänningsvärdena inte är tillräckligt dåliga för att batteriet skulle vara hela orsaken.

Du skulle även kunna mäta vilken spänning det är på solenoidens stift där den tunna "styrkabeln" sitter när du vrider nyckeln i startläge, om spänningen är för låg där i startögonblicket så skjuter inte solenoiden ut drevet och alltså händer ingenting (inget klick ens). smile

Gick startmotorn runt med "normal" hastighet när du använde startkablar eller gick den ganska tungt/långsamt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang