E36 compact nav till e30 länkarm?

Big-Nyz
20 juni 2013 · 582 Inlägg

Surfar runt på fembultkonvertering av e30...

Jag har e30-bakvagn med trumbroms och 188-diff och vill 5-bultkonvertera. Jag vet att jag kan ta länkarmar eller t.om. hela bakvagnen från en kompakt, men fungerar det med bara naven? Mina nav är 39mm i lagerbanan, och vad jag lyckats luska ut så gäller samma sak för compactens bakvagn med trumbroms. Men hur mycket skiljer det i offset mellan naven? Mitt e30-nav har 80mm i offset.


Mvh,
Mathias

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
manuelo
8 augusti 2013 · 5 Inlägg

tjena! är i samma situation, va kom du fram till om man får fråga?

mvh Emanuel

Big-Nyz
8 augusti 2013 · 582 Inlägg

manuelo skrev:
tjena! är i samma situation, va kom du fram till om man får fråga?

mvh Emanuel

Hej Emanuel!

Jag hade helt glömt bort att jag satt upp den här frågetråden, så jag har glömt att berätta hur jag gjorde...

Jag sökte ett tag efter e36 compactnav, de små för trumbroms. Men de är dyra nya (omkring 100 euro styck), och de privata försäljare som hade begagnat tog tid på sig. Istället hade jag turen att få tag på kompletta bärarmar för compact med skiva. Jag fick ok, skivor och nav och allt för 250 euro från en kvalitativ skrotarfirma. Och ja, de var bolt-on.

Jag tittade inte desto närmare på de olika bärarmarna och naven utan kastade bara på compact-grejorna, men de efterforskningar jag gjorde visade följade saker:

- Det är samma hjullager till e36 compact med trumma och e30 med trumma.
- Det är samma lager till e36 compact med skiva och e30 med skiva.
- E36 compact med trumma har exakt samma bärarmar som e30 med trumma.
- Compact med skiva påstås däremot ha bärarmar med mera inbyggd spårvidd. Bärarmarna ska alltså sticka ut lite längre. Ifall det är så, vilket jag faktiskt smått betvivlar, skulle alltså den ökade spårvidden kompenseras med nav med mindre offset. Som jag förstår det skulle man då med e36 compact skivnav på en e30 med bakvagn för skiva, kunna köra fälgar med mindre ET... tongue

Som jag förstår detta så är det samma offset i e36 compactnaven för trumma, som det är i e30-naven för trumma, och att det därmed borde vara en direkt bolt-on där inget förutom bultmönstret ändras.

Troligen är detta bara en "okänd" lösning här på nätet eftersom det är så oattraktivt att köra med trumma.

Givetvis kan jag inte garantera att allt detta stämmer, men ditåt borde det vara! big_smile
Lycka till, hoppas du hittar en lösning som passar. Bara hör av dig om du undrar på något.

Mvh,
Mathias

Senast redigerat av Big-Nyz (8 augusti 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
manuelo
11 augusti 2013 · 5 Inlägg

vilken hjälte! tack för det utförliga svaret smile
mvh emanuel

Tottii Audiskadad
25 januari 2016 · 1 287 Inlägg

hoppas få svar!

år det monteera compakt nav från trummor på en bil som har skivor i dags läget? ( vill ha 5 bult) med skivor fortfarande! smile ska INTE ha handbroms backar smile tack i förhand! smile

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
Big-Nyz
27 januari 2016 · 582 Inlägg

Hej! Nej det går inte, det är olika dimension på lagren. Lagren för skivnav är grövre.


Tottii skrev:
hoppas få svar!

år det monteera compakt nav från trummor på en bil som har skivor i dags läget? ( vill ha 5 bult) med skivor fortfarande! smile ska INTE ha handbroms backar smile tack i förhand! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Tottii Audiskadad
27 januari 2016 · 1 287 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Hej! Nej det går inte, det är olika dimension på lagren. Lagren för skivnav är grövre.


Tottii skrev:
hoppas få svar!

år det monteera compakt nav från trummor på en bil som har skivor i dags läget? ( vill ha 5 bult) med skivor fortfarande! smile ska INTE ha handbroms backar smile tack i förhand! smile

om man får tag lager mått som stämmer? smile

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
Big-Nyz
11 februari 2016 · 582 Inlägg

Tottii skrev:

Big-Nyz skrev:
Hej! Nej det går inte, det är olika dimension på lagren. Lagren för skivnav är grövre.


Tottii skrev:
hoppas få svar!

år det monteera compakt nav från trummor på en bil som har skivor i dags läget? ( vill ha 5 bult) med skivor fortfarande! smile ska INTE ha handbroms backar smile tack i förhand! smile

om man får tag lager mått som stämmer? smile

Ja får du tag på det så är det ju bara att montera.... Men de två olika lagren har olika mått både på inner- och ytterbanan. Vill man bygga om och modda går det väl att få dit nav från Renault Clio eller Dodge Dart eller Massey Ferguson eller precis vad som helst, jag hade också tänkt glatt pussla ihop något eget, men efter att jag mätt och försökt  trixa var det vara att cäscha ut och köpa det som var gjort för att passa. wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang