BMW E36 325 Cabbe 94 Airbag lampa + Vindruta

momeibrahim
21 juni 2013 · 7 Inlägg

Hej! Jag har två små saker som jag är osäker på om det är okej när bilen ska besiktas.

Fel nummer ett. Jag har en Airbag lampa som lyser när jag startar bilen. Efter exakt 2 minuter så försvinner den och kommer inte tillbaka tills jag stängt av bilen helt och vridigt på nyckeln helt. Sen när jag startar den så lyser lampan igen men försvinner igen efter 2 minuter. Om jag stänger av bilen men inte vrider på nyckeln helt, så är lampan fortfarande avstängd och jag kan starta bilen utan att lampan ska komma fram. Är detta något problem inför besiktning ( i Helsingborg, Berga)

Sen har jag min vindruta. Har en spricka på vindrutan men är inte säker på om den går igenom. Såhär ser det ut.
Går den igenom besiktningen ?

http://oi42.tinypic.com/2zqwqow.jpg

BMW 325i E36 Cabriolet "Ice Cold" (1995)
alain www.bimmerpower.org
22 juni 2013 · 3 995 Inlägg

Vad det gäller airbag lampa, från 1a februari är det ny EU regler och airbag lampa ska inte ljusa vid besiktningen.
Kör till en verkstad där de kan läsa felkoder och åtgärda detta.

Vad det gäller rutan, eftersom spricka sprider sig till framför utsikt fällt kan du räkna med en 2a, du även kan får en påpekande vid en polis kontroll (det har jag fått).

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
alain www.bimmerpower.org
22 juni 2013 · 3 995 Inlägg

Nya kontrollpunkter vid besiktning
De kontrollpunkter som ingår i en kontrollbesiktning finns föreskrivet i Transportstyrelsens föreskrifter TSFS (2010:84) och allmänna råd om kontrollbesiktning. Teknisk utveckling och skärpta krav när det gäller trafiksäkerhet och miljö, leder till att föreskrifter och allmänna råd ibland behöver kompletteras med nya kontrollpunkter.

Den 31 december 2011 trädde en ändring i kraft genom Transportstyrelsens föreskrifter TSFS (2011:101), som bland annat innebär att ett fordon där SRS-indikeringen (krockkudden) varnar för fel i systemet, eller är ur funktion, ska underkännas vid kontrollbesiktning.
Det beror på ett EG-direktiv som trädde ikraft, som handlar om kontrollbesiktning på bilar och släpvagnar inom Europa (direktiv 2010/48/EU).

Transportstyrelsen har tidigare inte bedömt det som nödvändigt att underkänna bilar, som har en varningslampa för SRS som varnar för fel i systemet. Men om bilens inbyggda säkerhet ska fungera enligt biltillverkarens konstruktion, behöver även de så kallade krockkuddarna fungera. Många bilar har till exempel särskilda bilbälten, beroende på om de sitter monterade på en plats med krockkudde eller en plats utan krockkudde.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh … esiktning/

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Brådhis * Voff voff *
22 juni 2013 · 10 279 Inlägg

Hade det varit en 90-tals Volvo hade jag gissat att nå´n kopplat airbaglampan på servicelampan. För den slocknar efter 2 minuter... Vet dock inte hur det fungerar på BMW.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
momeibrahim
22 juni 2013 · 7 Inlägg

alain skrev:
Vad det gäller airbag lampa, från 1a februari är det ny EU regler och airbag lampa ska inte ljusa vid besiktningen.
Kör till en verkstad där de kan läsa felkoder och åtgärda detta.

Vad det gäller rutan, eftersom spricka sprider sig till framför utsikt fällt kan du räkna med en 2a, du även kan får en påpekande vid en polis kontroll (det har jag fått).

Men skillnaden är att den lyser inte konstant. Den slocknar efter ett par minuter. Bilen behöver inte ens startas, bara att vrida på nyckeln så att lampan lyser, vänta två minuter och sen är lampan släckt, starta bilen och lampan förblir släckt. Så egentligen så borde det vara okej eftersom den slocknar och inte kommer tillbaka tills jag vrider nyckeln helt och sedan startar bilen, då den dyker upp igen.

BMW 325i E36 Cabriolet "Ice Cold" (1995)
alain www.bimmerpower.org
23 juni 2013 · 3 995 Inlägg

Ok! nu är jag med, då det skulle inte vara nånt problem bara att du meddela manen att det ta en liten stund innan den släcker så att han vet att det fungerar.wink
Rutan bör du göra någonting åt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
momeibrahim
23 juni 2013 · 7 Inlägg

Aha okej, tack så mycket för svaret, hjälpte mig! smile

BMW 325i E36 Cabriolet "Ice Cold" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang