Glapp ström

antond93
24 juni 2013 · 114 Inlägg

Hej, jag tänkte sätta diodlampor i handtagskopparna på min volvo s70, och ta ström från högtalarna, funkade jättebra att koppla in. Men så skulle jag sätta dit diodlampor vänster bak, och då är grejen det, att det lyser starkt och fint när dörren är öppen, men sen när man stänger dörren så dör lampan, funkade jätte bra på dom andra dörrarna så varför skulle det inte funka på just den. Riktigt frustrerande då man vill att det ska lysa i alla koppar.

Och annars vet jag inte vart jag ska kunna ta ström ifrån utan att plocka ner hela bilen i smådelar.


Någon som har en idé om hur detta kan komma sig?

DF Faderator
24 juni 2013 · 228 Inlägg

låter som du har snott ström ifrån något annat som börjar lysa när dörren öppnas, tex så brukar det sitta röda lampor i bakkant på dörrarna som börjar lysa när man öppnar dörrarna.
Bara en tanke..

"Being second is to be the first of the ones who lose"
Volvo 940 "LTT" (1997)
antond93
24 juni 2013 · 114 Inlägg

DF skrev:
låter som du har snott ström ifrån något annat som börjar lysa när dörren öppnas, tex så brukar det sitta röda lampor i bakkant på dörrarna som börjar lysa när man öppnar dörrarna.
Bara en tanke..

Nej det har jag verkligen inte, tog ström från högtalarna. Funkade bra på dom andra, men på denna dörr så lyser den starkt när dörren är öppen och svagt när dörren är stängd

YeahBitch
24 juni 2013 · 730 Inlägg

antond93 skrev:

DF skrev:
låter som du har snott ström ifrån något annat som börjar lysa när dörren öppnas, tex så brukar det sitta röda lampor i bakkant på dörrarna som börjar lysa när man öppnar dörrarna.
Bara en tanke..

Nej det har jag verkligen inte, tog ström från högtalarna. Funkade bra på dom andra, men på denna dörr så lyser den starkt när dörren är öppen och svagt när dörren är stängd

Förklara hur du tog strömmen från högtalarna? :S

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
antond93
24 juni 2013 · 114 Inlägg

YeahBitch skrev:

antond93 skrev:

DF skrev:
låter som du har snott ström ifrån något annat som börjar lysa när dörren öppnas, tex så brukar det sitta röda lampor i bakkant på dörrarna som börjar lysa när man öppnar dörrarna.
Bara en tanke..

Nej det har jag verkligen inte, tog ström från högtalarna. Funkade bra på dom andra, men på denna dörr så lyser den starkt när dörren är öppen och svagt när dörren är stängd

Förklara hur du tog strömmen från högtalarna? :S

Tog ström från högtalarna kablarna, och sen jordade, och lödde fast kablar på dioden.

YeahBitch
24 juni 2013 · 730 Inlägg

Fel sorts ström i högtalarkablarna kan ja ju säga tongue Förstår inte ens hur du fått dem att lysa överhuvudtaget om du tagit ifrån högtalarna tongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
antond93
24 juni 2013 · 114 Inlägg

YeahBitch skrev:
Fel sorts ström i högtalarkablarna kan ja ju säga tongue Förstår inte ens hur du fått dem att lysa överhuvudtaget om du tagit ifrån högtalarna tongue

Jo ström finns det, och det enda stället jag kan ta ström ifrån om jag vill att dioderna ska vara på hela tiden, vart skulle jag annars ta ifrån?,

YeahBitch
24 juni 2013 · 730 Inlägg

Inget annat o göra än o dra kablar till något som sätts igång med nyckeln. '
Kan va precis vad som helst, men inte från en högtalare tongue

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
antond93
24 juni 2013 · 114 Inlägg

YeahBitch skrev:
Inget annat o göra än o dra kablar till något som sätts igång med nyckeln. '
Kan va precis vad som helst, men inte från en högtalare tongue

För de första så funkar det klockrent på dom andra dörrarna så frågan är varför man inte skulle ta från högtalarna?, alternativet är att dra meterlånga kablar genom panelen och ut till dörren skulle ta så grymt mycket längre tid.

Expoze
24 juni 2013 · 2 024 Inlägg

Stereon ska driva högtalare inget annat. Du borde väl ha 12v ut till elhissar eller nåt i dörrarna? Använd det istället för att riskera att sabba stereon.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
antond93
24 juni 2013 · 114 Inlägg

Expoze skrev:
Stereon ska driva högtalare inget annat. Du borde väl ha 12v ut till elhissar eller nåt i dörrarna? Använd det istället för att riskera att sabba stereon.

Ja jo, det förstår väl jag med, men då är ju grejen den att elhissarna får ström när man trycker på knappen, och då blir det inte länge dom dioderna lyser, stereon är på helatiden = dioderna lyser när bilen/ stereon är på.

Men har ni förslag på något bättre så säg de

Expoze
24 juni 2013 · 2 024 Inlägg

Du har väl belysning i knapparna till elhissarna?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
antond93
24 juni 2013 · 114 Inlägg

Expoze skrev:
Du har väl belysning i knapparna till elhissarna?

Jag mätte i den stiftkontakten när tändningen var på, men fick ingen ström, men kanske var för snabb.

YeahBitch
24 juni 2013 · 730 Inlägg

antond93 skrev:

Expoze skrev:
Du har väl belysning i knapparna till elhissarna?

Jag mätte i den stiftkontakten när tändningen var på, men fick ingen ström, men kanske var för snabb.

Antar att det är s70n du ska koppla i. Det är ingen jätte ny bil så borde ju vara hyffsat enkelt att ta isär lite inredning och leta upp en kabel att skarva sig in på.

Det borde ju ta mer än en timme eller två. De kan du väl spendera på bilen så du blir nöjdare med den smile
Man kan aldrig greja med en bil för länge, även fast de knappt märks att man gjort något!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Mack Forum- och sitemoderator
24 juni 2013 · 26 149 Inlägg

antond93 skrev:

Expoze skrev:
Du har väl belysning i knapparna till elhissarna?

Jag mätte i den stiftkontakten när tändningen var på, men fick ingen ström, men kanske var för snabb.

Ja, det finns ström i kontakterna.
Mät igen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
lighter22
25 juni 2013 · 436 Inlägg

antond93 skrev:

Expoze skrev:
Stereon ska driva högtalare inget annat. Du borde väl ha 12v ut till elhissar eller nåt i dörrarna? Använd det istället för att riskera att sabba stereon.

Ja jo, det förstår väl jag med, men då är ju grejen den att elhissarna får ström när man trycker på knappen, och då blir det inte länge dom dioderna lyser, stereon är på helatiden = dioderna lyser när bilen/ stereon är på.

Men har ni förslag på något bättre så säg de

du har konstant ström in till elhiss knappen. knappen styr strömmen till motorn så den antingen går åt ena hållet eller det andra så kablarna mellan knapp och motor ska du ej ta ström från utan från plus kabel från bilen till knappen.

finns flera anledningar att du inte ska använda högtalarkablarna och absolut inte jorda lampan sen i karossen!

må va långsökt men kan orsaka störingar i elsystemet och i VÄRSTA scenariot så sabbar du nån data box!

till dig som inte förstod hur han fick dioden att lysa alls så är det inga problem då dem flesta dioder går igång på väldigt lite ström och låg spänning men då ska man jorda genom högtalarens minus kabel så är det inga problem ljudkvaliteten kan försämras lite då det blir som ett motstånd typ enkelt förklarat smile

antond93
28 juni 2013 · 114 Inlägg

Men nu handlade det igentligen inte om hur jag kopplade utan varför det var glapp ström i vänster bakdörr.
Nu har jag tagit ström från elhissarna och problemet kvarstår att när man öppnar dörren så lyser dioden bra, och sen när man blinkar det när på vägen till stängt, och ibland lyser det när dörren är stängd och ibland inte, och jag har provat andra strömkällor i dörren och det är samma sak, har följt kabelhärvan genom dörren och under listen på förarsidan. Och har inte sätt något kabelbrott, eller att det ska vara för stramt. Så vad skulle det kunna vara?

YeahBitch
28 juni 2013 · 730 Inlägg

Det är inte så att dioden kanske är trasig på något vis? Du har inte testat att ta en av dioderna från någon annan dörr som fungerar? För att vara säker alltså?

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
antond93
28 juni 2013 · 114 Inlägg

YeahBitch skrev:
Det är inte så att dioden kanske är trasig på något vis? Du har inte testat att ta en av dioderna från någon annan dörr som fungerar? För att vara säker alltså?

Jo det har jag testat, fortfara de samma fem, drygt att alla andra ska funka bra och att det glappat som just där

YeahBitch
28 juni 2013 · 730 Inlägg

Jag vet inte hur de ser ut på din bil med kabelgenomföringarna men på min så är det en kontakt man kan ta isär.
Om du har en sådan så kanske de är där problemet sitter.

Annars är de väl bara o dra en kabel till någon av de andra dioderna du kopplat så ska de ju fungera..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang